onsdag, februar 22, 2012

Om Playstation Vita

Dagen i dag har vært den store lanseringsdagen i Norge for Sonys nye håndholdte konsoll, Playstation Vita. Konsollen tar dermed over for den snart sju og et halvt år gamle Playstation Portable, en maskin som tross det som den gang var innovativ og langsiktig tenkning ikke maktet å konkurrere mot Nintendo DS, omfattende piratkopiering eller smarttelefonene.

Det har vært diskutert om maskinen i det hele tatt har livets rett. Den bærer preg av å være utviklet i perioden før smarttelefonene virkelig tok av, og enkelte har gått så langt som å spå at maskinen blir den siste dedikerte håndholdte spillkonsollen noensinne. Til det får vi bare si: Time will show.

Selv hentet jeg mitt eksemplar i dag. Etterhvert vil både anmeldelser og inntrykk følge. Et førsteinntrykk har jeg likevel dannet meg, ettersom jeg har testet maskinen litt på Gamereactor-kontoret. Maskinen er uten tvil elegang designet, samtidig som den er mer behagelig å holde i hendene enn både Playstation Portable og DS/3DS. Jeg misliker at hovedmenyen kun er navigerbar ved hjelp av touchskjermen og ikke knappene, men det har først og fremst med min skepsis for å klatte på touchskjermer med skitne fingre å gjøre.

På spillfronten er det foreløbig ikke mye å skimte med, noe som også har blitt bemerket både titt og ofte. Samtidig hadde 3DS samme problem ved lansering i fjor, og kritikerne ble gjort til skamme i løpet av året som gikk. Dermed gjenstår det å se om det bare er tiden Sony må ha til hjelp før de eminente titlene kommer.

Et par bilder har jeg også tatt under utpakkingen. Feel free to take a look!



Ingen kommentarer: