Med romjul og en (om jeg skal si det selv) velfortjent juleferie
kommer tid til å gjøre det man ellers får lite tid til.
Familiesamvær, lesing og spilling er topp tre-kategoriene mine på
denne lista. Dette betyr imidlertid ikke at hverdagen er totalt
blottet for tid til å bruke på den slags. Samtidig forstår jeg at
jeg ligger litt på etterskudd når den siste spillanmeldelsen jeg
skrev på bloggen ble publisert for nesten
nøyaktig en måned siden. Romjula er dermed også tid for å ta
igjen noe av bloggingen, og oppsummere den siste tids
spill-eskapader. Og hvor passer det vel da mer naturlig å begynne
enn med Wii U?
Da jeg kjøpte meg Wii U, fikk jeg også med tre spill: Mass
Effect 3: Special Edition, NintendoLand og Zombi U.
Mass Effect 3 kjøpte
jeg med kun for moro skyld, men spillet er i utgangspunktet det samme
som vi har spilt tidligere
i år. NintendoLand skal jeg forsøke å komme tilbake til. I dag
vil jeg derimot ta dere med til et zombie-infisert London anno 2012,
hvor apokalypsen tydeligvis ikke var bare sludder likevel...
John Dee, dronning Elizabeth og
zombier
Historie har aldri hatt så mye å
si i zombie-spill (med The Walking Dead
som det hederlige unntaket), og dermed er det veldig forfriskende å
se at Zombi U stresser
ikke med dette. Du kastes ut i spillet som en London-innbygger omgitt
av zombier. En stemme på PA-anlegget til undergrunnen i London
forteller deg at du må løpe. Du karrer deg frem til et safehouse
(et avseglet rom i undergrunnen) hvor den samme stemmen vil veilede
deg gjennom apokalypsen, en apokalypse han forteller har blitt
forutsett helt siden dronning Elizabeth 1s tid gjennom matematikeren
og okkultisten John Dee. Med andre ord: En hel mengde vås for å
forklare at de fleste London-folk har blitt forvandlet til vandrende
døde, og dersom du ikke passser på blir du også forvandlet til en
av dem.
Ditt lille safehouse blir
utgangspunktet du ofte vender tilbake til i løpet av spillets gang.
Dette er nemlig et av de få stedene i spillet du kan lagre, og (med
enkelte unntak) et av de få stedene zombier ikke ligger på lur. Her
finner du en seng, en container hvor du kan legge fra deg diverse
gjenstander du ikke har umiddelbar bruk for, et kumlokk som fungerer
som snarvei til andre kumlokk man finner i London og en dataterminal.
Herfra vil den mystiske navnløse stemmen gi deg hint om hvor du skal
gå videre, og noen overvåkningskamera viser deg hvordan det står
til i London.
Memento mori
Nå til dags har døden lite å si i
spill. Som regel kan man lagre når man vil, eller man gjenopplives
umiddelbart der man slapp. Helse regenereres automatisk, og
helsegjenopprettende gjenstander ligger strødd rundt omkring. Derfor
er det så forfriskende å spille Zombi U,
et spill hvor døden er endelig, parmanent og faktisk er
hovedingrediensen i spillet. Du kommer garantert til å dø gjennom
spillets gang, og du vet det inderlig godt, men du kommer til å
kjempe innbitt mot det likevel. Blir du bitt en eneste gang av en
zombie er det slutt, og figuren du kontrollerer er ute av spillet. Du
vil deretter våkne opp i safehouse-rommet som en ny overlevende, og
må traske helt tilbake til der du døde sist for å ta tilbake
utstyret til den forrige rollefiguren din, som nå har blitt en av de
vandrende døde. Dette er både det sterkeste og svakeste kortet til
Zombi U: Sterkt fordi
man vil kjempe innbitt for å unngå å dø, og svakt fordi man
etterhvert vil gå lei av all backtracking.
En morsom detalj spillet kopierer
fra Dark Souls, er at man kan støte på zombieversjoner av vennene
du har på kontaktlista di. Opptil flere ganger støtte jeg på min
zombiefiserte fetter. Det ble likevel ikke vist noen nåde...
Tidligere var survival horror en
stor sjanger, men spillene som i sin tid introduserte sjangeren har
etterhvert gått bort fra både survival og horror. I Zombi
U vil vissheten om at døden til
enhver tid er nær forestående få deg til å kjempe innbitt mot å
bli bitt. Det er dette som får survival-innstinktet til å kicke så
kolossalt inn, og frykten for å dø vil være en jevngod erstatning
for klassisk horror (spillet er aldri skummelt, men ekstremt
nervepirrende kan det ofte være). Ammunisjon og våpen er det lite
av, så en cricket-kølle blir din beste venn. Denne blir derimot
svært upraktisk med en gang det er snakk om mer enn én zombie som
kommer labbende mot deg. Har du nok ammunisjon for å ta knekken på
dem, eller bør du løpe? Hva med en molotov cocktail? På tide å
bruke de få shotgun-skuddene du har liggende? Valgene blir opp til
deg.
Rollefigurene dine er verken
soldater eller agenter. De er helt vanlige mennesker som tilfeldigvis
har overlevd katastrofen. Dermed er de ikke mentalt eller fysisk
forberedt på situasjonen som oppstår, og puster og peser med en
gang de har løpt ti meter eller blir redde. Får de nok erfaring med
et våpen, vil de gå opp et erfaringsnivå og bli bedre. Dette vil
derimot også gjøre dem til sterkere zombier dersom de skulle dø.
Kreativt gameplay
Zombi U er en tittel som er
skreddersydd for Wii U. Dette betyr at den nye GamePad-kontrollen
benyttes for fullt. Selv om et par knappekommandoer føles litt
upraktiske, er bruken av selve GamePad-skjermne temmelig finurlig.
Denne fungerer i utgangspunktet som en radar, og skulle det befinne
seg en livsform i nærheten vil man få et ping og en rød prikk på
skjermen. Radaren skiller imidlertid ikke mellom zombier og andre
livsformer som kråker, noe som definitivt er med på å skru opp
stemningen (tenk bevegelsessensorene i Alien-filmene).
På skjermen velger man også våpen, og dersom man tar seg tid til å
lete i ryggsekken etter gjenstander vil spillet fortsette å gå sin
gang, noe du ser på TV-skjermen mens du romsterer på
GamePad-skjermen (man må derfor være 100% sikker på at ingen
zombier er i nærheten). I tillegg kan man løfte opp skjermen for å
scanne omgivelsene – tidvis nyttig, men for det meste føles det
som et gimmick.
Spiller man flerspillerdelen (som
dessverre mangler online-støtte), vil GamePad-skjermen langt ifra
føles som et gimmick. Her vil spilleren med GamePad kontrollere en
horde med zombier, mens den andre spilleren vil med en orginær
håndkontroll kjempe mot dem. Resultatet er en form for capture the
flag med en morsom vri, og er vel verdt å bruke noen timer på.
Hva det grafiske og lydmessige i
spillet angår, er det egentlig ikke så mye å si. Musikk er det
lite av, noe som egentlig er naturlig, og det er lyden fra radaren
som skaper den største audiomessige effekten i spillet. Grafisk sett
imponerer derimot spillet ikke. Greit nok at Zombi U
er et debutspill til en ny konsoll, men litt skarpere grafikk og litt
flere varierte ansiktsanimasjoner skulle vi gjerne sett. Ikke faller
jeg helt for den grumsete looken spillet har heller; Zombi
U gir deg til enhver tid
følelsen av å se gjennom en fettete kameralinse (eller briller, som
er et eksempel jeg personlig kjenner meg mye mer igjen i).
En sikker debutant
Av
debut-spillene til Wii U er Zombi
U
uten tvil det som vil appelere mest til dem som er på jakt etter mer
"voksne"
spillopplevelser. Spillet er ikke bare kreativt og skremmende, men
viser også hvilke muligheter som ligger i Wii U. At spillet ikke er
lansert av Nintendo selv men av tredjepartsutvikleren Ubisoft, viser
også at konsollen virkelig trenger slike kreative innspill fra
selvstendige studio. I høst- og vintermørket burde Zombi U være en
sikker vinner.
Score:
8/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar