Det er nå godt og vel en måned siden Wii Us lansering her til
lands. Som tidligere nevnt ble det tre spill som fulgte med på
lasset da jeg skaffet meg konsollen: Mass Effect 3: Special
Edition, Zombi U og Nintendo Land. Mass Effect 3
har jeg gitt noen små inntrykk
av i min førsteinntrykk-oppsummering av Wii U. Zombi U-anmeldelsen
publiserte jeg i går. Dermed har turen kommet til tredje og siste
spill i rekka, Nintendo Land.
Lær Wii U å kjenne
Da Wii ble lansert i 2006, slengte
Nintendo med spillet Wii Sports
for alle som kjøpte spillet utenfor Japan (i Japan ble spillet solgt
separat). Spillet hadde en svært viktig funksjon utover å tjene som
trekkplaster: Med de fem forskjellige sportsgrenene skulle Wii
Sports lære oss en helt ny
mentalitet når det kom til det å spille. Man skulle lære seg
tankegangen bak bevegelseskontrollene til Wii, og dermed tilnærme
seg spillmediet på en helt annen måte enn tidligere.
På mange måter kan man si at Nintendo Land tjener den samme funksjonen for Wii U, og samtidig ikke. Den store forskjellen ligger i at hovedtankegangen bak Wii U – asymmetrisk gameplay – i seg selv ikke er en ny tankegang innenfor spillmediet, og bruken av to skjermer i spillsammenheng er noe Nintendo lenge har mestret i form av DS og 3DS-konsollene. I tillegg gjør Wii U-konsollen i seg selv en god jobb med å introdusere spillerne for konsollens gameplay-muligheter, mye takket være Miiverse og Mii Wara Wara. Behovet for et nytt Wii Sports er dermed kanskje ikke like prekært, og med tanke på at Nintendo forsøker å vinne tilbake de såkalte kjernespillerne med Wii U er behovet for solide AAA-titler kanskje viktigere.
På mange måter kan man si at Nintendo Land tjener den samme funksjonen for Wii U, og samtidig ikke. Den store forskjellen ligger i at hovedtankegangen bak Wii U – asymmetrisk gameplay – i seg selv ikke er en ny tankegang innenfor spillmediet, og bruken av to skjermer i spillsammenheng er noe Nintendo lenge har mestret i form av DS og 3DS-konsollene. I tillegg gjør Wii U-konsollen i seg selv en god jobb med å introdusere spillerne for konsollens gameplay-muligheter, mye takket være Miiverse og Mii Wara Wara. Behovet for et nytt Wii Sports er dermed kanskje ikke like prekært, og med tanke på at Nintendo forsøker å vinne tilbake de såkalte kjernespillerne med Wii U er behovet for solide AAA-titler kanskje viktigere.
Men utover dette tjener Nintendo Land mye av den samme funksjonen som Wii Sports. Du har fått en ny konsoll, og du må derfor lære deg å bruke den og tolke hvilket potensiale som hviler i den. Dette gjøres best med et spill bestående av minispill.
Med, mot eller
alene
Velkommen til Nintendo Land: En virtuell fornøyelsespark med tolv minispill å forlyste seg på. De tolv minispillene har tema basert på kjente(?) Nintendo-spill og serier, og skal lære deg å bruke GamePad-kontrollen. Noen spill er for én spiller, mens andre er for opptil hele fem spillere. Og la det være sagt med en gang: Det er sistnevnte kategori som er de morsomste.
Velkommen til Nintendo Land: En virtuell fornøyelsespark med tolv minispill å forlyste seg på. De tolv minispillene har tema basert på kjente(?) Nintendo-spill og serier, og skal lære deg å bruke GamePad-kontrollen. Noen spill er for én spiller, mens andre er for opptil hele fem spillere. Og la det være sagt med en gang: Det er sistnevnte kategori som er de morsomste.
Spillene, eller attraksjonene som de også kalles, kan deles inn i tre underkategorier: Samarbeids-flerspiller, konkurrerende flerspiller eller enspiller. Samarbeidsflerspiller-attraksjonene inkluderer The Legend of Zelda: Battle Quest, Metroid Blast og Pikmin Adventure. Her samarbeider man for å komme videre i utfordrende miljø, og inntar forskjellige roller alt etter hvilken håndkontroll man bruker. Her lærer man ansvarsfordeling og viktigheten av kommunikasjon spillerne imellom, noe som absolutt er med på å skru opp stemningen.
Konkurrerende
flerspiller-attraksjoner inkluderer Mario
Chase, Luigi's Ghost Mansion og
Animal
Crossing: Sweet Day. Her
skal spilleren med GamePad-kontrollen konkurrere mot spillerne med
vanlige Wiimote-kontroller. Moroa her ligger i at mens
Wiimote-spillerne må dele på én TV-skjerm, ser spilleren med
GamePad-kontrollen noe helt annet takket være den ekstra skjermen.
Resultatet blir at GamePad-spilleren sitter med informasjon de andre
spillerne ikke sitter med, og har en annen for for oversikt over
brettet. Alle disse tre spillene utpeker seg som de beste i Nintendo
Land,
men kongen er likevel Luigi's
Ghost Mansion.
Her spiller GamePad-spilleren som et spøkelse, mens de andre
spillerne spiller som spøkelsesjegere. Spøkelset kan se jegerne på
GamePad-skjermen, mens spøkelset stort sett er usynlig på
TV-skjermen.
Soloattraksjonene er Takamaru's
Ninja Castle, Donkey Kong's Crash Course, Captain Falcon's Twister
Race, Balloon Trip Breeze, Yoshi's Fruit Cart og
Octopus
Dance.
Underholdningsverdien her er variabel. Takamaru's
Ninja Castle
og Yoshi's
Fruit Cart
er faktisk både underholdende og utfordrende, mens Captain
Falcon's Twister Race
og Octopus
Dance
føles fullstendig meningsløse. Eller, ikke meningsløse, men de
sliter virkelig med å få meg til å forstå hvorfor Wii U er
akkurat konsollen å spille disse spillene på, ettersom kontrollene
føles ekstremt påtatte og tamme. Da blir det ikke moro heller.
Stemningsfullt
partyspill
Spiller
man Nintendo
Land
i fellesskap, har man virkelig noe å se frem til. Det asymmetriske
gameplayet hvor en spiller har en egen skjerm å operere på åpner
for store muligheter. Dette kommer særlig til uttrykk når man
spiller de konkurrerende minispillene. Ekstra moro blir det dersom
GamePad-spilleren ikke ser TV-skjermen, slik at vedkommende har noe
av det samme handicappet som Wiimote-spillerne, nemlig at man bare
sitter med deler av informasjonen. At man må ha opptil fire
Wiimote-kontrollere for å få fullt utbytte av Nintendo
Lands
muligheter er selvsagt et lite minus, men med tanke på hvor mange
Wiimote som finnes der ute (og med tanke på at kontrollerne
fremdeles vil være i salg i lang, lang tid) er ikke dette et stort
minus.
Stemningsmessig
skal også Nintendo
Land
ha skryt. Toner, grafisk preg og utvalget av fiender i de
forskjellige minispillene er ofte med på å gi de gode
assosiasjonene til spillene de refererer til, og jeg strålte av
glede da jeg fyrte opp Captain
Falcon's Twister Race
og Metroid
Blast
for første gang og hørte kjente og kjære toner fra spillene. Det
er her Nintendos styrke virkelig ligger: Etter over tretti års
befaringstid vet de virkelig hvilke strenger de kan spille på for å
få gamle spillere til å føle seg hjemme, samtidig som at de vet å
ivareta og imøtekomme nye spillere.
Langt mindre
positivt er hvor kort levetid spillet har dersom man spiller det
alene. Solospillene er som sagt svært variable i kvalitet, og
uansett holder de ikke entusiasmen oppe voldsomt lenge. Online-modus
er et stort savn her. Noen vil også med rette spør om det er
forsvarlig å selge spillet separat for opptil 500 kr (spillet følger
med i noen Wii U-pakker, men langt ifra alle), når flere av dem ikke
har større underholdningsverdi enn et mobilspill til under 20 kr.
Til gjengjeld er ikke mobilspill like morsomme å spille i festlig
lag.
Best sammen,
kjedelig alene
Nintendo
Land
vil absolutt underholde, og noen av minispillene er såpass festlige
at enhver Wii U-eier bør prøve dem på ett eller annet tidspunkt.
Det er imidlertid noe tvilsomt om Nintendo Land vil være like
appellerende og lettfattelig for modergenerasjonen som det Wii Sports
var i sin tid, men med litt godvilje burde det fremdeles være mulig
for liten og stor å nyte hva spillet har å by på. Er du derimot
venneløs eller uten en eneste Wiimote i hus, bør du heller vende
oppmerksomheten andre steder. Til det er underholdningsverdien rett
og slett for kort.
Score: 7/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar