tirsdag, desember 18, 2012

Om Final Fantasys 25-årsdag

Man har ikke før markert det ene 25-årsjubileet i spillbransjen før man hopper rett over på det neste. Men mens Capcom har vært noe sparsommelige med sin 25-årsmarkering av Mega Man-serien, har Square Enix gjennom hele året markert sin forestående 25-årsdag (en 25-årsdag som om to dager blir markert med denne pakken).

I dag, 18. desember 2012, er det 25 år siden det første Final Fantasy så dagens lys.

Final Fantasy ble lansert 18.desember 1987 på NES av Square, og var først og fremst et produkt brakt frem av Hironobu Sakaguchi. Bakgrunnshistorien for spilltittelen begynner etterhvert å bli velkjent, men for sikkerhets skyld tar vi den en gang til: For Square og Sakaguchi var dette spillet et vinn eller forsvinn. Square hadde slitt i spillbransjen, og trengte en bestselger for å holde skuta flytende. Sakaguchi bestemte seg for å lage et spill basert på de vestlige rollespillene (som Ultima-serien) og konkurrenten Enix's populære spill Dragon Quest. Resultatet var et langt mer variert og komplekst rollespill enn man var vant til på den tiden, ihvertfall på hjemmekonsoll. Resten er, som man sier, spillhistorie.

Final Fantasy ble langt ifra finalt. Tretten spill i hovedserien, to helaftens filmer, flere oppfølgere/prologer og noen spin off-serier senere har Final Fantasy glidd inn som en av verdens bestselgende serier med over 102 millioner solgte titler, kun overgått av serier som Mario, Pokemon, The Sims, GTA, Tetris og Wii-relaterte aktivitetsspill. At enkelte titler relanseres i det vide og det brede hjelper antakeligvis litt - Final Fantasy IV har f.eks. blitt relansert hele ni ganger, mens det første Final Fantasy er tilgjengelig på hele tolv plattformer tilsammen, fra NES til iOS.

Heller ikke i år har Square Enix ligget på latsiden. Innenfor Final Fantasy-serien har vi i 2012 fått spill som Final Fantasy XIII-2 og Theatrhythm Final Fantasy, samt gjenlanseringer av gamle titler som Final Fantasy III og Final Fantasy VII. En kraftig forbedret nyversjon av online-tittelen Final Fantasy XIV med undertittelen A Realm Reborn og den tredje tittelen i Lightning-sagaen står på trappene i 2013. Og med den svært imponerende spillmotoren Luminous Engine som ble vist på E3-messen i juni viser Square Enix at Final Fantasy-fansen mest sannsynlig har et grafisk griselekkert spill å glede seg til..


Final Fantasy er serien spillinteresserte elsker å både elske og hate. Man krangler i det vide og det brede om hvilket spill som er best, hvorvidt serien bare er oppskrytt eller ikke, eller endatil hvilket øyeblikk som må karakteriseres som det mest tårevåte og følelses-fremkallende. Man kommer nesten ikke utenom serien dersom man først velger å interessere seg for spill.

Mye av grunnen til at slike diskusjoner i det hele tatt kan oppstå handler selvsagt om at Final Fantasy-serien hele tiden har vært i stand til å forandre seg. Visse kjerneelement har man "alltid" funnet (som chocobos, moogles og Gilgamesh), men hver tittel har sitt distinktive særpreg. Noen ganger har dette særpreget snudd RPG-landskapet på hodet. Andre ganger...eeh, not so much.

Men for mange har Final Fantasy gjennom historien blitt forbundet med grensesprengende visuelle effekter, engasjerende gameplay, dype og personlige rollefigurer, timesvis med spennende utforskning og ikke minst musikk som grenser til det transcendente.

Med alt dette tatt i betraktning er det bare å ta av seg hatten for dagens jubilant. De siste årene har kanskje ikke vært de beste for serien, men Final Fantasy er fremdeles en serie med mye liv og stort potensiale. Vi skal ikke se bort ifra at det blir 25 år til.

PS: For mer lesning om Final Fantasy og dets historie, anbefales Gamereactors artikkel i to deler -  Final Fantasy: Sagaen uten ende (del 1 og del 2).

Ingen kommentarer: