Vi
kan like gjerne innrømme det først som sist: Spilltroféer har
kommet for å bli. Microsofts Achievements og Sonys Trophies har
gjort belønningssystemet i spill til en vanlig del av spillbransjen.
Faktisk så vanlig at man i enkelte spill har valgt å innføre
systemet i etterkant av spillets lansering. Hideo Kojimas storslåtte
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
er et eksempel på dette, hvor vi i august i år vil få en
oppdatering som gir oss tilgang på troféer i spillet, hele fire år
etter spillets lansering.
For
den som måtte synes at avsnittet over var rene gresken: Spilltroféer
er utmerkelser man oppnår i et spill når man har innfridd visse
krav til spillet. Troféene kan være tilknyttet spillets handling og
progresjon, våpenbruk, antall poeng oppnådd i en viss spillmodus,
antall fiender drept eller lignende. Med en gang man oppnår
kriteriene for å vinne et trofé, vil man få et pling
og en rute på skjermen som beskriver hvilket trofé man har vunnet.
Troféene rangeres etter vanskelighetsgrad – på Sonys konsoller er
de delt inn i bronse, sølv, gull og et platinumstrofé man får når
alle andre troféer har blitt vunnet.
Ett selskap har likevel valgt å stå imot trenden. Som vanlig velger
Nintendo å kjøre sitt eget løp, og troféer er ikke å finne til
Wii eller 3DS. Til den kommende Wii U har Nintendo uttalt at troféer
kan bli inkludert i spill, men at dette er opp til enkeltutviklerne å
avgjøre. Noe obligatorisk system er det med andre ord ikke snakk om.
Wii
U-systemet skapte en liten diskusjon iblant oss i staben, hvor jeg
stilte meg trygt i kategorien «ikke
spesielt sjokkert eller negativ.» Etter å ha brukt mye tid på
håndholdte spill i sommer på både Vita og 3DS, er jeg blitt enda
sikrere i min sak.
La
meg forklare litt nærmere: Jeg er ikke imot spilltroféer. Systemet
kan være med på å forlenge spillegleden, og for enkelte kan det
skape konkrete mål for spillingen. Men dette forutsetter at det
brukes riktig. Hva anser jeg for riktig bruk? Tja, en belønning for
å ha oppnådd minst 95% score på Expert vanskelighetsgrad i sangen
Through
the Fire and the Flames i
Rock
Band 3
kan være en god bruk av trofésystemet, fordi det belønner
spilleren for en konkret prestasjon som faktisk krever evner og
dedikasjon. Little
Rocket Man-troféet
fra Half-Life
2 Episode Two
kan også være en kreativ bruk av troféer, fordi det skaper
alternative tilnærmingsmåter til hvordan man spiller et spill.
Langt mer problematiske synes jeg troféene i The
Elder Scrolls V: Skyrim
er, fordi de bryter illusjonen om et åpent spill hvor man kan velge
å gjøre akkurat hva man vil, noe som er selve grunnpillaren i
Bethesdas spill (nå er det jo selvsagt ingen som tvinger
spilleren
til å oppnå alle troféene, men for komplettister vil trangen etter
det beste troféet sannsynligvis kjennes som en tvangstrøye).
Jeg
er som sagt ikke imot spilltroféer. Jeg kjenner meg derimot ofte
relativt likegyldig til dem. Hvorfor? Fordi utbyttet av å få
troféene føles så veldig liten. Det spiller så liten rolle fra
eller til hvorvidt jeg har 50% eller 75% av troféene i Batman: Arkham City,
og antallet oppnådde troféer virker lite inn på mine tanker om
spillet eller ønsker om å spille det videre. I mine øyne blir
troféer ofte bare en skrytehylle for å vise frem til sine kontakter
hvordan man spiller eller hvor bra/dårlig man spiller, hvilket
fremstår for meg som temmelig likegyldig (jeg bryr meg knapt nok
selv over mitt platinumstrofé fra Assassin's Creed II,
så hvorfor andre skulle gjøre det er utenfor min fatteevne).
Når
jeg har spilt både Vita- og 3DS-spill i sommer, har jeg merket en
langt større dedikasjon overfor å mestre visse krav og kriterier i
møte med 3DS-spillene, selv om de ikke har Vitas trofésystem. Hva
skyldes denne driven? Det korte svaret er in-game-belønninger. I Kid Icarus: Uprising er
ikke belønningen noe særlig større enn et bilde som sakte men
sikkert låses opp jo flere krav du innfrir, men merkelig nok er
dette en langt større motivasjon enn gulltroféene i Metal Gear Solid 2
og Everybody's
Golf.
Spillet som virkelig topper det hele er imidlertid Theatrhythm:
Final Fantasy.
I dette rytmespillet får man såkalte rhytmia-poeng etter hver låt,
og med litt evner og et par strategiske valg hva gjelder figurer i
teamet ditt kan man lett oppnå 150-200 rhytmia per låt. For hver
500. rhytmia får man så en belønning: Et innskudd i biblioteket,
en helt ny spillbar sang eller et krystallfragment som kan være med
på å åpne en helt ny spillbar figur.
Belønningssystemet
i Theatrhythm
føles
langt mer motiverende og tilfredsstillende enn noe Trophie eller
Achievement. Fordi man ikke vet hva som skjuler seg bak neste 500
rhytmia-milepæl, blir motivasjonen for å spille «bare en sang til»
fort svært stor, spesielt får å få kloa i et krystallfragment
eller en helt ny låt. Tankene går tilbake til da jeg spilte Super
Smash Bros. Brawl
som en gal. Hvorfor? Jo, fordi ved å innfri visse krav var det en
hel haug med in-game-belønninger man kunne låse opp: 3D-modeller,
soundtrack-spor, baner etc.
Jeg har ingen ambisjoner eller ønsker om å avskaffe trofésystemet.
Men jeg vil mye heller ha gode in-game-belønninger i spill. De føles
langt mer håndfaste og konkrete, gleden over å oppnå dem er mye
større enn min PS3-trofésamling på 664 troféer, og ikke minst
forlenger de spillets levetid på en langt mer tilfredsstillende og
underholdende måte enn hva både troféer og DLC-er kan makte. Mitt
ønske til spillbransjen er dermed følgende: Ta lærdom av et
Nintendo-kampspill, et spill om en flyvende engel og et håndholdt
rytmespill!
For mer lesing angående samme tema, anbefales dette inspirerende innlegget til Christer.
1 kommentar:
Er helt enig. In-game belønninger gir en mening utover skrytefaktor/tvangstanker. Og ingenting er jo som å spille gjennom snike-seg-inn-i-styggemannens-penthouse-oppdraget i Tomb Raider: Legend ikledd en nylig opplåst badass svart catsuit og solbriller.
Sa jeg det høyt?
Ellers synes jeg at trofeene i Skyrim er helt kurante. De aller, aller fleste er bare for å fullføre oppdrag, typisk hovedhistorien samt start og slutt i laugene. De andre går stort sett på komplettisme, slik som å få en ferdighet til nivå 100, renske 50 huler, oppdage 100 steder, lese 50 ferdighetsbøker osv. De legger ingen føringer på hvordan du spiller spillet.
Faktisk skulle jeg ønske meg noen trofeer her som legger føringer, slik at man blir oppfordret til å prøve ulike ting. I så frie spill som Skyrim er det lett å falle inn i et fast mønster som gjør at du bruker samme taktikk hele tiden.
Og kjekt å se at flere enn meg foretrekker «komplettister» med to t-er. Tor-Steinar hos Gamer.no protesterte. =P
Legg inn en kommentar