Nintendo har hatt sine oppturer og nedturer i spillbransjen, og mange
(dog, ikke undertegnede) vil påstå at Nintendo har aldri vært så
langt nede som nå med 3DS og Wii U. Det er imidlertid en faktor
Nintendo har som knapt nok er bestridelig: Nintendo kan skimte med et
meget stort eksklusivt persongalleri. Tviler du på dette, har du
antakeligvis aldri spilt de fantastiske Super Smash Bros.-spillene
og fått en smak på det rike mangfoldet som preger
Nintendo-merkevaren (eller du er rett og slett bare sær). Nintendos
lange historie og fokuset på kjernefigurer har gitt oss spillikoner
andre selskaper bare kan drømme om: Mario, Link, Zelda, Fox McCloud,
Donkey Kong, Pikachu, Samus, Kirby og Pit...hei, vent litt. Hvem, sa
du sa du?
At Pit ikke er blant de mest allment kjente Nintendo-figurene er
kanskje ikke så rart. Den lille greske engelen som ikke kan fly
gjorde sin debut på NES i 1986 med spillet Kid Icarus, som
fikk en oppfølger til Gameboy i 1991. Men siden den gang har det
vært tyst rundt Kid Icarus-serien, og vi så aldri noe mer
til Pit før han gjorde sin opptreden i Super Smash Bros. Brawl
i 2008. Dette følte tydeligvis Nintendo til slutt at de måtte gjøre
noe med, og en av de store titlene som ble annonsert på E3-messen i
2011 til 3DS var et flunkende nytt eventyr med engelen Pit kalt Kid
Icarus: Uprising.
Et muntert gjensyn
Nå Pit nå for første gang på mangfoldige år kaster seg ut i et
nytt eventyr, er det ingen ringere enn Medusa som er tilbake for å
skape trøbbel i den gudommelige og menneskelige sfære. Lysets
gudinne Palutena utstyrer derfor sin mest trofaste tjener Pit med
evnen til å fly, og sender ham ut for å drive tilbake
underverdenens hærskarer, hærførere og monstre. Pit tjener nok en
gang Palutena med sitt evig uknekkelige optimisme, og utstyrt med en
bue som skyter Palutenas lyspiler står han klar til å møte alt
Medusa måtte ha å kaste i hans retning.
«Sorry to keep you waiting!» er åpningsreplikken til Pit idet han
kaster seg ut i friluftsakrobatikk i sitt første spill på 25 år,
et poeng det spøkes mye om i spillet (man teller tydeligvis ikke med
Kid Icarus: Of Myth and Monsters til Gameboy fra 1991). Både
Pit, Palutena og alle deres venner og fiender er en gjeng med
pratsomme sjeler med mye på hjertet, og dialogene blir flittig
utbrodert med levende stemmeskuespill mens man spiller. I begynnelsen
kan dette føles både forvirrende og forstyrrende, men etterhvert
som man blir vant til spillets gameplay legger man merke til stadig
mer av dialogen. Her merker man samtidig at det er mye moro å hente.
Uprising er et spill som ikke
tar seg selv altfor seriøst, noe som føles herlig forfriskende i en
til tider så altfor pretensiøs spillbransje. Man ler høyt opptil
flere ganger mens man spiller, noe som er svært uvanlig for
eventyr-/plattformspill av denne typen.
Luft- og bakkekamper
Noen har muligens stusset på
hvordan Pit i Uprising
kaster seg ut i luftakrobatikk, når jeg tidligere har karakterisert
ham som en engel som ikke er i stand til å fly. Pits evne til å fly
er en gave som blir gitt og opprettholdt av gudinnen Palutena, men
dette er samtidig en evne som hun bare er i stand til å opprettholde
i fem minutter av gangen. Med dette får vi en tredeling av
spillmekanikken av hvert brett i Uprising.
Den første delen handler om å fly nærmere stedet hvor Medusas
hærførere befinner seg. I disse partiene styrer Palutena Pits vei,
hvilket betyr at det Pit må konsentrere seg om er å manøvrere unna
og skyte fiender. Når Pit så har ankommet stedet hvor han skal,
trer man inn i brettets andre fase, som består av bakkekamp. Her må
Pit ta seg fram på bakkeplan, og kjempe mot motstanderne etterhvert
som de dukker opp. Når Pit først har landet, har han også
muligheten til å kjempe i form av nærkamp, istedenfor å bare skyte
fiendene på avstand. Til slutt vil Pit nå fram til brettets tredje
og siste fase, som består av en bosskamp. Også disse kampene vil
som regel foregå på bakkeplan, hvilket gir en mulighet til å
veksle mellom nær- og fjernkamp. Variasjonen man får gjennom denne
tredelingen skaper en god balanse i spillet, og selv om det noen
ganger føles en smule repeterende er det på ingen måter kjedelig.
Etterhvert som man spiller vil man
også samle sammen skatter og gjenstander. Noen av gjenstandene man
får på veien er nye våpen. Våpnene har som regel en styrke enten
i retning nær- eller distansekamp, så man må velge våpen alt
etter hvilken kampstil som passer en best eller hvilke fiender man
antar å møte (man kan ikke skifte våpen underveis i brettet).
Mellom slagene kan man også fusjonere to våpen til ett nytt våpen,
eller kjøpe nye våpen ved hjelp av poeng man har samlet opp. Før
man begynner på et nytt brett har man dessuten mulighet til å bruke
noen av poengene til å justere vanskelighetsgraden (skalaen går fra
1,0 til 9,0). Jo vanskeligere man justererer brettet til å være, jo
bedre belønninger får man underveis. Noen områder av hvert brett
er dessuten bare tilgjengelig over en viss vanskelighetsgrad. Dermed
har Uprising
potensiale til å vare lenge, alt etter hvor mye man ønsker å samle
eller hvor vanskelig man ønsker å spille spillet.
Krampeaktige kontroller
Men så var det kontrollene i
spillet da. Å, de fryktelige, fryktelige kontrollene som ødelegger
så mye for et ellers fantastisk spill. Man styrer Pit med
analogstikken, skyter med venstre skulderknapp og bruker ellers
skjermen til å sikte. Når man flyr er ikke kontrollene så aller
verst, ettersom man flyr automatisk fremover. Betraktelig verre blir
det med en gang man kommer på bakkenivå og må styre Pits
bevegelser selv. Da skal man plutselig kontrollere både siktet og
kamerakontrollerne med den nedre 3DS-skjermen. Vil man se seg rundt,
må man stryke styrepennen i den retning man vil snu kameraet. Det
går forsåvidt greit nok det, så lenge man ikke har flere fiender
rundt seg samtidig og alt er stille og rolig. Uprising er
et av de første spillene som er åpnet for bruken av 3DS-tillegget
Circle Pad Pro, som gir 3DS den andre analogstikken den så sårt
trenger, men denne stikken kan du kun bruke dersom du ønsker en
venstrehendt styring av spillet. Dermed er man like langt når man
kommer på bakkenivå, og flere av bakkekampene blir dermed mer
knotete enn det de i utgangspunktet hadde behøvd å være.
Det er synd dersom kontrollene
skremmer spillere bort fra spillet, for spillet er ellers svært
underholdende. I tillegg er det en audiovisuell nytelse. Grafikken er
skarp og god, og selv om 3D-funksjonen noen ganger kan bli litt i det
meste laget når man beveger seg som mest, er spillet unektelig
skarpt i 3D. Lyden er dessuten fantastisk, til tross for at jeg ikke
helt klarer å bli komfortabel med stemmeskuespillet til Pit.
Dialogene er underholdende å høre på, og spillet stiller med et
imponerende musikkgalleri.
Vellykket gjenoppliving
Gjenopplivingsforsøket av Pit må
langt på vei sies å være svært vellykket. Kid Icarus:
Uprising bringer tilbake en helt
som historisk sett innehar egenskaper fra tre andre Nintendohelter,
nemlig Mario, Link og Samus (Pit har tidligere vært kjent for å
hoppe som Mario, bruke gjenstander som Link og skyte fiender som
Samus). Resultatet er på mange måter et som Nintendo og Project
Sora kan si seg fornøyd med, til tross for at et krampeaktig
kontrollsystem setter et svært stort hinder på spillopplevelsen (og
trekker en hel karakter i min bok). Pit er definitivt en helt som har
tålt tidens tann, og som Nintendo med fordel kan spille videre på
og fortelle flere historier om i tiden fremover. Jeg venter i
spenning.
Score: 7/10
Spillet har en omfattende flerspillerdel, men denne har ikke blitt
testet. Anmeldelsen er basert på enspillerdelen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar