Hva kan vi
forvente oss av dommedag? Død, blod, gørr og spenning, dersom vi
skal tro underholdningsbransjen.
Verdens undergang er
et mye brukt tema i underholdningsbransjen, og kalles som regel for
apokalypse eller post-apokalypse. Sistnevnte
skildrer livet etter de store katastrofene. Og selv om katastrofene
de skildrer ofte er forskjellige, har de noen likhetstrekk når det
gjelder tema.
Vi kommer vel ikke
utenom filmen 2012 når årets
UL har nettopp dette årstallet som tema. Roland Emmerich, mannen bak
katastrofefilmer som Independence Day
og The Day After Tomorrow,
laget i 2009 en katastrofefilm basert på konspirasjonsteoriene om at
verdens undergang vil inntreffe i 2012. Begrunnelsen for dette finner
man i mayafolkets langtidskalender, som visstnok slutter med dette
året. I filmen fører en spesiell form for solvinder til at jordas
indre blir varmere, slik at til slutt smuldrer det meste av jordens
overflate opp. Da blir det jordskjelv, tsunami og død. Det høres
kanskje skummelt ut, men det eneste skikkelig skumle med filmen er
det stive og dårlige skuespillet til hovedrolleinnehaveren John
Cusack.
Zombier og
solvinder
Konspirasjonsteoriene
om 2012-apokalypsen er også det helhetlige temaet for den populære
spillserien Assassin's Creed
fra Ubisoft. Gjennom størsteparten av spillene følger man Desmond
Miles, som gjenlever minnene fra sine forfedre i en maskin kalt
Animus. Desmond og hans forfedre tilhører snikmorderordenen, som
gjennom århundrer har kjempet om frihet fra tempelridderordenen, en
alt-kontrollerende gruppe som mener at mennesker må leve under hard
kontroll og sensur for sitt eget beste. Men først og fremst er
Assassin's Creed en
apokalypse. Vi lærer nemlig at verden for titusener av år siden
opplevde en katastofe (også denne gangen på grunn av solvinder), og
i 2012 kommer det til å skje igjen. Desmond forsøker derfor å
finne svar i fortiden som skal være med på å redde fremtiden.
Svaret får i med Assassin's Creed III i
oktober.
Langt
eldre enn teorier om 2012 og solvinder er zombie-sjangeren, en
sjanger som til tross for å være nærmest banket til døde
(unnskyld ordspillet) fremdeles lever i beste velgående. De siste
årene har den for alvor våknet til live igjen, delvis takket være
TV-serien The Walking Dead,
som igjen er basert på en tegneserie. Her ser vi hvordan visesheriff
Rick Grimes havner i koma, og når han våkner har verden blitt fylt
opp med zombier. Dermed begynner Rick en lang reise: Ikke først og
fremst bare for å overleve, men for å finne og beskytte sine kjære
slik at de kan hjelpe hverandre med å overleve. The
Walking Dead er ifølge
produsentene først og fremst et persondrama med zombie-elementer,
hvor zombie-sjangeren brukes for å fortelle oss noe om hva det vil
si å være menneske.
Hva sier
dommeren?
Hva
har så disse tre vidt forskjellige populærkulturelle eksemplene til
felles? Joda, de handler alle sammen om dommedag...eller gjør de
egentlig det? For ingen av eksemplene inneholder første delen av
ordet dommedag, nemlig
dom. Faktisk er det
forsvinnende lite dom over de populærkulturelle apokalypsene.
Naturlig
nok har dette noe å gjøre med at Gud spiller en tilsvarende liten
rolle i store deler av populærkulturen. Når Gud ikke er med i
regnestykket, er det heller ikke mye rom for en moralsk dom.
Apokalypsen blir først og fremst skummel fordi den betyr en endelig
slutt på det gode liv, fest og moro. Når livet blir noe som handler
om å ha det gøyest mulig og leve til det fulle, blir døden
skummel, fordi da er det slutt. Bang, man er død og det var det.
Det
interessante er at selv om apokalypse-sjangeren henter mye
inspirasjon fra Bibelen, er den mye skumlere enn den den bibelske
skildringen av dommedag. Bibelen forteller oss at alt skal ta slutt
en dag. Samtidig forteller den oss at slutten ikke er tilfeldig, men
at Gud har kontrollen. Bibelen
forteller heller ikke om dommedag fordi vi skal være redde hele
tiden, men for å minne oss på at den som har tatt imot Jesus har et
håp i vente, også når alt en dag skal ta slutt. En apokalypse som
blir skildret uten Gud, er på sin side uten håp og mening.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar