Det er en kjent sak at Nintendo opp gjennom spillhistorien har vært
blant industriens ledende giganter. En av nøkkelårsakene til dette
er at Nintendo har hatt svært god kompetanse både på å lage
hardware og software, eller både spillmaskiner og spill til
maskinene om du vil. I alle år er det Nintendos egne spill som har
solgt best til konsollene deres, og å tenke seg spillindustrien i
dag uten foregangstitler som Mario, Zelda, Metroid, F-Zero, Donkey
Kong og Wii Sports er nesten utenkelig.
Det er imidlertid en Nintendo-serie som aldri har nådd like høy
oppslutning blant de store massene: Science fiction-serien Star
Fox, hvor man følger en
leiesoldat-gruppe under samme navn ledet av reven Fox McCloud.
Handlingen i Star Fox-spillene
finner alltid sted i Lylat-solsystemet, og som regel er det den onde
vitenskapsmannen Andross som stikker kjepper i hjulene. Dermed hyres
Star Fox-teamet inn for å stoppe ham. Ideen bak å gjøre
hovedpersonen Fox til en rev skal Shigeru Miyamoto visstnok ha fått
etter å ha besøkt et lokalt tempel hvor man ærer en revegud som
kan fly, men det er en annen historie...
Seriens hovedfokus har alltid vært
såkalt rail-shooter-oppdrag i lufta, men oppdrag på bakkenivå har
også forekommet. Av Star Fox-titlene er det de to første spillene
til SNES og N64 som har oppnådd nærmest legendestatus, men siden
den gang har salget gått trått. Så, hvordan skape nytt liv rundt
serien? tenkte Nintendo. Ved å lansere en nyversjon av N64-spillet
Star Fox 64 (eller
Lylat Wars som det i
sin tid het i Europa) til den nye 3DS-konsollen, selvsagt.
Handlingen i Star Fox 64
3D er ikke store sakene å
skryte av: Andross har over flere år planlagt sin hevn over general
Pepper og Lylat-solsystemet, og slipper til slutt sin hær ut over
hele solsystemet. Pepper og hans forsvarsstyrker blir merkelig nok
tatt fullstendig på senga, og til slutt er det bare senterplaneten
Corneria igjen. Det er her Star Fox-teamet blir hyret inn for å
assistere Pepper. Dermed er det duket for ramsalt luftfarts-action
for Fox McCloud, Falco Lombardi, Slippy Toad og Peppy Hare der de
flyr i sine karakteristiske Arwing-fightere, samtidig som at Fox med
dette endelig kan få sin hevn over Andross for faren James' død.
Historien i Star Fox 64 3D
er nesten fullstendig identisk
med det første Star Fox til
SNES, og fungerer aller mest som et bakteppe for de forskjellige
oppdragene. Som med Mario-spillene viser det seg at dette er stort
sett alt man egentlig trenger. Hovedfokus i spillet ligger uansett på
gameplay og action, ikke så mye på historie. Historien er heller
ikke endret noe på siden originalen til N64, så retrofans har
ingenting å bekymre seg over. Samtidig er Star Fox-universet en
Nintendo-serie som kunne tålt betraktelig mer utbrodering når det
gjelder historie, kultur og lignende. Forhåpentligvis kan Wii U bringe oss en slik tittel med årene...
Fly, sikt, skyt!
Star Fox 64 3D følger det
man kan kalle den tradisjonelle Star Fox-oppskriften.
Det er et såkalt rail-shooter, hvilket vil si at man beveger seg
automatisk fremover og skal skyte alt som kommer i ens vei. Man kan
skyte, slippe bomber, øke eller senke farten og trikse seg unna
fiendens ild ved hjelp av unnamanøvre (blant annet den klassiske barrel roll).
På noen baner får man imidlertid styre skipet i en såkalt
all-range mode, noe som betyr at man har større bevegelsesfrihet til
å sirkle skipet i 360 grader, men ellers er en loop den vanligste
unnamanøveren. Man styrer Arwing-fighteren til Fox gjennom et hav av
varierte områder, alt ifra utbombede byer og iskalde
planetoverflater til asteroidefelt uti det store verdensrom.
Underveis kan man også plukke med seg laser-oppgraderinger, bomber
og energiringer som gir deg bonuspoeng eller reparerer skipet ditt.
Lite er endret siden N64-versjonen,
og hvorfor skulle man det? Ikke endre en suksessformel, heter det, og
Lylat Wars oppnådde
ikke kultstatus uten grunn. Samtidig skal det ikke veldig mye til før
man har spilt seg fra Corneria til Andross' base på planeten Venom,
faktisk ikke mer enn to timer. Heldigvis ser man mellom oppdragene at
spillet har flust med alternative ruter, noe som får en til å kjøre
gjennom spillet gang etter gang på jakt etter disse rutene. Har man
først blitt bitt av Star Fox-basillen, har spillet en høy
gjenspillingsverdi.
Tilpasninger og begrensninger
Grafisk sett imponerer Star
Fox 64 3D. For dem som har spilt
originalen er det tydelig at preget fra 1997 fremdeles er beholdt.
Samtidig er det ingenting på det rent grafiske som avslører at
spillet er femten år gammelt. Oppussingen har skjedd på flott vis,
og burde tilfredsstille både nye og gamle spillere. 3D-effekten er
også med på å skape en ekstra dybde i de store luftslagene, og gir
spillet et bedre detaljnivå. Kontrollmessig har man også valget
mellom å spille så nært det klassiske oppsettet som mulig, eller å
bruke en mer 3DS-tilpasset versjon hvor man blant annet kan bruke
konsollens gyroskop til å svinge Arwing-fighteren. Lenge leve
valgfrihet, sier jeg bare...
I tillegg til historiemodusen har
man i Star Fox 64 3D inkludert
en enkel flerspillermodus, som i originalen. Her kan opptil fire
spillere møtes til dyst i luftkamper. Men mye skurrer med
flerspillerdelen. Det merkeligste er kanskje at Nintendo har valgt å
fjerne oppgraderingene man i originalen kunne få ved å spille
gjennom visse deler av enspillerdelen. Det betyr at muligheten for å
kjøre Landmaster-tanken eller løpe til fots nå er fjernet fra
flerspillerdelen. At man har valgt å nedgradere flerspillerdelen
fremfor å oppdragere den, ikke minst etter den underholdende
flerspillerdelen serien introduserte i Star Fox: Assault
til Gamecube, er for meg en gåte. Med tanke på at enspillerdelen i
Star Fox 64 3D er
såpass begrenset og kort som den er, kunne spilt tjent svært mye på
å gjøre mer ut av flerspillerdelen. En annen og langt mer pressende
ulempe er at flerspillerdelen ikke inkluderer en online-modus. Dermed
er man avhengige av opptil tre venner like i nærheten med hver sin
3DS-konsoll for å kunne spille (behovet for kun ett eksemplar av
spillet er riktignok en bonus). Det er rett og slett for dårlig,
ikke minst med tanke på den geniale online-modusen Nintendo
introduserte tre måneder senere med Mario Kart 7.
Underholdende nok
Lylat Wars var unektelig en
klassiker. Star Fox 64 3D
er, nesten femten år senere, fremdeles et temmelig underholdende
spill, og viser de lange årene til tross at originalkonseptet
fremdeles tilbyr et av de mest underholdende underholdende Star
Fox-spillene. Samtidig kommer
man ikke unna at dagens spillere gjerne krever mer. Det er selvsagt
grenser for hva man kan gjøre når man relanserer gamle spill før
fansen havner i harnisk, men noen nye moduser utenom hovedhistorien
hadde selvsagt ikke skadet. Nintendo kunne tjent mye på å inkludere
en større og mer omfattende flerspillerdel, og mangelen på
online-modus er skrikende. Det er med andre ord grenser for hvor
stort utbytte man får av spillet dersom man er kjent med originalen,
med mindre man har lyst på en nostalgi-trip. For nye spillere vil
også Star Fox 64 3D
underholde...så lenge det varer.
Score: 7/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar