torsdag, april 09, 2009

Takanobu's Tokyo Tales: Tokyo City Boy.

Internettilgangen her i Tokyo har vært lettere enn jeg hadde forventet. Her er en oppdatering om hva vi har gjort de to siste dagene:

Dag 13: Tokyo, verdens største by: På onsdag var det takk til Kobe frem til søndag, og utsjekking fra Hotel 1-2-3 Kobe (når vi skulle inn i landet hadde forresten Frank problemer med å få The Immigration Dude til å forstå at Hotel 1-2-3 faktisk er et hotell i Kobe). Vi hadde på forhånd fått avtalt med NLM i Kobe om å la det meste av bagasjen få stå igjen, så vi dro til Aotani i tre taxis og deretter til shinkansenstasjonen (for de som ennå ikke har fått det med seg: Shinkansen = lyntog). Så var det tre timers tur til Tokyo. Ikke dårlig, og så komfortabelt også. Underveis fikk vi også en nydelig utsikt til Fuji-fjellet. Selv gjennom den vårlige disen som lå over området stakk den hvite toppen fram i all sin prakt. Nydelig.
13:40 var vi fremme i Tokyo. Og for en by det er. Jeg ble slått over hvor stor denne byen egentlig er (og den er verdens største, så det sier litt), og ikke minst hvor forvirret man kan bli om man ikke er kjent en plass i området (min første opplevelse av det slaget etter at vi kom til Japan). Men vi fant etterhvert fram, og med godt samarbeid vennene imellom fant vi etterhvert ut hvilken T-banestasjon vi skulle ta. Da var det litt verre å finne selve hostellet når vi var kommet frem. Etter å ha godt litt feil og fått feil instrukser kom vi likevel frem til Khaosan Annex, en fint lite ungdomsherberget ikke langt unna Tokyo sentrum (men med utrolig vonde senger). Koselig sted med ungdommer og backpackere fra alle verdenshjørner. På kvelden dro vi ut og traff Daisuke, en venn av meg her i Tokyo. Han tok oss gladelig med ut på restaurant og åt og drakk. Dessverre kom de på nabobordet i vanvare(?) til å ta med seg den eneste genseren jeg hadde med meg til Tokyo. Nå er heldigvis temperaturen varm og god i Tokyo, så veldig farlig sånn sett er det ikke. Men jeg likte den genseren veldig godt...

Dag 14: Akihabara: Omsider var det klart for en tur til det etterlengtede området i Tokyo; Akihabara, nerdenes Mekka. Og det er ikke en liten bydel heller, kan man si. Etter å ha trasket bare en hel dag i selve hovedgata hadde vi opplevd mye. Og ikke minst shoppet mye, som statuetter av Darth Vader, Boba Fett, R2-D2, Asuka Soryu, Rei Ayanami og Sephiroth (dette er da hva vi handlet tilsammen, og ikke jeg alene). Spill, mat og gadgets er også andre innkjøpsting. Bare det å være der er imponerende i seg selv, og det er godt mulig jeg tar meg flere turer dit. Ellers håper jeg på å få sett keiserpalasset/-hagen og Tokyo Tower mens jeg er her. Kanskje Tokyo University også, men vi får se hva tiden tillater.
Ellers hadde vi et hull i hotellreservasjonene våre: Fire av oss hadde i utgangspunktet ikke noe hotellrom i natt. Dette fikk vi derimot ordnet, så nå sitter jeg og skriver fra Asakusa Capsule Hotel Riverside. Her skal vi alle sammen sove natt til søndag. Det er like ved det hostellet her i Asakusa, og kloss ved T-banen. Great success.

Følg med videre på Takanobu's Tokyo Tales. I morgen er det endelig duket for Tigers VS Giants i Tokyo Dome. Du verden, som jeg gleder meg:-)

Ingen kommentarer: