mandag, juni 27, 2011

Eastern Summer: Shinkansen

Her i Norge er vi ikke akkurat bortskjemte på jernbanefronten. NSB skimter med et monopol på markedet av rene Sovjet-karakter, med det påfølgende resultat at uten reell konkurranse blir også tilbudet deretter. Særlig frustrerende er mangelen på vedlikehold og det totale fraværet av lyntog (dersom vi ser bort fra flytoget), hvorav sistnevnte fort kunne kortet ned varigheten på strekninger som Oslo-Bergen fra åtte timer til tre.

I så måte (og forsåvidt på mange andre områder, men det kommer vi tilbake til etterhvert) er Japan et aldri så lite bakvendtland.

I Japan er tog et svært viktig fremkomstmiddel, både innad i byene og mellom de store byene. Flere jernbaneselskap gjør også at det skapes en viss form for konkurranse, og jernbanens betydning understrekes gjennom god kvalitet og støtte fra myndighetene.

Med et så grundig utbygget jernbanesystem er tog-nerder ikke noe uvanlig fenomen i Japan. Togentusiasmen kan være stor hos både store og små, og modelljernbaner står fremdeles høyt i kurs i Japan. Det er likevel begrenset hvor mye modelltog man kan ha i et japansk hjem, ettersom mange storby-japanere bor i små og trange leiligheter.

Det beste med det japanske jernbanesystemet er likevel shinkansen, som er det japanske navnet på hurtigtog. Shinkansen ble satset på og utbygd så tidlig som 1960-tallet, og er fremdeles et flittig brukt state-of-the-art fremkomstmiddel. Med gjennomsnittshastighet på mellom 240-300 km/timen går det unna så det suser, og strekningen mellom de to storbyene Tokyo og Osaka (som tilsvarer ca. Oslo-Bergen) tar under tre timer med det hurtigste toget. Det verste av alt er at togturer med shinkansen er svært behagelige. Det bråker lite, svinger lite og det føles rett og slett som man suser stille gjennom idyllisk japansk natur.

Skal du på ferie i Japan er dermed shinkansen den mest praktiske måten å komme frem på. Noe dyrt er det, men for utlendinger finnes det ukespass som tillater ubegrenset med reiser i 1/2/3 uke(r). Og man skal ikke reise mye med shinkansen før slike ukespass har lønnet seg. Dagsturer til storbyer som Osaka, Kyoto, Himeji og Hiroshima er kanskje ikke mer enn en times togreise unna.


I dag er det forøvrig tre dager igjen til avreisen til Japan. Mer stoff om reiserute og japanske kuriositeter av ymse slag kommer etterhvert, og turen i seg selv vil også bli fyldig dekket. Følg med!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Gleder meg til rapporter fra nerdenes land!

Espen sa...

Ja, nå er man veldig, veldig gira på Japan :D må si at Desucon i helgen bare har bygget opp om det!

Kanskje jeg skal kjøre en liten reiseblogg, hmm. Dagbok skal iallefall medbringes!

Ingar T. Hauge sa...

Dagbok er en god idé, Espen, det har jeg pleid å kjøre. Men de siste turene har jeg valgt å heller gjøre notatene offentlige på bloggen. Dermed blir de selvsagt noe annerledes formulert, men funksjonen forblir den samme. Dessuten er det mange som virker å ha glede av rapporter fra Japan.

Torgeir Hauge sa...

Du vet det kanskje allerede, men en interessant detalj synes jeg er at den første Shinkansen-linja ble åpnet i forbindelse med Tokyo-OL i 1963. Snakk om å lage bra infrastruktur til et storstevne. ;)