mandag, september 13, 2010

Om 25 år med spillverdens største ikon


Det er mange jubileer å feire for tida i spillenes verden. For bare noen dager siden kunne vi markere at det var 15 år siden PlayStation One gjorde sin debut på det amerikanske spillmarkedet. Jubileet som kan feires idag er derimot etter min mening større, viktigere og feirer noe som har satt sitt preg på spillverden i større grad enn noe annet.

I dag, for 25 år siden, ble nemlig Super Mario Bros. sluppet til Nintendo Entertainment System i Japan (som forøvrig het Famicom i Japan), og er således "bursdagen" til Mario.

Super Mario Bros var ikke det aller første spillet Mario dukket opp i. Marios første spill var arkadespillet Donkey Kong i 1981. "Problemet" er at her het han ikke Mario, men Jumpman. Senere dukket Mario opp i arkadespillet Mario Bros. Her var både fornavnet og etternavnet "Mario," slik at Mario ble hetende Mario Mario. Det var først med utgivelsen av Super Mario Bros. at Mario fikk både navnet og stilen vi kjenner ham for i dag, og dermed regnes dette spillet langt på vei som det første "ordnt'lige" Mario-spillet (her er det med andre ord åpent for en diskusjon om kanoniske Mario-spill og kronologi).

Mario har satt sitt preg på spillverden mer enn noen annen spillkarakter. Han har blitt en av verdens mest gjenkjennelige figurer, og blant amerikanske barn er Mario mer kjent og mer populær enn Mikke Mus. Han har deltatt i over 200 spill og solgt mer enn 210 millioner spill, noe som gjør han til den bestselgende spillkarakteren i historien. Mario er fleksibel og prøver seg som det meste: Hverdagshelt, rørlegger, bilfører, golfspiller, OL-deltaker og endatil doktor. Det eneste Mario faktisk ser ut til å slite med er å stable et ordentlig forhold på beina: Han har vært involvert med samme kvinne i 25 år nå, og fremdeles ikke giftet seg med henne.

I tillegg har Mario en appell til både kjernespillere og folk som vanligvis aldri spiller, en kombinasjon som svært få andre klarer å balansere. Mario-spill regnes ofte som lett tilgjengelige uten å bli for lette. De er balanserte uten å bli for banale. De er barnlige uten å bli barnslige. Mario står dermed som inkarnasjonen av hva spillutvikling handler om: Mest mulig moro for flest mulig mennesker.

Mario har vært en stor del av både min og andre spillinteressertes hverdag. Dermed er det på sin plass å si: Gratulerer med dagen, Mario (eller på japansk: Omedetoo gozaimasu)!

Helt til slutt: Hva er ditt beste Mario-minne?

1 kommentar:

HelgeB sa...

Mitt beste Mario-minne er Super Mario World. I time opp og time i mente satt eg og en kamerat og spilte det på hans SNES.. Gode tider =)