fredag, september 03, 2010

Next week in Jerusalem: Den niende og tiende dag.

Fra de siste dagene i Israel er det ikke så altfor mye å berette. Kanksje derfor jeg har ventet så lenge med å gjøre det.

Den niende dagen var vi på besøk på en kibbuts ikke langt unna der hvor vi bodde, hvor vårt vertskap var sterkt involvert. En fin liten plass. Turen gikk deretter inn til selve Jerusalem, hvor vi den dagen skulle få med oss et nyrestaurert og gjenåpnet Israel Museum. Ikke bare har dette museet en enorm samling av artefakter og gamle gjenstander som representerer hele Israels historie, det er også her Dødehavsrullene står utstilt. Det vil si, stod utstilt. Nå til dags våger de ikke stille dem ut av frykt for at dokumentene skal gå i stykker (pga all blitzlyset, sånn hovedsaklig), men de stiller i det minste ut faksimiler av forskjellige dokumenter. Blant annet kan man her se hele Jesajaboken , og det meste er faktisk i lesbar stand. Etter en bedre lunsj på museet delte vi oss. Noen tok turen inn til Jerusalem, mens resten av oss tok turen tilbake til bostedet vårt for å slappe av med musikk, sol og litteratur. Kvelden ble latterfylt, ettersom både den ene og den andre kom med diverse underholdningsinnslag. På kvelden sa vi takk og farvel til våre danske medreisende og lærer, som skulle ta fly kl 4 AM.

Den tiende dagen var det vår tur til å reise. Reisen i seg selv skjedde uten dramatikk og problemer, og sikkerhetssjekken på Ben Gurion var betraktelig mindre enn jeg hadde forventet (vi var jo sjekket inn før det var gått en time etter at vi kom til flyplassen). Men jammen meg klarte Per Olav å oppgradere flere av oss til Business Class mellom Tel-Aviv og München. La meg si det først som sist: Business Class er virkelig måten å fly på. Herlige stoler med innebygd massasje og enorm plass. Strøm og ethernet. Stillhet og god avstand fra småbarnsfamilier. Duk på "bordet" før du får servert middagen og meny man kan velge maten fra. Treretters middag av utsøkt kvalitet. Nei, jeg kunne fort likt å gjøre det til en fast vane hver gang jeg reiser. Men slikt ville nok kostet skjorta av meg i lengden, så det får bli med denne ene gangen.

Og dermed var vi tilbake igjen i Norge mandags kveld, etter ti dager på reisefot. Israel er vakkert, varmt og spennende, og forhåpentligvis får jeg en ny sjangs til å reise dit om ikke så altfor lenge.

1 kommentar:

Morghus sa...

Takker så meget for reiseskildring :D