søndag, mars 28, 2010

Live from Africa: Twiga.

Twiga er, såvidt jeg har skjønt, swahili-ordet for sjiraff. Sjiraffen lever vildt her i Kenya, men sålangt har vi ikke hatt hellet med oss. Derfor er det godt det finnes en sjiraffpark ikke langt fra NLMs oase i Nairobi, så idag gikk turen dit. Senteret er laget med tanke på utdanning, og skoleklasser og turister er begge vanlige grupper å se i denne parken. Sjiraffene er dessuten vant med folk, og eter gjerne av hånden (og munnen) din dersom du tillater dem det.

Sjiraffer kan bli 7 meter høye, tror jeg.

Sjiraffene eter gjerne av hånda di. Helst med den samme tunga de bruker for å slikke seg i øret med (utrolig, men sant).

Sjiraffer er alt i alt ålreite dyr. Planteetere er de også.

This is Ingar Takanobu Hauge, reporting live from Nairobi, Kenya.

2 kommentarer:

Aina sa...

Jeg vil ha en sjiraff <3

Jorid sa...

Aina: jeg skulle akkurat til å skrive det samme!

Bare at jeg vil ha en beibisjiraff som aldri blir stor. ^^

Bra at afrikaturen ikke bare er magevonde og heteslag.