Så er vi altså da kommet ved veis ende. Hele åtte år etter at Square
Enix for første gang annonserte Final
Fantasy XIII under
E3-messen sommeren 2006, har sagaen endelig nådd sitt endemål med
det tredje og siste spillet i serien. Lightning
Returns: Final Fantasy XIII
gjør som de to forhenværende XIII-spillene,
hvor det kjente og etablerte blir ispedd en hel del eksperimentelle
spillmekanikker og fremgangsmetoder. I likhet med de to forhenværende
spillene vil de foretatte endringene falle i god jord hos noen og
dårlig jord hos andre.
Les
også: Final
Fantasy XIII
og Final
Fantasy XIII-2
Den
frelsende Lightning
Tusen
år har gått etter at historien i det første Final
Fantasy XIII
tok slutt, og fem hundre år har gått etter begivenhetene i Final
Fantasy XIII-2.
Som et resultat av hendelsene i XIII-2
falt Lightning hen i en selvpåført krystallisert dvale, men nå
blir hun vekket opp fra denne av Bhunivelze, den største av alle
guddommene i XIII-mytologien.
Verden har forandret seg radikalt etter at dødsgudinnen Etro døde
og Lightning falt i søvn. Fordi gudinnen for død og gjenfødelse er
ute av spill har tiden nærmest sluttet å gå. Ingen blir eldre enn
det de er, men det fødes til gjengjeld ikke nye mennesker.
Kaoskreftene har inntatt verden og sluker stadig mer av den, og
menneskene bor nå kun på fire isolerte steder midt i havet av kaos
som stadig spiser mer av verden. Nå nærmer slutten seg, og om
tretten dager vil verden gå under. Lightning får med dette et
gudegitt kall: Hun skal innta rollen som frelser og berge så mange
gjenlevende sjeler som overhode mulig, slik at de kan bli gjenfødt i
den neste verden som Bhunivelze har skapt for dem. I bytte for dette
vil Lightning se sin avdøde søster Serah bli blant dem som
gjenfødes i den neste verden.
Selv
om tusen år har gått siden vi første gang stiftet bekjentskaper
med persongalleriet i Final
Fantasy XIII,
møter vi de fleste av dem igjen også denne gangen. Det forunderlige
er hvor lite personlighetene deres har utviklet seg siden vi møtte
dem forrige gang for fem hundre år siden. Lite er det for så vidt
også av historiegrunnlaget som ble lagt i trilogiens spede
begynnelse. Etter å ha pløyd meg gjennom 65 spilletimer i Lightning
Returns,
må jeg stille meg selv spørsmålet: Var det egentlig grunnlag for
dette etter slutten av Final
Fantasy XIII
for fem år siden? Svaret i mitt hode er dessverre et nei. Jeg har i
og for seg satt pris på flere av enkeltelementene i hvert av de tre
spillene (samtidig som jeg også har vært mindre engasjert over
andre elementer), men å skulle tyne ut hundre timer ekstra etter
slutten på det første spillet føles dessverre ikke som en
nødvendighet når man nå ser sluttresultatet. For all del, etter
avslutningen i Final
Fantasy XIII-2
er det godt å få trådene nøstet opp, og jeg likte alltid
historien i både XIII
og XIII-2.
Avslutningen kaster imidlertid et dunkelt lys over det hele. Ikke
fordi den er direkte dårlig i seg selv, men den makter aldri å
engasjere like mye som den burde. Etter å ha kost meg med japanske
rollespill som Ni
no Kuni,
Bravely
Default
og Tales
of Xillia
er det lite ved historien i Lightning
Returns
som minner meg om Final
Fantasys
fordums storhet. Som sagt: Det er ikke direkte dårlig, men det er
ikke direkte bra heller.
Tiden
går, tomheten består
Slik
Final
Fantasy XIII-2
vokste frem i kjølvannet av kritikken rettet mot Final
Fantasy XIII,
har Lightning Returns delvis vokst frem i lys av kritikken rettet mot
sin(e) forgjenger(e). Endelig får vi et åpent landskap hvor vi kan
bevege oss fritt og plukke opp oppdrag vi gjennomfører etter eget
ønske. I det ellers kaosrammede landskapet er det fire regioner som
gjenstår og som man kan reise fritt til: Partybyen Yusnaan, den
teologiske orienterte storbyen Luxerion, ørkenlandskapet Dead Dunes
og den grønne villmarken Wildlands. Hvert område består av ett
hovedoppdrag, opptil et tjuetalls sideoppdrag og en tavle kalt Canvas
of Prayers med bønner man kan bidra med å oppfylle. Som frelseren
av sjeler gjelder det å oppfylle flest mulig sideoppdrag. Ikke bare
vil det resultere i at flest mulig sjeler blir berget inn i den nye
verden, men Lightning vil også bli sterkere av det. Lightning
Returns
har kastet tradisjonelle levelsystem på døra, og satser heller på
at du velger å fullføre flest mulig sideoppdrag for å bli
sterkere. Noe som er helt kurant i seg selv, hadde det ikke vært for
at jeg i spillets siste del bare går rundt uten å ha noe å gjøre
på mens jeg venter på dommedag. Det totale antall oppdrag i spillet
er rett og slett for få.
En
annen effekt av å berge sjeler er at tiden frem til dommedag
utvides. Totalt kan man nå opp i tretten dager, og er man ordentlig
effektiv kan man til og med åpne en fjortende dag. Til enhver tid
har man en klokke øverst til høyre på skjermen som viser hvor lang
tid det er igjen til dommedag, og når den tilmålte tid er omme er
det slutt. På sett og vis gir systemet assosiasjoner til The
Legend of Zelda: Majora’s Mask,
selv om gjennomføringen kanskje ikke er like kløktig. Noen vil føle
at systemet skaper et kontinuerlig press, men ved hjelp av enkle
teknikker får man likevel tiden til å strekke til og vel så det.
Også
denne gangen får kampsystemet gjennomgå en ordentlig renovasjon.
Denne gangen må Lightning kjempe alene, men etter å ha kjempet mot
både guder og mennesker er hun ingen svak dame. Denne gangen er
imidlertid en del styrker og egenskaper knyttet til klesdrakten hun
bruker, eller et såkalt schemata. Lightning kan ha opptil tre
schemata klar til enhver tid, og kan utstyre opptil fire angreps-
eller forsvarsteknikker til hvert schemata. I tillegg velger man så
våpen og tilbehør. Nøkkelen for å seire i spillets kamper ligger
dermed i hele tiden å ha riktig schemata klar til kamp, og å veksle
raskt og effektivt mellom de forskjellige schemata etter behov (og
når den ene er tom for angrepsenergi og må lade). Det føles
riktignok amputert at man til enhver tid kun har adgang til så få
angrep om gangen (hvorav ingen av dem er helbredelsesangrep), men
merkelig nok fungerer det. Å tenke taktisk i møte med fienden og
lære seg fiendens styrker og svakheter er nok den artigste delen av
Lightning Returns.
Eldre
grafikk
Det
var en gang der Final Fantasy XIII tok pusten fra oss med sin
slående grafikk. Det var en gang Square Enix ga oss indikasjoner på
hva slags grafisk prakt vi kunne forvente av daværende
konsollgenerasjon. Nå, fem år senere, kjennes det hele ikke like
lamslående ut lenger. Stort sett ser da spillet forholdsvis pent ut,
men det er vanskelig for Lightning Returns å skille seg ut
fra mengden. Langt verre er det de gangene man merker at spillet
lider under gammel maskinvare og sliter med billedoppdateringen, noe
som dessverre skjer rett som det er.
Hva
lyden angår, er denne langt mer behagelig over det store og det
hele. Nok en gang er det Masashi Hamauzu som sitter i det
kompositoriske førersetet, og han viser at han absolutt makter å
formidle rett stemning til rett tid samtidig som han makter å
variere både sjangre og instrumentbruk. Det skal riktignok sies at
noen av låtene blir man lei av, og at man dermed kunne ønske seg et
litt større og mer variert lydspor, men dette gjelder først og
fremst når man surrer rundt de siste timene i spillet og savner noe
å finne på.
Famler
i tåken
Det var med visse forhåpninger jeg satte meg ned med Lightning Returns ved lansering. En forventning om at de endelig skulle få akkumulert det de hadde lært og servere oss det beste spillet i trilogien. Slik gikk det dessverre ikke. Til det har Lightning Returns for mange svakheter hva gjelder historie, grafisk standard, aktivitetsnivå og den generelle mangelen på forståelse på hva som skiller et greit JRPG-spill fra et eminent JRPG-spill til den syvende konsollgenerasjonen. Spillet skinner de gangene det gjør alt riktig, men ofte vandrer det rundt i en grå tåke mens det leter etter riktig vei å gå videre. En må bare konstantere at Lightning Returns langt på vei blir stående som et symbol på Square Enix' forhold til den syvende hjemmekonsollgenerasjonen: En rekke artige ideer og konsepter er på plass, men hvordan man syr det sammen til en elegant helhet forblir en gåte.
Men at Square Enix endelig har valgt å inkludere japansk stemmeskuespill og leppesynkronisering også i den vestlige utgaven av spillet, det skal de i hvert fall ha ros for.
Score: 6/10
Det var med visse forhåpninger jeg satte meg ned med Lightning Returns ved lansering. En forventning om at de endelig skulle få akkumulert det de hadde lært og servere oss det beste spillet i trilogien. Slik gikk det dessverre ikke. Til det har Lightning Returns for mange svakheter hva gjelder historie, grafisk standard, aktivitetsnivå og den generelle mangelen på forståelse på hva som skiller et greit JRPG-spill fra et eminent JRPG-spill til den syvende konsollgenerasjonen. Spillet skinner de gangene det gjør alt riktig, men ofte vandrer det rundt i en grå tåke mens det leter etter riktig vei å gå videre. En må bare konstantere at Lightning Returns langt på vei blir stående som et symbol på Square Enix' forhold til den syvende hjemmekonsollgenerasjonen: En rekke artige ideer og konsepter er på plass, men hvordan man syr det sammen til en elegant helhet forblir en gåte.
Men at Square Enix endelig har valgt å inkludere japansk stemmeskuespill og leppesynkronisering også i den vestlige utgaven av spillet, det skal de i hvert fall ha ros for.
Score: 6/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar