The
Walking Dead har for lengst blitt et fenomen, ikke
minst takket være AMCs TV-serie som i høst går i gang med sin femte sesong. Jeg
tør likevel påstå at det er Telltale Games som virkelig har klart å fange
atmosfæren, stemningen og håpløsheten fra den originale tegneserien best med
sitt pek-og-klikkspill.
Den som plukket opp
første sesong av det episodebaserte spillet i håp om å få nok et
plaffe-ned-zombier-spill, måtte nok gå heller skuffet tilbake. Telltale Games
satset i stedet på å lage et historietungt spill der valgene sto i fokus, og
hvor historien formes (eller, rettere sagt, gir inntrykk av å formes) etter de
valg du foretar. Valgene er sjelden av den enkle sorten heller, og noen enkle
svart-hvittløsninger kunne vi se langt etter. Den aktive spillingen fra
spillerens side er liten når det kommer til action, men lå stadig tyngre på
spilleren med tanke på handlingens progresjon og hvilke svar man valgte i
dialogene. «Interaktiv historiefortelling» er nok den beste merkelappen i så
måte.
Les også: The Walking Dead: Season One
Når vi nå går fra
første til andre sesong av The Walking
Dead, er ikke dette uten at handlingsforløpet i første sesong blir avslørt.
Heldigvis er det også slik at Telltale Games vet hvor mye omtanke vi la ned i
valgene våre i første sesong, slik at disse får konsekvenser for handlingen
også i andre sesong av serien.
Clementines
historie
I første sesong var det
den tidligere universitetsforeleseren Lee som var vår ledsager gjennom
historien. Det var likevel alltid tydelig at den virkelige stjernen på laget
var den lille jenta Clementine, som Lee tok seg av helt frem til sin død i
slutten av første sesong. Når andre sesong tar til står Clementine mer eller
mindre alene igjen. Tiden har gått og Clementine har blitt noe eldre, men
zombieapokalypsen ser ikke ut til å ta slutt med det første. De få overlevende
som er igjen kan fort vise seg å være langt farligere enn de vandrende døde, og
Clementine blir stadig konfrontert med vanskelige valg i møte med nye overlevende.
Det å gjøre Clementine
til hovedpersonen i sesong to er uten tvil et klokt valg fra Telltale Games’
side. Jenta som til å begynne med var en uskyldig og redd unge med et stadig
glimt i øyet har nå blitt både eldre og mer erfaren, men samtidig også mer tungsindig
og alvorlig. Lees død veier særlig tungt, og det er ikke uten grunn at
Clementine forholder seg skeptisk og tilbaketrukken overfor nye mennesker hun
møter på sin vei. Samtidig er Clementines unge alder med på å kaste et
annerledes lys over tilværelsen i en zombieapokalyptisk verden enn den vi
ellers er vant til. Dette skinner fremdeles gjennom, selv om hun langt ifra er
den samme jenta hun var da vi møtte henne for første gang. Det er en spennende
utvikling, og viser samtidig at Telltale Games har en god forståelse for hva det
er de holder på med.
Audiovisuell
perle
Fortsatt får vi et
spill med en sylskarp og gjennomført visuell stil. Det hele både ser ut som og
føles som en tegneserie i bevegelse. Selv om noen bevegelser i ny og ne kan
virke stive, er det fortsatt både en flott og unik stil som kler historien
godt, ikke minst med tanke på originalformatet til The Walking Dead. Omgivelsene vi besøker er varierte, hvilket betyr
at vi får se hvordan den grafiske stilen kler forskjellige landskap. Stikkord: det
ser bra ut.
Enda bedre er
imidlertid arbeidet med lyden i spillet. Jeg tør nesten påstå at det hele bæres
av det glitrende stemmeskuespillet, de gode dialogene og den til enhver tid
velklingende musikken. Stemmeskuespillerne er tydelig valgt med omhu, og det å kunne
lene seg tilbake i datastolen og nyte samtalene mellom rollefigurene gjør meg
ingen verdens ting.
For som tilfellet var i
sesong en, er også sesong to av The
Walking Dead preget av forholdvis lite aktiv spilling fra spillerens side.
Fortsatt handler det om å styre historien i den retningen du mener den bør ta.
Handlinger som å skyte zombier, flytte på gjenstander eller lignende kommer i
andre rekke. I seg selv gjør ikke dette så mye, for historien er mer enn god
nok til å bære herligheten alene. Men med tanke på den tredje sesongen som nå
er under utvikling bør Telltale Games tenke gjennom hva de kan gjøre for å
skape et mer dynamisk og spennende gameplay, slik at det hele ikke går på en
repetitiv tomgang.
Mer
av det gode
Naturlig nok
forutsetter sesong to av The Walking Dead
at man har spilt den første sesongen, og har man først spilt første sesong vet
man noe om hva man går til. Det er derfor vanskelig å tenke seg at de som
plukker opp sesong to vil bli skuffet over resultatet. Spillserien leverer
fortsatt glitrende interaktiv historiefortelling, Clementine utgjør en god
hovedperson, og handlingene man foretar seg er fortsatt vanskelige og
engasjerende. Særlig spennende er de siste avgjørelsene man tar mot slutten av
sesongen, noe som også åpner opp for alternative avslutninger. Det blir derfor
spennende å se hvordan Telltale Games har tenkt å løse disse valgene når sesong
tre omsider tar til en gang i fremtiden. Det er bare å glede seg.
Score:
8/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar