Selv om man forsøker å holde seg aldri så oppdatert
på populærkulturen, vil det alltid være et visst etterslep. Jo større
interessefeltet ditt er, jo større potensial for at etterslepet øker eksponentielt,
for ikke å snakke om at man gjerne også vil foreta noen dypdykk i retroarkivet.
Dermed har jeg ikke kommet i gang med en kikk på tv-serien The Walking Dead før denne våren (med sesong 4 halvveis gjennomsett
i skrivende stund). Naturlig nok har jeg derfor også latt det kritikerroste
spillet fra serien med samme navn ligge. Nå har tiden for forandring imidlertid
kommet, og godt er det.
Den
medmenneskelige faktoren
På mange måter og ved første øyekast kan The Walking Dead virke som et typisk
zombieapokalyptisk konsept, og det er ikke helt urimelig (det er tross alt
grenser for hvor mye originalt man kan tilhøre et konsept som er såpass kjørt
til døde). Det som kjennetegner serien er imidlertid ønsket om ikke bare å
presentere seerne for klassisk zombiesplatter, men å fokusere på de
mellommenneskelige faktorene i det gitte scenariet. Hvordan oppfører mennesker
seg i forhold til hverandre når verden snus på hodet? Hvem skal man prioritere
å redde? Skal man ferdes alene eller sammen? Hvem skal og skal ikke tilføyes i
flokken? Hvor langt er man villig til å gå for å sikre seg og sine de mest
nødvendige behov? Hvor mye er et menneskeliv verdt? Hva slags justis gjelder? Er
det den sterkeste rett og survival of the fittest som rår?
Alt dette og mere til er faktorer som en har lært
seg å bli kjent med gjennom tegneserien og tv-serien. Man kan likevel spørre om
det kanskje ikke er spill som er mediet som serien er mest egnet for. For hva
skjer når det er spilleren selv som må forholde seg til disse spørsmålene?
Hvordan utarter historien seg når det er du som sitter ved roret og avgjør
enkeltmenneskers (og tidvis også hele gruppers) skjebne?
Det sier seg selv at dersom dette gjøres riktig, er et
spill satt til The Walking Dead-settingen
noe som har stort potensiale. Heldigvis vet utviklerne i Telltale Games stort sett
hva de holder på med, og resultatet er en videreutvikling av det gamle
pek-og-klikk-konseptet med langt større tyngde på historie og det narrative enn
en kanskje er vant med.
Herlig
relasjon
I første sesong av spillet (som består av fem
episoder) følger vi en parallellhistorie til den vi er vitne til i tv- og
tegneserien. Handlingen utspiller seg fortsatt i delstaten Georgia og med
utgangspunkt i Atlanta, men denne gangen følger vi historien om Lee Everett, en
tidligere universitetsprofessor som nå er på vei til fengsel for å sone dommen
for drapet på sin kones elsker. Turen ut til fengselet blir imidlertid avbrutt
av zombieapokalypsens utbrudd, og Lee flykter til et nabolag i nærheten av der
politibilen strander. I ett av husene møter han den unge jenta Clementine, som
befinner seg alene hjemme etter at barnevakten som passet på henne mens
foreldrene var på tur til Savannah har forsvunnet. Lee ser ingen annen mulighet
enn å ta med seg Clementine på ferden videre, og med det begynner en ferd
gjennom en verden full av farer og håpløshet.
Selv om det er Lee man styrer gjennom første sesong,
er det ingen tvil om at det er Clementine som er den store stjernen i spillet. Ungjenta
glimter stadig til med et bredt aspekt av følelser – glede, håp, sorg, naivitet
og endatil ramp – og stiller med det høyt på lista over troverdige og levende spillfigurer
man begynner å bry seg oppriktig om. Dersom man klarer å komme seg gjennom hele
sesongen uten at relasjonen mellom Lee og Clementine ikke makter å røre eller
engasjere deg, bør man ringe etter mennene med en hvit frakk til overs og be
dem komme på besøk.
Gjennom en hel sesong møter man også på andre
overlevende etter apokalypsen. Hvordan relasjonen dere mellom ender opp og
hvilken skjebne som møter dem er i stor grad opp til deg.
Valg
og klikk
The
Walking Dead er valgets spill. Fremfor å presentere
et spill med konstant knappetrykking og et kontinuerlig høyt adrenalinnivå, har
Telltale Games valgt å lage et spill hvor fortellingen står i sentrum. Her er
det mye dialog og samtaler, og for det meste kan det føles som om man sitter og
ser en episode av tv-serien ikledd en herlig, tegneserieaktig drakt. Forskjellen
fra tv-serien er imidlertid stor og avgjørende: Med jevne mellomrom må det tas
valg, og disse valgene er det du som spiller som må ta. Noen av valgene er små
og tilsynelatende ubetydelige svar på spørsmål eller videreføring av en
samtale, mens andre valg er av langt større betydning både i nåtid og fremtid. Selv
om hovedelementene ved historien er satt (hvor følget drar, hvem de møter
etc.), er det opp til spilleren å styre detaljene, og her gis man også stor
valgfrihet til å påvirke historiens gang og utfall. Man kan beskrive det som om
rammen i maleriet allerede er bestemt, men at det er du som bestemmer hvilket
uttrykk maleriet får.
Resultatet er ofte dystert, og i en postapokalyptisk
verden er det sjelden man får åpenbart gode alternativ eller løsningsforslag.
Som regel snakker vi pest eller kolera, om ikke en salig miks av begge deler.
Allerede i første episode stilles man på liv-og-dødsituasjoner, og man forstår
fort at i The Walking Dead er det
sjelden mulig å redde begge når to liv står på spill. På slutten av hver
episode får man i tillegg se statistikk over hvordan folk har valgt i de mest
kritiske og avgjørende situasjonene, og man innser snart at her finnes det et
bredt spekter av måter å spille på.
Telltale Games har imidlertid ikke forlatt sine røtter
helt og holdent, og i motsetning til sin senere søsterserie The Wolf Among Us har spillet elementer
av pek-og-klikk-spillmekanikk. Her gjelder det å samle gjenstander som kan brukes
ved en senere anledning. Noen er av mindre art, mens andre igjen er essensielle
for å komme seg videre i historien. Fellesnevneren for alle disse sekvensene er
at de ikke er altfor utfordrende, særlig om man er vant med spill av den gamle
sorten innenfor sjangeren (eventuelt nyere innslag som Gemini
Rue og Resonance).
Samtidig sørger de for å gi nok variasjon slik at herligheten ikke blir for
historietung. Man må tross alt minnes på at man sitter med et spill, tross
alt...
Det hender også at man må ta en mer direkte
tilnærming til de vandøde og annet utyske som måtte herje i Georgia. Som regel
innebærer dette situasjoner hvor man må mose en knapp for alt den er verdt, for
deretter å trykke på knapp nummer to når man får beskjed om det. Personlig er
jeg lite fan av såkalte quick-time events, og skulle heller ønske at Telltale
Games lagde spenningsfylte sekvenser som var langt mer spennende enn som så.
Her er de imidlertid ikke alene i en bransje som tror vi får større innlevelse
i et spill dersom vi bare moser livet ut av en enkelt knapp på en kontroller
eller et tastatur. Hoo-whee...
Minneverdig
Mangler til tross er det lite som tyder på at strukturendringene
i Telltale Games gjør spillopplevelsen dårligere. Tvert imot er The Walking Dead: Season One et
engasjerende spill som man husker i etterkant, selv om det over lang tid føles
mer som en interaktiv tv-serie enn et faktisk spill. Likevel behøver dette
slettes ikke å være negativt, for settingen og historien åpner opp for et hav
av muligheter og vanskelige valg.
Kanskje da ikke så rart at Nordahl Grieg
videregående skole tar
spillet i bruk i etikkundervisningen i religionsfaget...
Score:
8/10
1 kommentar:
Sesongen var en god opplevelse da jeg spilte gjennom den. Spoileradvarsel for de bakenforliggende mekanikkene: Serien har høstet noe kritikk for at valgene du tar ikke har noe å si. Om du for eksempel velger å ikke ta livet av noen, så gjør gjerne plutselig noen andre det i neste øyeblikk. Resultatet er stort sett helt likt enten du må vente ett sekund eller en episode. Selv synes jeg ikke dette gjør skrekkelig mye, ettersom illusjonen av å ta betydningsfulle valg med store konsekvenser er opprettholdt (i neste episode vil enten alle kjefte på deg for drapet, eller skape konflikter innad i gruppen dersom noen andre trykket på avtrekkeren). I alle fall så lenge man ikke spiller gjennom flere ganger, noe som kan være en betydelig svakhet. Eller (som jeg gjorde) leser om systemene på nett...
Legg inn en kommentar