Nå som fridagene endelig har kommet og ett av årets akademisk
travleste perioder er over, kan jeg endelig ta meg tid til å se
tilbake på det som har blitt spilt den siste måneden. Og med både
Mario og Zelda på menyen i november-desemberskiftet, må man kunne
si seg vel fornøyd.
Eller?
Saken
er at gleden var godt blandet med skepsis da Nintendo plutselig i vår
annonserte det nye Zelda-spillet
The
Legend of Zelda: A Link Between Worlds.
Årsaken var ikke den visuelle stilen eller at spillet «bare» var
et 3DS-spill. Nei, som tittelen forespeiler snakker vi her om en mer
eller mindre direkte oppfølger til det som kan diskuteres å være
tidenes beste spill, nemlig SNES-spillet The
Legend of Zelda: A Link to the Past.
Samme kart, samme landskap, og endatil et grafisk preg som gir klare
assosiasjoner til den gode, gamle pikselerte versjonen av Hyrule (om
enn denne gangen i polygoner). Nå er aldri Zelda-spillene dårlige,
men med slike valg måtte man erkjenne at Nintendos valg var mildt
sagt dristig. Holder de på å gå tomme for inspirasjon?
For å sitere en viss Paulus: Langt ifra.
Picture this
Fra
første stund er det tydelig for den som kjenner SNES-klassikeren
hvor A
Link Between Worlds
henter sin hovedinspirasjon fra. Fra Link blir vekket i senga si og
går ut døra er det et kjent Hyrule som møter oss, selv om vi i den
interne kronologien befinner oss seks generasjoner etter A
Link to the Past.
Selv om referansene møter oss en gang i blant, særlig når
forhistorien for spillets handling fortelles, er det likevel
ingenting som krever at du har spilt klassikeren for å nyte dette
selvstendige spillet (selv om opplevelsen sannsynligvis blir
betraktelig bedre med klassikeren i bagasjen).
Også denne gangen må Link ta steget fra å være en enkel landsens
gutt kledd i grønt til å bli den helten som kreves for sin tid.
Denne gangen er det magikeren Yuga som skaper uro idet han stenger
ofrene sine inne i malerier. Den maleriske magien rammer også Link,
men takket være et mystisk armbånd Link har fått av den bisarre
handelsmannen Ravio (som ganske så frimodig innkvarterer seg hos
Link) blir Link nå i stand til å gjøre seg om til et maleri etter
ønske. Evnene må benyttes for å ta opp kampen mot Yuga, en kamp
som etterhvert bringer Link til Hyrules parallelle mørkeverden,
Lorule.
Noe
av det som slår meg mest, er hvor flinke Nintendo denne gangen har
vært til å tilby en opplevelse som passer enten man kjenner
originalen eller ikke. Spillets stadige smådrypp fra originalen
fremstår som vidunderlige blasts-from-the-past som minner oss om
hvorfor vi ble glad i A
Link to the Past
da det ble gitt ut for over 20 år siden. Enten vi snakker om
geografien, menneskene eller bare den fantastiske nytolkningen av den
klassiske musikken (spill dette med et godt headset på, er du snill,
så gjør du deg selv en stor tjeneste), er dette et spill det er
vanskelig for Zelda-veteraner ikke å bli glad av. Samtidig er det
lett tilgjengelig for nye spillere, som til tross for sine tydelige
røtter ikke pålegger noen å være kjent med serien eller tidligere
spill for å nyte opplevelsen. Åstarte sin Zelda-karriere med A Link
Between Worlds er slettes ingen dum idé.
Lekker gåteløsing
Gjennom
spillets gang vil spilleren se Link vandre rundt i Hyrule i et
overfra-og-ned-perspektiv, slik som i SNES-klassikeren. Men så snart
Link får evnen til å gjøre seg om til et maleri, blir det
bokstavlig talt lagt til en ekstra dimensjon i spillet. En ekstra
dimensjon som ikke bare viser Hyrule fra et nytt perspektiv, men som
også åpner for et hav av kreative gåter. Som maleri kan man bevege
seg gjennom smale vindusgitter eller sprekker i veggene, og
tankegangen man må tillære seg for å komme seg gjennom spillet og
finne alle dets skjulte hemmeligheter er rett og slett utrolig
forfriskende for serien. Det fremstår som både original, unikt og
kreativt, og ikke minst er det særdeles festlig. Særdeles lekkert
er det også, og de som tviler på Nintendos grafiske evner og
3DS-konsollens potensiale bør virkelig sette seg ned med A
Link Between Worlds.
Med 60 fps har spillet en av de beste 3D-effektene konsollen kan by
på, og å spille dette uten 3D-effekten på blir som å spytte
Nintendo i ansiktet.
Ny
tankegang når det gjelder gåteløsning til tross, så skulle jeg
likevel ønske at vanskelighetsgraden i spillet var hakket høyere.
Selv til Zelda-spill å være blir A
Link Between Worlds
aldri særlig utfordrende, i hvert fall ikke for de av oss som
spiller mye. Jo visst koser jeg meg underveis, men jeg skulle gjerne
blitt hakket mer utfordret. At den mer utfordrende Hero Mode ikke
gjøres tilgjengelig før etter endt gjennomspilling er ikke med å
styrke dette inntrykket.
Åpen struktur
Det er ikke bare Links evne til å gjøre seg om til et maleri som er
den store endringen i forhold til tidligere Zelda-titler. A Link
Between Worlds har en langt friere struktur som gjør at du kan ta
for deg templer, huler og slott hvor fiendene skjuler seg i den
rekkefølgen som passer deg best. Måten man har løst dette på er
ved hjelp av handelsmannen Ravio. Etter å ha stiftet bekjentskap med
Link finner Ravio likesågodt ut at han vil slå seg ned i Links hus
for en periode, og på et blunk har han gjort Links hus om til en
utleiebutikk for alle slags våpen og nyttige bruksgjenstander. I
begynnelsen kan du bare leie disse, men muligheten for permanent kjøp
dukker også opp etterhvert. Noe som kan komme godt med, for dersom
Link skulle falle på slagmarken, vil Ravios hjelpende fuglevenn
komme og ta tilbake alle de utleide våpnene. Dermed må de leies på
nytt, en utgift du føler du godt kunne spart deg for.
Dermed er det duket for å leie våpen etter behov. Må du ha en
hammer for å komme deg inn i et tempel? Lei en hammer. Bør du ha en
hookshot for å ta deg over broen til den skumle hulen i fjellet? Lei
en hookshot. Den åpne strukturen minner aller mest om strukturen i
det aller første Zelda-spillet, og det fungerer svært godt.
Ulempen med systemet er at Zelda-myntenheten rupees spiller en langt
større rolle. I seg selv høres ikke dette negativt ut, men spillet
legger opp til at du skal ha rik tilgang på rupees. Det betyr at de
fleste skjulte kister her og inneholder... ja, nettopp, rupees. Når
man etter å ha forsert ulike hindre og løst gåten som skal til for
å finne den skjulte kista, føles det unektelig antiklimatisk å få
en sølvrupee verdt 100 rupees for tjuende gang.
Kreative krumspring
Alt i alt er ankepunktene få og små. Som vanlig får vi servert et
særdeles lekkert, underholdende og trollbindende spill i
Zelda-serien, og som vanlig betyr dette at man ikke kan snakke om
Årets spill-tittel uten å trekke inn Zelda. A Link Between
Worlds ga oss bekymringer om at Nintendo begynte å miste både
inspirasjonen og grepet. Ingen av delene ser heldigvis ut til å
stemme, og får vi like kreative krumspring som dette fremover går
Zelda-fansen gode tider i møte.
Score: 9/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar