Med ovenfornevnte avklaringer på plass, er det på tide å se tilbake på et begivenhetsrikt spillår og trekke frem høydepunktene. Det er på tide for meg å få ned på papiret hvilke av årets spill som har tilbydt de beste opplevelsene, gitt de mest minneverdige opplevelsene og vært mest underholdende. Kort fortalt: Tiden er inne for å kåre mine topp ti favoritter fra spillåret 2013.
For en mer allsidig liste, kan du gjerne ta en tur innom Gamereactors 2013-liste. Her er kåringen som vi i GR-redaksjonen kom frem til i fellesskap, inkludert en del subkategorier. Undertegnede har bidratt med en hel del av tekstene, så ta gjerne og les.
Er dere klare? Da tar vi det fra nr. 10 av:
10. Metal Gear Rising: Revengeance
Gutta
og jentene i Platinum Games vet virkelig hva de holder på med. Hver
tittel de presenterer serverer oss heseblesende action, utrolig tøffe
bosskamper, stramt og velsittende kontrolloppsett og så herlig mye
surrealisme at det blir harry på en festlig måte. Når Platinum
Games så får prøve seg på Metal Gear-serien,
er resultatet uventet underholdende. Innta rollen som Raiden og kast
deg ut i dette adrenalinfylte, dritkule hack-and-slashspillet. Å
være en robotninja har aldri vært så moro som i år. Dessuten var soundtracket til tider ekstremt rått og fengende. Anbefalt.
8. Bravely Default
9. Ni no Kuni: Wrath of the White Witch
Når
filmstudioet Ghibli går sammen med spillutviklerne i Level-5, er
resultatet nødt til å bli magisk. Det PS3-eksklusive JRPG-eventyret
Ni no Kuni skuffer da
heller ikke. Historien om unggutten Oliver som må reise til en magisk
verden for å redde morens sjel er rett og slett både magisk og
uforglemmelig. Grafikken er som snytt ut av en Ghibli-film (kvalitet,
med andre ord), spillmekanikken er lagt opp til at selv uerfarne
spillere kan sette seg inn i RPG-mekanikkene, og sluttproduktet er rett
og slett et kvalitetsprodukt på alle måter – akkurat slik man er blitt
vant til når man
tar opp et produkt fra ett av de involverte studioene. Ekstra pluss
for at Ghiblis stamkomponist, Joe Hisaishi, står bak musikken. Ni
no Kuni er et magisk rollespill
ingen med en PS3 i hus bør gå glipp av. 8. Bravely Default
Vi
var lenge spente på om også vi i vesten skulle få tilgang på
dette lovende JRPG-eventyret til 3DS. Heldigvis hørte Square Enix på
våre bønner, og godt var det. Bravely Default er et rollespill som
plukker med seg så å si alt det som fungerte så bra med de gode,
gamle rollespillene fra 80- og 90-tallet, legger til et ekstra
element som skaper en utrolig kreativ strategisk dimensjon, og vips –
man har et spill som langt på vei burde hatt Final
Fantasy-navnet i seg, men som
står mektig og støtt som en selvstendig tittel. Har du savnet
rollespill tilsvarende de seks første Final Fantasy-spillene (og med en stemning som til en viss grad gir deg Final Fantasy IX-vibber), er
dette noe for deg.
Rayman Legends var i utgangspunktet tenkt som et Wii U-eksklusivt spill, men naturlig nok har konsollens lave salgstall gjort utviklerne i Ubisoft urolige. Spillet ble derfor utsatt et halvt år og deretter lansert til samtlige plattformer som kan krype og gå. Sluttresultatet er det imidlertid ingenting å si noe på. Sjelden har det vært så moro å spille sammen med vennene dine i sofaen, og ikke minst må de fabelaktig festlige musikkbrettene som avslutter hver verden trekkes frem med smil om munnen. Får dere nok av all plattformmoroa (noe som er vanskelig å tenke seg), kan dere alltids ta et slag Kung Foot, årets kuleste minispill (til sammenligning kan VM og FIFA bare kan ta seg en bolle). Wii U-versjonen er fremdeles hakket bedre (man kan spille fem stykker, og den femte spilleren vil til gjengjeld være svært nyttig å ha med på laget), men alle konsolleiere på jakt etter solid flerspillermoro for liten og stor bør sikre seg denne kremtittelen.
Gone Home var den store overraskelsen i spillåret 2013 for min del. Et mystisk hus ute på den amerikanske landsbygda, en kryptisk beskjed fra lillesøsteren din på inngangsdøra og et tomt hjem i en regntung natt er det som møter deg i dette spillet. Gjennom de to neste timene skal du på kløktig vis finne ut hvor alle sammen har blitt av og hva som har skjedd. Gone Home viser hvor små og enkle grep som skal til for å gjøre spillnarrativ til et genialt og unikt fortellermedium. Jeg kommer nok ikke til å glemme denne kreative indietittelen med det første, nei.
Lenge
så det ut til at plattformkongen måtte se seg slått av en fransk
konkurrent. Men luringen Mario fornekter seg aldri. I år har han
troppet opp på Wii U med intet mindre enn tre følgesvenner på
slep, og plattformspill har sjelden vært så underholdende som i
Super Mario 3D World.
Kreativt banedesign, rik variasjon, sylskarp presentasjon og ikke
minst firespillermoro gjør dette til en definitiv must-have. En
perfekt tittel for rørleggerspirer i alle aldre.
Zelda-spill
slår sjelden feil. Når man på toppen av det hele svarer med å ta
utgangspunkt i et av spillhistoriens beste spill, kan man ikke annet
enn å fryde seg. Det vil si: hadde de laget en sjelløs oppfølger,
hadde det vært grunn til å frykte. Heldigvis fornekter Nintendo seg
ikke. Ikke bare har de laget en kvalitetstittel som står støtt på
egne bein, men de har også våget å endre deler av den
tradisjonelle Zelda-formelen. Gåtene er kreative, den åpne
tilnærmingsformen er høyst velkommen, og ikke minst er den grafiske
presentasjonen aldeles utsøkt. 60 fps i brilleløs 3D? Ja takk.
For
den langtlivede spillserien til Nintendo og Intelligent Systems var
dette vinn eller forsvinn. Etter flere runder med sviktende salg var
tanken å lage et siste og endelig Fire Emblem-spill.
Kanskje dette medførte at utviklerne la sin sjel i spillet. Det
kjennes i hvert fall slik, og resultatet er ikke bare ett av seriens
beste spill på svært lenge (om ikke muligens noensinne), men også
et av årets sterkeste titler totalt sett. 3DS har virkelig markert
seg som en solid konsoll i år med mange sterke titler, og Fire
Emblem: Awakening er den beste i
klassen. For en som meg, som er lang og trofast fan av serien, var det rett og slett engasjerende å sitte og spille seg gjennom dette herlige strategiske eventyret, selv etter at hovedhistorien var avsluttet (Fire Emblem er sammen med Bravely Default muligens det spillet jeg har brukt mest tid på i 2013). Og ut ifra spillets popularitet er det vel også lov å håpe
at serien fortsetter å leve i noen år til?
Det tok meg temmelig lang tid før jeg spilte BioShock. Faktisk gjorde jeg det så sent som i år. Hovedårsaken til dette var at jeg likte det jeg så da BioShock Infinite ble lansert. Og etter de 12-16 timene det tok meg å spille gjennom historien i himmelbyen Columbia kan jeg si at jeg ikke var særlig skuffet i etterkant. Å følge opp en av konsollgenerasjonens beste spill var uansett en temmelig vanskelig bragd, og selv om Infinite ikke overgikk 2007-tittelen var det likevel en høyst minneverdig opplevelse. Ikke minst er det Elizabeth som skal ha mye av æren for at spillet ble såpass emosjonelt engasjerende som det ble. Som eskorteoppdrag er hun aldri i veien, og hun viser at selv spillfigurer er figurer man kan bry seg oppriktig om. Et av årets mest minneverdige musikkøyeblikk fikk vi også gjennom spillet. Columbia-turen overbeviste meg.
Det er så lite som skiller The Last of Us fra perfeksjonisme i min bok. For en som verdsetter en god kombinasjon av den sitrende følelsen man får av å snike seg rundt i snikespill, relasjonsfokus i mørke, tunge miljøer og gode historier sånn generelt, var The Last of Us nærmest et skreddersydd spill for meg. Den gripende begynnelsen. Den spennende utviklingen. Suget i magen hver gang man forsøker å snike seg forbi en zombie-som-ikke-er-en-zombie. Den såre musikken. Den absolutt perfekte slutten. Og, ikke minst: To høyst levende rollefigurer som man virkelig ikke klarer å slippe taket på. Naughty Dog har med The Last of Us lært seg å mestre PS3-maskinens kapasiteter fullt ut, og sluttresultatet er ikke bare årets spill, men også et spill som viser hva spill som medium er i stand til å presentere og prestere. Jeg har gjennom det siste halvåret anbefalt spillet til de fleste jeg kjenner som gidder å høre på, enten de er spillinteresserte eller ikke. Det kommer jeg nok til å fortsette med en god stund til.
Verdige kandidater som ikke nådde helt opp: Persona 4: Golden, Dragon's Crown, Tales of Xillia, The Wolf Among Us, Project X Zone, Pikmin 3, Luigi's Mansion 2, The Wonderful 101 og The Legend of Zelda: The Wind Waker HD (som i min bok er et 2002-spill og derfor ikke er regnet med på denne lista).
Spill fra 2013 jeg ennå ikke har prøvd og som sikkert kunne fått en plass på lista: The Stanley Parable, Papers, Please, Animal Crossing: New Leaf og Brothers: A Tale of Two Sons.
Årets skuffelser: Beyond: Two Souls, Tomb Raider, Killer Is Dead og Batman: Arkham Origins. Opphaussede spill som ikke levde opp til forventningene. Fysj!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar