tirsdag, oktober 22, 2013

Star Wars: Republic Commando

De aller, aller fleste Star Wars-spill opp gjennom årene har fokusert på kjent og kjær Star Wars-tematikk. Om du ikke har fått spille som kjente rollefigurer fra universet, har du i det minste møtt dem eller støtt på tema som sammenfaller med historiene du kjenner fra filmene. Og dersom alt annet har sviktet, har du om ikke annet fått servert en introduksjon i spillet som står i stil til introduksjonen i filmene, med hovedtema, rullende tekst og hele pakken.

Det finnes imidlertid et spill som forsøkte å bryte med det meste av dette, noe som kanskje først og fremst blir tydeliggjort ved at spillet mangler den nevnte, tradisjonelle Star Wars-åpningen. Spillet markerer seg dermed tidlig som noe satt i Star Wars-setting, men som forsøker å være noe annerledes. For en ivrig Star Wars-entusiast betyr dette at Star Wars: Republic Commando fra 2005 umiddelbart trigger nysgjerrigheten som noe nytt og unikt.


Kjappe replikker og ustabile lagkamerater
Du inntar rollen som Delta 38, en av de mange hundretusen klonene av dusørjegeren Jango Fett som tjener som soldater i republikkens hær i kampen mot seperatistene (se Star Wars Episode II: Attack of the Clones). Krig er en arena hvor helter og skurker lett skapes, men din rolle er ikke å tre frem som noen av delene. Som en deltasoldat skiller du deg nemlig ut fra dine artsfrender. Du utgjør en del av en spesialtrent elitestyrke, og deres oppdrag er å ta på dere umulige oppdrag av til dels tvilsom karakter. Et oppdrag for Delta Squad kan anses som vellykket når resten av militæroperasjonen går som den skal og andre kan høste æren for et vellykket slag.

Du står imidlertid ikke alene. Tre andre delta-soldater tjener som din tropp, og denne troppen er ikke bare dem som skal sørge for at du overlever, men de er også ditt viktigste våpen.

Fra starten av bærer historien preg av å vise oss en skyggeside av Star Wars-universet som verken opererer med den lyse eller den mørke siden av Kraften. Kraften er knapt nok et tema i spillet, og i stedet får man her håndtere oppdrag som er mer på den gjengse soldats nivå i science fiction-universet. Rent utenom Star Wars: Dark Forces fra 1995 og Star Wars: Bounty Hunter fra 2002 er det få Star Wars-spill hvor man styrer konkrete personer på bakkeplan som gir deg kontroll over rollefigurer uten noen som helst tilgang på Kraften. Dette er hvermannsens perspektiv på en stor og kompleks krig, og i en slik situasjon kan du verken stole på at Kraften eller lyssabler vil berge livet ditt. Resultatet er et spill som absolutt holder på sitt unike preg hele veien, men som også gir deg rollefigurer som skiller seg kraftig ut ifra hva du er vant til. Delta 07 er glad i rifla si, Delta 40 hacker seg gjerne forbi hva det skal være, og Delta 62 er en triggerhappy eksplosjonsentusiast som alltid har sarkastiske kommentarer på lur. Med slike lagkamerater får man fort kommentarer man vanligvis ikke venter seg i en Star Wars-setting, som "Boss, hold on to your guts while I rip out theirs" eller "WOOHOO! Eat plasma, you stupid droids! YEAH! Have some of that!" Med rekke på rad av uventete replikker fra friske lagkamerater er dette et førstepersons skytespill i Star Wars-setting som lett skiller seg ut.


Troppen er ditt beste våpen
Langt på vei er Star Wars: Republic Commando ditt tradisjonelle førstepersons skytespill. Du går fra start til slutt, sikter, skyter alt som ser ut som det rører på seg og fullfører oppdragene du får. Det som først og fremst gjør spillet unikt er ikke settingen, selv om denne også gjør spillet underholdende nok i seg selv. Det store gimmicket ved spillet er muligheten for å gi dine lagkamerater taktiske ordre. Mange steder vil du få muligheten til å delegere arbeidsoppgaver til lagkameratene dine, noe som gjør dem til ditt viktigste våpen. Man kan eksempelvis be en i Delta Squad hacke en dataterminal mens en annen får ordre om å posisjonere seg i gunstig snikskytterposisjon og den tredje gjør seg klar til å kaste eksplosiver på fiendene. Man får opp symboler der det er mulig å henvise dine lagkamerater, og etterhvert lærer du deg å utnytte disse på en taktisk og kreativ måte. Det trengs, for iblant er det nettopp din evne til å tenke langsiktig og taktisk som berger livet ditt.

Det er likevel noen ganger den kunstige intelligensen på lagkameratene dine skorter, og spesielt er det plagsomt at de ikke alltid følger deg intuitivt og forlater de strategiske posisjonene sine. Særlig plagsomt er dette når du skal gå fra ett sted til et annet, og plutselig oppdager at en lagkamerat har blitt stående der dere var sist. Helt fritt for programmeringsfeil er spillet heller ikke, og det hender at de henger seg opp der de står eller løper. Løsningen da blir som regel å fortsette uten dem frem til neste lasteskjerm eller laste opp igjen en gammel lagringsfil.


Vanskelig
Gjennom spillets gang blir vi tatt med til kjente steder som Geonosis og Kashyyyk, og variasjonen er akkurat balansert nok til at spillet holder på stemningen hele tiden. Enkelte partier kan føles noe langdryge, men det er fremdeles langt mer overkommelig enn hva tilfellet var i Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast. Spillets problem er uansett ikke mangelen på variasjon, men vanskelighetsgraden. Spillet er svært utfordrende, og utålmodige spillere må forberede seg på å holde temperamentet i tømmene. Ikke bare er fiendene sterke og rustningen svak, men det er til tider ganske langt mellom ammunisjonsforsyningene og helsetankene. Nå gjenspeiler jo dette absolutt en realitet ved slagmarken, men til tider kan det bli litt vel mye av det gode. Skjønt, det er alltid forfriskende å spille spill som tør å utfordre spilleren.

Det audiovisuelle uttrykket gir deg absolutt den rette Star Wars-stemningen, til tross for at hovedtemaet mangler. Originalmusikken til spillet er velkomponert og gir deg den rette følelsen, og særlig spillets hovedtema vet å sette stemningen.

Grafisk sett er omgivelene slettes ikke dårlige å se på, selv om de på ingen måte er på Half-Life 2-nivå. De er likevel vel hevet over Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy, selv om det bare er to år som skiller de to. Det største ankepunktet må være wookiene, hvis fargerike pelsdrakt er fullstendig blottet for detaljer og nyanser.


Skjult skatt
Star Wars: Republic Commando var et Star Wars-spill som ikke fikk ekstremt med oppmerksomhet ved lansering. Til det gikk det inflasjon i spill basert på romsagaen på den tiden til at man klarte å skille de gode fra de dårlige. Dette er synd, for Republic Commando er på ingen måter sine artsfrender underlegen, snarere tvert imot. FPS-spillere som liker å kikke på gamle varer kan finne glede i dette, og FPS-spillere som liker gamle spill med sansen for Star Wars burde absolutt grave frem denne gamle klassikeren.

Oi, det finnes visst en online-del av spillet. Lurer på om den fremdeles er aktiv...

Score: 8/10

1 kommentar:

leb3s sa...

Klone kommandosoldater er definitivt noe av det feteste introdusert til starwars universet av prequel tidslinjen.

fun facts; Delta squad hadde en liten cameo scene i clone wars sesong 3, vist fram på Star Wars celebration V.
Klippet følger:

http://www.youtube.com/watch?v=3o87Znlo7MI

Dave Filoni fikk så kraftig positive tilbakemeldinger på dette at en kommandosoldat fikk æren av å redde R2-D2 og en haug andre roboter i en svært actionfylt selvoppofrende episode:

http://www.youtube.com/watch?v=jendE2j-__8