For et par uker
siden kom klarmeldingen fra Electronic Arts til Nintendo: Selskapet
har for tiden ingen
spill i utvikling til Nintendos nye
hjemmekonsoll Wii U, og det foreligger ingen lanseringsplaner av
stortitlene deres til konsollen i nær fremtid. Det betyr at Wii
U-eiere kan si takk og farvel til serier som Battlefield
(en action-favoritt her i gården), Madden (som selger i
bøtter og spann i USA) og mest sannsynlig også FIFA (som
ikke trenger noen nærmere introduksjon for oss i Europa).
Klarbeskjeden fra EA
kom nesten parallellt med Twitter-meldingene
fra EA-ansatte Bob Summerwill, som utbasunerte
sin mening om hvordan «Wii U er dritt» og at konsollen blant annet
har «dårlig nett/nettbutikk» (sa mannen som jobber for selskapet
som lanserte SimCity). Meldingene har siden blitt fjernet, men
at det hersker uenigheter mellom EA og Nintendo virker tydelig.
Senere har EA rettet
litt på seg: Joda, sier de, vi har noen få prosjekter til Wii U. De
er bare ikke like store og spennende som til PS4 eller Xbox One.
EAs avskjedsmelding
er ikke overraskende, vil mange si: EA er langt ifra alene om å
vende Nintendo ryggen om dagen. Utviklerstudio som Avalance Studios
(Just Cause-serien) og 4A Games (Metro: Last Light) er
blant studioene som har valgt konsollen helt bort. De store
tredjepartsspillene til konsollen har latt vente på seg.
Andre er derimot
overrasket: Da Wii U ble annonsert for to år siden, var daværende
EA-sjef John Riccitiello klar i sin støtte til konsollen, og
proklamerte bred støtte fra selskapet til konsollen. To år og en ny
sjef senere har pipen tydeligvis fått en annen låt.
Den store
forskjellen mellom Wii U-blokkaden til selskaper som Avalance og 4A,
er at mens disse studioene er heller små, er EA blant de største i
bransjen. Og på særlig én front har de mer eller mindre monopol:
Sportsspill.
Selv de som bare
spiller spill en sjelden gang kan fullføre slagordet «EA Sports!»
(det er for ordens skyld «It's in the game!» dersom du lurte). For
mange er EA synonymt med sportsspill, og med navn som Madden,
FIFA, Tiger Woods og NFL i ryggen er det ikke så
rart. Det er ikke skrekkelig langt unna, men på enkelte fronter har
EA et tilnærmet monopol innen sportssjangeren. Med et langt større
maskineri og økonomisk kapital i ryggen har EA klart å enten fjerne
all konkurranse eller redusere den betydelig. Alternativ som Pro
Evolution Soccer-serien er blant unntakene som har overlevd
monopolmannens velde.
Når EA så gir
Nintendo en kald skulder, står sportsentusiastene dermed ribbet
igjen. Alternativene er tilnærmet null, ihvertfall så lenge andre
studio ikke velger å utnytte seg av vakuumet.
Wii U har i
utgangspunktet potensial når det kommer til sportsspill. Få sjangre
tjener mer på å få plagsomme tabeller og menyer bort fra
TV-skjermen og ned på en sekundærskjerm. Å kunne endre formasjoner
på trykkskjermen midt i en fotballkamp uten å gå via pausemenyer
burde være ideelt for flyten og realismen i spillet. Men kapitalen
taler sitt klare språk, og EA vil forståelig nok sikre fortjenesten
fremfor å forsøke seg på et prosjekt som svikter salgsmessig sett.
Man kan selvsagt
ikke tvinge et studio til å jobbe for en spesiell utgiver, men man
kan spørre seg hvordan publikum ville reagert dersom EA annonserte
noe tilsvarende for PS4 eller Xbox One.
Wii U-eiere har
fremdeles den sikkerhet i bunn at de eier en Nintendo-maskin, noe som
(før eller senere) sikrer dem tilgangen på eksklusive
kvalitetsserier som Mario, Zelda,
Pikmin og Metroid. Dessuten har Nintendo fremdeles noen
allierte i ryggen. Platinum Games, Warner Bros. og Ubisoft er alle
store studio med lovende prosjekt i
utvikling (deriblant Bayonetta 2
og Scribblenauts Unmasked).
Men for sportsentusiastene kan løpet virke kjørt for Wii U. Og i en
bransje hvor FIFA er den niende bestselgende varemerket bør
avskjeden gi Nintendo en vekker.
Ekstra lesestoff:
Kotaku.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar