De som vokste opp med PC på 80- og 90-tallet, har gjerne et varmt og
godt forhold til spillselskapet Sierra. Selskapet grunnlagt og drevet
av ekteparet Ken og Roberta Williams var synonymt med gode
spillopplevelser innenfor pek-og-klikksjangeren, og med serier som
Gabriel Knight, Police Quest og Space Quest skrev de
seg inn i hjertet til mang en spiller.
En av disse spillerne var tydeligvis Joshua Nuernberger, som ene og
alene satte seg ned for å lage et indie-spill i samme ånd og
stilart som Sierras klassikere. Et sted på veien fikk han med seg
Wadjet Eye Games, som spedde på spillet med blant annet
stemmeskuespill. Sluttresultatet ble i 2011 lansert under tittelen
Gemini Rue.
På sporet av fortiden
Gemini Rue kan beskrives som et science-fiction cyberpunk
noir-spill, dersom det gir mening. Vi befinner oss i
Gemini-solsystemet i det 23. århundre, hvor vi parallelt følger
historien til to personer. I den ene enden følger vi Azriel Odin, en
røff mann med forhistorie fra både krigstjenesten og feil side av
loven som nå arbeider som politietterforsker. Sammen med piloten
Kane leter han etter sin bror på den korrupte planeten Barracus.
Dette er en jobb som skal vise seg ikke å være bare enkel, ikke
minst fordi Barracus i stor grad er kontrollert av syndikatet
Boryokudan og deres distribusjon av narkotikumet Juice. I den andre
enden følger vi mannen Delta-Six, en innsatt ved en mystisk anstalt
hvor kriminelles minner blir slettet og de innsatte deretter blir
trent opp igjen til å bli lydige samfunnsborgere.
Man trenger ikke være litteraturprofessor for å skjønne at
Delta-Six og Azriels veier på ett eller annet vis er vevd sammen.
Det fortellertekniske interessante grepet som Gemini Rue introduserer
for å understreke dette, er at man et stykke ut i spillet får
friheten til å skifte mellom hvem av de to rollefigurenes historie
man ønsker å spille. Og dersom den enes historie skulle kjede deg
for øyeblikket eller du står midlertidig fast, er det bare å
trykke på den andres profilbilde oppe i høyre hjørne av skjermen.
Mye av spillets tematiske innhold dreier seg rundt identitet og
fortid. Hva identifiserer oss, og hvem er vi når vi blir løsrevet
fra minnene våre? Er det minnene og fortiden som avgjør hvem vi er,
eller er det nuet og fremtiden som har den endelige
definisjonsmakten? (finnes det ikke forresten en science-fiction
noir-animeserie med noen tilsvarende tema, tro?)
Alt dette hindrer likevel ikke historien fra å falle i klisjéenes
forutsigbare rekker. Det er lett å se hvilken retning historien
kommer til å ta, og de store overraskelsene uteblir. Man klarer til
en viss grad å engasjere seg i historien, men man blir likevel aldri
spesielt knyttet til hverken historien eller rollefigurene. Til det
er det for lite dybde.
Forkjærlighet for old-school
Som tidligere nevnt er Gemini Rue i større eller mindre grad
et enmannsprosjekt, noe som i seg selv er temmelig imponerende. Det
er lett å se på den grafiske stilarten og de spillmekaniske
elementene at mannen må ha spilt mye pek-og-klikkspill i sin ungdom,
og har siden hentet mye inspirasjon derfra. Sierra-titler som Gabriel
Knight og Quest-spillene har blitt nevnt, men også andre
pek-og-klikkspill som Beneath a Steel Sky (som er gratis på
GOG, forresten) har også satt sine
tydelige spor over det visuelle særpreget. Planeten Barracus er
preget av konstant regnvær, så her anbefales det å spille spillet
når det faller en aldri så liten skur ute også.
Som ethvert pek-og-klikkspill med respekt for seg selv må man løse
forskjellige gåter og pusleoppdrag underveis for å komme videre.
Her synes jeg selv at litt for mange spill i sjangeren tenderer til å
bli håpløst vanskelige, men Gemini Rue makter å legge seg
på en nokså overkommelig linje. Erkefans av sjangeren vil nok synes
det blir i det letteste laget, men for min egen del er dette et nivå
jeg kan leve med.
Mer problematisk føler jeg det øvrige spillmekaniske fungerer. Det
er ikke alltid kontrollene fungerer optimalt, til tross for at vi
snakker om et forholdsvis enkelt pek-og-klikkspill. En annen faktor
er skuddvekslingene man nå og da må igjennom. Nå fungerer
skuddvekslingene godt i og for seg selv. Det spesielle er likevel at
dersom det går riktig ille, dør rollefiguren din. At rollefigurer
dør i pek-og-klikkspill er nokså uvanlig, men etter å ha spilt
Gemini Rue forstår man også hvorfor. Her blir man stort sett
gjenopplivet på akkurat samme tid og sted uten at man får noen
merkbar straff for slett spill. Dette gjør at Gemini Rue like
gjerne kunne spart seg for hele elementet.
Språkbarrierer
En komponent i spillet som ble introdusert under ledelsen av Wadjet
Eye Games er stemmeskuespillet. Stort sett føler man at hver
rollefigur har fått en stemmeskuespiller som kler vedkommende, uten
at vi snakker revolusjonerende materiale. Derimot er det utrolig
irriterende for de av oss med trente ører å høre på den elendige
uttalelsen stemmeskuespillerne har av japanske navn, som dukker opp
forholdsvis ofte i spillet. Personnavn som Sayuri og begrep som
boryokudan (som er det japanerne selv stort sett kaller den japanske
mafiaen, den vi i vesten ofte kjenner bedre under navnet yakuza) blir
konsekvent uttalt med elendig amerikansk aksent. Med tanke på at
Nuernberger tydeligvis høster en stor forkjærlighet for det
japanske, burde det vært gjort en bedre jobb på denne fronten.
Bakgrunnsmusikken gjør imidlertid stort sett jobben sin. Nathan
Allan Pinard har gjort en god jobb med de begrensede ressursene han
må ha hatt til rådighet, og skal man først kjøpe spillet kan man
like gjerne plukke det opp på GOG, hvor man også får med
soundtracket på kjøpet.
Ikke helt i mål
På mange måter skulle jeg ønske Gemini Rue var bedre.
Spillet har et interessant grunnpremiss, potensialet i historien er
godt og den grafiske stilarten er mer enn god nok grunn for
nostalgikere til å gi spillet en sjanse. Samtidig forsøker spillet
å være mer enn hva det er. Med hakket bedre stemmeskuespill, litt
mer fordøyelige spillmekaniske elementer og mer uforutsigbar
historie kunne dette spillet nådd til topps. Men for all del: Savner
man Sierra-tidene og ønsker et interessant pek-og-klikkspill til PC
eller iOS, er det bare å prøve.
Score: 7/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar