Verdens
største og mest populære japanske rollespillserie er uten diskusjon
Final
Fantasy.
Hvilket av spillene i den nå 26 år gamle serien som er det beste,
er en diskusjon som har fylt metervis på metervis med internett (og
gitt den klassiske Kirk VS Picard-diskusjonen hard konkurranse). Men
at Final
Fantasy VII
mest sannsynlig er det mest populære spillet i serien, er det nok
noe vanskeligere å motstride. I svært mange spillrelaterte
sammenhenger vil man se noe som har med Final
Fantasy VII
å gjøre, enten det er bilder fra spillet, utkledninger eller
merchandise. Med tanke på at spillet med sin lansering til
Playstation var det første spillet i serien som ble sluppet i
Europa, er deler av populariteten lett å forklare.
Etter
spillets lansering i 1997 har man får flere utvidelser til Final
Fantasy VII-universet,
som samlet sett kalles for Compilation
of Final Fantasy VII.
Første tilskudd til dette var det Japan-eksklusive mobilspillet
Before
Crisis: Final Fantasy VII fra
2004. Filmen Advent
Children
fra 2005 er kanskje best kjent på våre kanter. En av delene i
samlingen inkluderer Playstation 2-spillet Dirge
of Cerberus: Final Fantasy VII.
Tenke seg til: Et helt spill med den enigmatiske og mørke helten
Vincent Valentine i hovedrollen. Det er da nødt til å bli bra,
eller...?
Vincent Valentine VS Deepground
Vi
er tilbake på planeten Gaia, og ved spillets start befinner vi oss
tre år etter hendelsene i Final
Fantasy VII
(og ett år etter Advent
Children).
Vincent Valentine vandrer verden alene mens han kontemplerer over
sitt tidligere forhold til Lucretia Crescent, vitenskapskvinnen som
havnet i sentrum av en konflikt mellom Vincent og den gale
vitenskapsmannen Hojo. Vincent får imidlertid ikke mye tid til å
leke mørk og mystisk. Under et besøk i byen Kalm blir byen angrepet
av en hensynsløs militær bevegelse kalt Deepground. Det viser seg
at Deepground er en av de mørkere hemmlighetene til multiselskapet
Shin-ra, og nå har de våknet til live. Deres mål: Intet mindre enn
verdens ødeleggelse. Høres ut som en kurant jobb for Vincent &
Co.
Utgangspunktet for historien er slettes ikke dårlig. Gaia har
tidligere vist seg å tåle et ekstra besøk og to, og Vincent er
absolutt en fanfavoritt når det kommer til Final Fantasy VII.
Likevel klarer man ikke å unngå at mye av historien faller i
fellene kalt banaliteter og forutsigbarhet.
Selvfølgelighetene i historie og replikkutvekslinger blir for store.
Overraskelsene står ikke akkurat på rekke og rad, og dessverre blir
bare historien akkurat nok engasjerende til at man velger å
fortsette. Likevel har historien potensial, men man sitter likevel og
lurer på om ikke formatet for historiefortellingen er feil.
Final Fantasy shooter? Usj!
For det er ikke først og fremst
historien som svikter mest i Dirge of Cerberus.
Det er de spillmekaniske elementene som ødelegger det meste. For
første gang tar Final Fantasy-serien
steget over i tredjepersons-skytespillsjangeren. Med tanke på at
Vincent først og fremst er en pistolbruker, burde dette passe godt.
Dessverre er systemet langt ifra like knirkefritt som i konkurrerende
samtidige spill av typen Metal Gear Solid 3 eller
Resident Evil 4. Stort
sett handler det hele om å løpe gjennom lineære landskap, skyte
alt som ser ut som det rører på seg og bevege seg videre. Dette
blir sjeldent vanskelig, og til enhver tid er siktesystemet så
behjelpelig at det skal mye til for å bomme helt. Om du derimot
skulle velge å gå til fysisk angrep på noen, kan du forvente trege
og seine bevegelser.
Tregt og seint karakteriserer mye av
spillet. I motsetning til den mer akrobatiske Vincent man har blitt
vant til fra Advent Children eller
klippscenene i Dirge of Cerberus,
er ikke Vincent en mann som beveger mye på seg når man først har
kontrollen over ham. Tvert imot trives han svært godt på bakken, og
fremfor å hoppe opp små platåer må man forberede seg på
stigeklatring som tar uhorvelig lang tid.
Lavbudsjett?
Vakkert er spillet heller ikke. Med
tanke på at det er snakk om et Squre Enix-spilll – studioet som
alltid har vært banebrytende på grafisk teknologi når det gjelder
japanske studioer – og at det kom ut i 2006 – temmelig sent uti
Playstation 2s levetid – ser det heller direkte hemskt ut.
Forskjellen mellom Dirge of Cerberus og
Final Fantasy XII, som
kom ut to måneder senere i Japan, er så vesensforskjellig at det er
lett å se at Dirge of Cerberus
på ingen måter har vært et prestisjeprosjekt for Square Enix. Tar
man med de nitriste miljøene og de ensformig designede nivåene, så
sier det seg selv at dette er ikke mye å skrive hjem om.
Det eneste som ikke faller
fullstendig pladask er lyden. Som vanlig er med Final Fantasy-spill
får man også denne gangen servert et godt lydspor, skjønt jevngodt
med originalsporet i Final Fantasy VII
er det nok likevel ikke. Det engelske stemmeskuespillet er stort sett
det samme som i Advent Children,
enten man måtte like det eller ikke.
Burde heller vært film
De eneste grunnene man måtte ha for
å spille seg gjennom Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII
må være dersom man har stor forkjærlighet for Final
Fantasy (og da gjerne for
syveren) eller for Vincent som rollefigur. Sett bort ifra dette er
spillet jevnt over så langt under par at er heller triste saker.
Spillet bør nok først og fremst huskes som en mørk parentes i
Square Enixs repetoar. Noe som egentlig er trist, for dersom
selskapet heller hadde brukt kreftene på å lage en CGI-film alá
Advent Children med
utgangspunkt i historien i Dirge of Cerberus,
tror jeg at den kunne blitt underholdende nok.
Score: 5/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar