2012 har på mange måter vært året hvor Capcom har satset tungt på
Resident Evil-merkenavnet. Det er ikke uvanlig at man får to
spill i samme serie i løpet av et år, men hele tre spill i en og
samme serie er det få som presterer. Nå er det jo som kjent så som
så med kvaliteten på spill når de gis ut så tett innpå
hverandre, og Resident Evil sliter jo allerede nok med
renomméet som det er. Enten er det ikke skummelt nok, eller så er
det for lineært, for gammeldags, for nymotens, for lite action, for
mye action...få serier splitter fansen like mye.
Da Capcom lanserte Resident Evil 6 tidligere i måneden,
forsøkte de å gjøre så mange som mulig tilfreds ved å lage
forskjellige historiedeler med forskjellig fokus og spillestil.
Spillet ble så promotert som seriens store frelser. Og selv om
undertegnede ble positivt overrasket over spillet, er det likevel et
annet 2012-innskudd i serien som kom langt bedre ut av det hele. Og
det til Nintendos lite favoriserte håndholdte, av alle ting.
Ei natt på bøljan blå
Det er vanskelig å definere Resident Evil: Revelations.
Handlingen finner sted mellom Resident Evil 4 og 5, men
samtidig er ikke historien essensiell for å forstå handlingen i
noen av de andre spillene. I 2004, ett år før hovedhandlingen
Revelations finner sted, utfører terrororganisasjonen Il
Veltro en biologisk terrorangrep mot den flytende byen Terragrigia.
Byen senkes i havet for å bekjempe virusutbruddet, og
anti-bioterror-organisasjonene BSAA og FBC havner i byråkratisk
strid med hverandre for å finne ut hvor veien videre går. Så, i
2005, skyller noen mystiske kadavre i land langt Middelhavskysten.
BSAAs direktør Clive O'Brian sender to av sine dyktigste agenter,
Parker Luciani og Jill Valentine, for å utforske havområdene. Her
finner de to agentene et tilsynelatende øde og forlatt
luksus-cruiseskip, Queen Zenobia.
Om du trodde at Queen Zenobia slettes ikke er forlatt, da tror du
helt riktig. Luksusskipet er dekorert til å ligne en gammel
herskapsbolig med attåtfølgende luksusfasiliterer som casino og
ballsal. På et slikt stemningsfullt sted er det et selvfølge at det
kryr av monstre av ymse størrelser og varianter. Vi snakker
riktignok ikke om zombier i klassisk Resident Evil-forstand, men mer
slimete monstre som stort sett ser ut som de er bygget av det samme
gråe materialet hele hurven. Heldigvis glemmer man fort dette, for
skipet er akkurat så trangt, stemningsfullt og grøssende som et
spill av denne typen burde være. Assosiasjonene til herskapshuset i
det første RE-spillet ligger ikke langt unna. Når monstrene i
tillegg har en evne til å snike seg opp på deg med jevne mellomrom
og alltid skape en aura av usikkerhet, er grøssen sjelden langt
unna.
«Please keep quiet...»
RE-spillene har alltid vært kjent for tynn historie og enda tynnere
dialog, men denne gangen snakker vi om anorektiske proporsjoner.
Karakterutvikling har virkelig ikke stått på toppen av Capcoms
prioriteringsliste med denne utgivelsen, enten det er snakk om gamle
kjenninger eller nye personer. De gamle kjenningene klarer å komme
gjennom det hele med hodet såvidt over vannet, mens de nye figurene
enten føles totalt forglemmelige, platte eller parodiske. Dialogene
og replikkene i tidligere titler har vært av det latterlige slaget,
men når den konstant mannekåte skjønnheten Jessica roper «Hold on
Chris! My sweet ass is on the way!» blir det bare flaut. Det platte
og totalt uengasjerte stemmeskuespillet gjør ikke saken bedre, og
muligheten til å velge japansk stemmeskuespill (yay, en kjærkommen
nyhet) bøter bare delvis på skaden, ettersom japanerne ikke viser
seg fra sin beste side de heller.
Lydeffektene og musikken bærer derimot preg av å være nøye
gjennomtenkt. Her bidrar lyden til å øke grøssefaktoren flere
hakk, til tross for klisjeer som orgelmusikk og stemmer i det fjerne.
Enkelte monstre signaliserer ganske klart og tydelig at de er til
stede, og tro meg, det gjør ikke spillet mindre skummelt: Man vil på
ingen måte hoppe uti vannet når man hører sonarlydene til muterte
rokker i det fjerne, selv om spillet krever at du gjør nettopp
dette.
Ingen mindreverdig opplevelse
Ellers er det imponerende å se hva Capcom har klart å tyne ut av
konsollen rent grafikkmessig. Til å være et håndholdt spill er
grafikk svært lekker å se til, noe som (sammen med alt annet) er
med på å styrke følelsen av at dette er et fullverdig RE-spill.
3D-effekten betyr lite fra eller til, men hva betyr vel det?
Kamerakontrollen er ellers fastlåst i tredjepersonsperspektiv slik
det har vært siden RE4, mens man kan veksle våpenkameraet
mellom første- og tredjepersonsperspektiv. Noen vil klage på delvis
upresise kontroller hva våpenhåndteringen angår, men selv føler
jeg at dette bare er med på å øke følelsen av grøss og panikk i
spillet.
Apropos kontroller: Har du en 3DS men ikke tilleggsutstyret Circle
Pad Pro, anbefales det varmt i forbindelse med dette spillet. Med
Circle Pad blir håndteringen av spillet betraktelig bedre, og er
nesten på lik linje med en TV-konsollopplevelse. Man kan selvsagt
spille spillet uten, men at spillopplevelsen reduseres betraktelig er
det ikke mye tvil om.
Liten konsoll, stor overraskelse
Resident Evil: Revelations presterer en aldri så liten
maktdemonstrasjon: Spillet slippes til en undervurdert konsoll litt
ut av det blå, og presterer å vise at verken serien eller konsollen
er så utdatert og mindreverdig som det mange skulle tro. Tvert imot
er det det ingen tvil om at dette er et spill som de med higen etter
den gode gamle RE-grøssen bør skaffe seg. For de som bare er på
jakt etter et godt tredjepersons skytespill, er det heller ingen
grunn til å styre unna.
Score: 8/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar