Vi kan vel like gjerne innrømme det først som sist: De Star
Wars-spillene vi har sett de siste årene har stort sett vært
begredelige greier. For all del, noen av dem har vært underholdende
nok, og dersom vi går langt nok tilbake finner vi forholdsvis gode
titler som Star Wars: Battlefront II og Star Wars: Empire at War. Men
av de mer action-eventyrlige spillene har skuffelsen vært stor,
enten det er snakk om Kinect Star Wars eller med tanke på Star Wars: The Force Unleashed og ikke minst den skuffende oppfølgeren. Kanskje er det bare på sin plass at vi i dag har fått annonsert
Star Wars: 1313 hvor
hovedpersonen mest sannsynlig blir den legendariske dusørjegeren
Boba Fett?
Uansett: Om dagens spillmarked ikke
kan tilby en dedikert Star Wars-gamer
hva han er på jakt etter, får han grave et stykke nedover i arkivet
og se hva han finner. Den som graver helt tilbake til 1995, vil finne
det første spillet i det som i ettertid skulle bli fire spill (fem
dersom man teller med utvidelsespakken Mysteries of the
Sith) om Kyle Katarn,
leiesoldaten som med sin bakgrunn i Imperiet nå nærer liten
kjærlighet for dette mørkets rike. Star Wars: Dark Forces
er Kyles første opptreden, og forteller oss en historie parallellt
med gamle-trilogien om hvordan det hele startet.
På eventyr med Kyle Katarn
Omtrentlig ett år etter at Kyle
fikk sikret de hemmelige plantegningene til Dødsstjernen og
overlevert dem til prinsesse Leia (som er spillets første oppdrag),
blir Kyle Katarn nok en gang hyrt inn av Mon Mothma i
Rebellalliansens tjeneste. Det ryktes at Imperiet i all hemmelighet
arbeider med å utvikle et nytt våpen og en ny form for
stormtropper, såkalte Dark Troopers, under ledelse av en av Darth
Vaders generaler, Rom Moch. Sammen med sin trofaste pilot Jan Ors må
Kyle reise galaksen rundt på vegne av Alliansen for å spore opp mer
informasjon om Dark Trooper-prosjektet og sette en stopper for det en
gang for alle.
Det er noe begrenset hvor mye plass
og utbrodering historien får i Dark Forces.
Likevel er det hele tiden nok til at man fortsetter ferden med Kyle
og kompani. Star Wars-historier
blir ofte båret av spillerens allerede(?) bekjentskap til galaksen
og dets kosmologi og historie, og Dark Forces er i så måte intet
unntak. Samtidig får man nok eksklusiv informasjon og historie
underveis til at man holder seg akkurat passe interessert. Og
dessuten merker man at det er mer enn nok materiale i spillet om Kyle
og han fortid (for ikke å si fremtid) som forblir ufortalt, og som
legger gode premisser for fremtidige historier om leiesoldaten.
Imponerende standarisering
1995 var et år der PC-spillene var
overlegne det meste man fant på konsollmarkedet, ikke minst på
action- og skytespillfronten. Mye av æren for dette har selvsagt id
Software og deres legendariske serier Doom og
Wolfenstein. Star
Wars: Dark Forces var Lucasarts'
forsøk på å komme inn på markedet disse spillene hadde pløyet,
samt gjøre noe mer enn å bare lage en ren Star Wars-klone
av Doom. Resultatet må
sies å være mer enn vellykket for sin tid. Foruten å bevege seg i
intrikate og vanskelige miljø har spilleren også muligheter til å
hoppe, dukke og sikte opp og ned. Dette høres ut som
selvfølgeligheter med dagens teknologi, og selvfølgeligheter har
det blitt fordi spill som Dark Forces
gikk i forveien og etablerte dette på markedet.
Grafisk sett viderefører også Dark
Forces prinsippene fra sine
inspirasjonskilder. Blant annet kunne spille skimte med områder hvor
man beveget seg på flere nivå, ikke bare på flatt terreng, noe som
i og for seg var imponerende nok. Det er også imponerende å se
hvordan gjenstander på avstand kan se tåkete og utydelige ut, hvor
mye av dette er gjort med vilje. Et eksempel er på en av
gruve-planetene man besøker i løpet av spillets gang, hvor troppene
på avstand ser ut til å være hyllet inn i en rød tåke. Mye av
dette kan man takke spillmotoren Jedi for, som Lucasarts utviklet
spesifikt for dette spillet.
Et rikt arsenal
For spillerens del består det meste
av Dark Forces av å ta seg frem i fientlig territorium og kvitte seg
med all motstand på sin vei med de våpen man har for hånd eller
finner underveis. Tilgangen på våpen er forholdsvis god, med både
blastere, miner og thermal detonators til din disposisjon.
Fiendenebilde burde også være kjent kost for dem som er noenlunde
inne i Star Wars-universet,
med alt fra stormtropper til de griselignende vesnene fra Gamorr (du
vet, sånn som den som faller ned i rancor-buret til Jabba i Return
of the Jedi sammen med Luke).
Heldigvis er det ikke bare skyting som preger hverdagen til Kyle
(skjønt det utgjør nok mesteparten av alt han må igjennom). Noen
ganger skal det også løses oppgaver i form av hemmelige ganger som
skal åpnes eller fengselskompleks som skal infiltreres, med all
frem-og-tilbakegang det måtte medføre. Balansen mellom action og
oppgaver er forholdsvis bra, og selv om jeg gjerne skulle sett større
utfordringer på sistnevnte punkt kommer man uansett ikke bort ifra
at Dark Forces først og fremst er tenkt som et skytespill, og man
får ta til takke med det man får.
Lydnivået er nok der hvor Star
Wars: Dark Forces skorter mest.
Javisst, spillet tilbyr både stemmeskuespill og kjent Star
Wars-musikk. Men sistnevnte går dessverre veldig mye på repeat, og
jeg skulle ønske man hadde valgt ut noen flere musikkstykker (og
gjerne kjørt dem man hadde valgt ut i sin helhet og ikke bare kutte
dem halvveis uti sporet). Man merker også at stemmeskuespillet i
spillmediet var forholdsvis ferskt på den tiden, ettersom det
mangler noe på innlevelsen og kreativiteten. Men tatt i betraktning
at det er snakk om et spill fra 1995 skal man kanskje ikke klage så
mye...
Retro-moro
Alt i alt er Star Wars:
Dark Forces et gammelt spill som
har holdt seg usedvanlig godt, dersom man klarer å spille et spill
med de grafiske standardene anno 1995 (noe som for meg ikke føles
som noe stort offer i det hele tatt). Kyle Katarn utgjør en god
hovedrolleinnehaver, og å utforske galaksen sammen med Kyle og hans
trofaste blaster er absolutt noe som gir mersmak. For Star
Wars-entusiaster med sans for
gode spill er det ingen grunn til å nøle.
Score: 8/10
4 kommentarer:
Har berre spelt Dark Forces litegrann, og aldri runda det. Dark Forces 2 derimot, er vel kanskje det spelet eg har tilbragt mest timar med i heile mitt liv.
Fikk endelig DF2 til å funke i dag. Planen er å kjøre gjennom hele Katarn-/Jedi Knight-sagaen i løpet av sommeren. So, getting there, getting there...
Eg spilte dette nesten gjennom for et års tid siden, det var ganske underholdene. En av tingene eg liker godt med spillet, er at brettene er godt lagt opp, det er store brett, ikkje nødvendigvis innlysende hvor man skal så man gjerne må leite litt før man kommer i mål.
Litt backtracking er alltid moro, samtidig som at det heller ikke blir for mye av det. En god og positiv balanse der i spillet, synes jeg.
Legg inn en kommentar