Det hele begynte en gang i Japan for omtrentlig 25 år siden. Et lite
spillutviklings-firma ved navn Square slet noe så inn i granskauen
med økonomien. Da alt så mest håpløst ut, fikk et av selskapets
direktører, Hironobu Sakaguchi, gjennomslag for å forsøke seg på
et spill han hadde vært med på å design. Spillet var svært
influert av konkurrentens Enix sitt spill fra året før, Dragon
Quest, og det ble etterhvert
tydelig for Square at Sakaguchis prosjekt var et
vinn-eller-svinnprosjekt. Ettersom det med stor sannsynlighet kunne
ende opp som Squares siste spill før konkurs, fikk spillet ved
lansering i 1987 den passende tittelen Final Fantasy.
Resten er, som man gjerne sier,
spillhistorie. Flere av utviklerne bak spillet er idag som ikoniske
skikkelser innenfor spillmediet å regne, enten det er snakk om
designeren og story-utvikleren Hironobu Sakaguchi, komponisten Nobuo
Uematsu eller konsept-tegneren Yoshitaka Amano. 25 år, 14
hovedserie-titler og en rekke spin off-titler senere er Final Fantasy
verdens syvende bestselgende dataspillserie med over 100 millioner
solgte spill totalt. I forbindelse med seriens nært forestående
25-årsjubileum (18.desember, for den som måtte lure) har jeg
endelig somlet meg til å hente fram 20-årsjubileumsutgaven til PSP
og spille gjennom spillet som begynte det hele.
Slik så det hele ut i 1987...
Warriors of Light
I den ikke navngitte verden hvor
Final Fantasy finner
sted er naturens krefter i ubalanse. De fire elementene – jord,
luft, ild og vann – mister sakte men sikkert de kreftene som
opprettholder skaperverket, og fremfor å opprettholde verden for de
som bor der er nå kreftene snarere med på å gjøre livet surt for
dem. Men alt håp er likevel ikke ute. I skriftene til den gamle
profeten Lukahn (må ikke forveksles med de lukanske skrifter, når
det er sagt) er det sagt at når håper er på sitt minste og
fremtidsutsiktene på sitt mørkeste, vil fire lysets krigere stige
frem og bringe tilbake balansen i de elementære kreftene ved å
gjenopprette de fire elementkrystallene i all deres glans. Nettopp
disse fire lysets krigere er det som plutselig dukker opp fra
ingensteds hen i kongeriket Cornelia ved spillets begynnelse, og
herfra legger de ut på en reise som ikke bare vil føre dem gjennom
farer, mørke huler og høye tårn, men også gjennom tid.
Det er lett å sitte 25 år senere
og poengere de store manglene ved historiefortellingen i Final
Fantasy. Historien er ikke den
mest originale. Man blir ikke godt nok kjent med
hovedrolleinnehaverne eller fiendene til å etablere et godt forhold
til dem. En del historieelement kunne vært mer utbrodert. Samtidig
skal man ikke glemme at en del av spillbransjens klisjéer i dag var
langt ifra like store klisjéer den gang, av den enkle grunn at det
var spill i denne tidsepoken som gjerne skapte dem. Historien er
akkurat nok utbrodert til at den fungerer som et bakteppe for
spillets gang, og gir deg akkurat nok drypp underveis til at du
holder det gående. Det er heller ikke til å komme unna at spillets
verden viser langt mer mangfold og dybde enn de fleste samtidige
konsollspill.
...og slik så nyversjonen ut i 2007.
Et viktig stykke arbeid
Det er på den gameplaymessige
fronten at man først og fremst merker hvor viktig Final
Fantasy har vært, både for
seriens senere installasjoner og sjangeren i sin helhet. Man blir
kastet ut i en stor, åpen verden hvor man må gå dit man har
mulighet til å gå for øyeblikket (fordi man rett og slett ikke har
transportmidlene som er nødvendige for å krysse visse naturområder
som f.eks. elver og hav), og må benytte seg av de ledetrådene man
plukker opp underveis til å finne ut hvor man skal. Når man først
har funnet frem til det aktuelle området, gjelder det å utforske
området og i enkelte tilfeller trenge inn til det aller dypeste
kammeret, hvor en utfordring i form av en større bosskamp som regel
venter. Ute i det åpne verdenslandskapet venter tilfeldige kamper
mot monstre av større eller mindre art, og disse monstrene tjener
som i alle spill av denne typen til å øke nivået til figurene
dine. Byer tjener som hvilesteder hvor man kan hvile seg og skaffe
seg bedre utstyr.
Et markant trekk ved Final
Fantasy er at man i begynnelsen
av spillet bestemmer hvilken klasse de fire forskjellige lysets
krigere skal være. Her kan man velge mellom de fysiske klassene Monk
og Warrior, Thief, magikerklassene White Mage og Black Mage, samt
hybridklassen Red Mage. Alle seks klassene har siden gått igjen i
senere Final Fantasy-installasjoner
i en eller annen form, og det er lett å forstå hvorfor. Å velge
rett kombinasjon mellom de seks klassene er avgjørende for å gjøre
spillet langt mer overkommerlig for sin egen del, og den enes
klassens svakhet kan lett kompenseres ved hjelp av en annen klasses
styrke.
Kombinerer man dette med designet
basert på Amanos konsept-tegninger og musikken komponert av Nobuo
Uematsu, så ser man også hvordan Final Fantasy
skilte seg ut i 1987. Komposisjonene til Uematsu er kanskje ikke like
varierte som i enkelte andre av spilene i serien, men de
komposisjonene man møter i Final Fantasy
er uansett bunnsolide stykker som holder godt stand selv etter time
på time med spilling. Amanos grunnleggende designvalg skinner også
tydelig igjennom i spillet, enten det er snakk om lysets krigere
eller monstrene de møter.
En gravstøtte man kan skimte i alvebyen Elfheim, hvor alvene går kledd i grønne klær og luer...
Et stykke spillhistorie
For dagens spillere uten sans for
godt, gammeldags håndverk eller spillhistorie, vil nok Final
Fantasy ha liten appell. Til det
er en del av de grunnleggende designvalgene for gammeldagse, trege
eller for lite komplekse. Om man derimot har sansen for god, gamme
retrospilling og spillhistorie, er Final Fantasy
et spill som fremdeles holder overraskende god stand. Spillet
viderefører flere elementer fra sin inspirasjonskilde Dragon
Quest, men er samtidig originalt
nok for sin tid til at det fremstår som en unik opplevelse. Final
Fantasy er et spill som lett
tåler å bli spilt idag, snart 25 år etter dens lansering.
Score: 8/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar