tirsdag, oktober 28, 2008

De siste spill, 2/3: Star Wars: The Force Unleashed


Det var nærmest ikke måte på hvor begeistret jeg var når jeg endelig fikk kloa i Star Wars: The Force Unleashed i september. Endelig skulle jeg få spille et spill der jeg kunne gå fullstendig bananas med The Force ("kraften" blir et litt for tamt begrep, så i denne posten holder jeg meg til det engelske originalbegrepet), uten å måtte tenke på konsekvenser om man var/ble snill/slem. Svarte spillet til forventingene? Tja...

Star Wars: The Force Unleashed (TFU) er uten tvil et av spillhistoriens mest forventede spill, sett i Star Wars-sammenheng. Kunne vi endelig forvente et spill på høyde med Knights of the Old Republic, der grafikken var pimpet opp til det superbe? For fysikkmotoren i spillet har det vært mye snakk om. Her skulle alt kunne ødelegges, og her skulle enhver ødeleggelse opptre på en naturlig måte. Plukker du opp en Stormtrooper skal han selvsagt famle etter nærmeste stedet han kan ta tak i. Eller, slik er det i det minste på promovideoene. Sjelden har jeg blitt mer snytt for fysikk enn i tilfelle TFU.

For å ta det "mest uvesentlige" først, grafikken. (grafikken er selvsagt ikke det viktigste i et spill, men det betyr litt likevel). Vi har som sagt blitt lovet grafikk og grafikkmotor uten like, og ikke fått det. Kan hende dette ikke er tilfellet på PS3 og X360; det må jeg få testet ut selv ved en anledning. Men grafikken i Wii-utgaven er rett og slett på mange måter elendig. Det ser rett og slett ikke ut som et Wii-spill. OK, greit, i selve spillsekvensene er grafikken adekvat. I klippscenene ser grafikken derimot ut som et spill fra Gamecubes tidlige alder. Vi snakker detaljløse konturer, platte farger og elendige ansiktsuttrykk (om vi i det hele tatt kan snakke ansiktsuttrykk i det hele tatt, disse endres jo så godt som aldri). Fysikkmotoren er heller ikke den store saken som jeg hadde håpt på. Angivelig er fysikkmotoren i Wii-utgaven kuttet ned til en tredjedel av PS3/X360s, og det merkes. Ødeleggelsene blir fort repetative, i de tilfeller ting faktisk lar seg ødelegge. For første gang på lenge misunner jeg nesten de som har PS3/X360 og som kan kjøpe dette spillet med høydetaljert grafikk.

På den andre siden får Wii-spillerne ta del i to svært gøyale ting: Historien og bruk av the Force. Den første får alle TFU-spillere ta del i, den andre blir ekstra moro for Wii-spillere. Historien er faktisk ganske underholdende, engasjerende og velplassert i Star Wars-universet. Å spille som Darth Vaders hemmelige lærling, hvis eksistens er ukjent for alle, blir fort en underholdende affære. Husk: En Sith må før eller siden svike og forråde, både sin mester og sin lærling. Med tanke på dette er det synd at spillet er ferdig på under ni timer (ja, det er meget kort).

Det mest gledelige med Wii-utgaven er likevel den unike muligheten til å leke deg med the Force. Sving Wiimote for å bruke lyssabel. Trykk inn en knapp og sving Wiimote, så slenger du lyssabelen inn i motstanderen. Slå Nunchuck-kontrollen inn mot TVen for å bruke Force Push. Trykk på Force Lightning-knappen rett etterpå for å zappe Stormtroopers med Force Lightning. Her er det åpent for muligheter. Greit nok, presisjonen er ikke alltid like god, og lyssabelfektingen bærer preg av repetisjon som følger av Wiis begrensninger. Men at det slår ren button mashing, det er det ingen tvil om.

I tillegg har Wii-utgaven av TFU en multiplayermodus der man duellerer mot hverandre. Jeg har ikke prøvd denne selv enda, men det sies at denne skal være veldig dårlig. Det er visstnok nærmest ingen forskjell hvilken karakter du velger, og at det hele bare blir kaotisk ganske fort. Time will show.

Star Wars: The Force Unleashed er til tider et underholdende, til tider et frustrerende spill. Historien, ålreit bruk av Star Wars-musikken og Wiis muligheter for å bruke the Force bidrar til det første. Grafikken og elendig kontroll av kameravinkel bidrar til det andre. Resultatet blir at spillet ikke ble helt den store gleden som jeg hadde håpt. Med det sagt, så kan likevel spillet anbefales. Bare vent til det synker litt i pris. Mens du venter på det kan du jo spille Knights of the Old Republic, som fremdeles sitter trygt på tronen som tidenes beste Star Wars-spill.

11 kommentarer:

Unknown sa...

I din verden, hva kommer på topp av Knights of the Old Republic 1 og 2?

Morghus sa...

Siste halvdelen av Jedi Academy topper det meste. Eg får spele ond, dualwielde, og daske masse slemminger og godinger.

Er ganske glad i Star Wars spelene, ihvertfall KotOR I og II + Jedi Academy. Speler Academy ein og anna gong endå :)

Ingar T. Hauge sa...

Det spørsmålet er ikke vanskelig å svare på i det hele tatt: Knights of the Old Republic knuser Knights of the Old Republic II: The Sith Lords på alle områder.

KOTOR II har svært få forbedringer og nyvinner slik en oppfølger bør ha, i tillegg til at spillet trolig har spillhistoriens største antiklimaks (da tenker jeg på slutten). I tillegg er det noe med karakterene i KOTOR II som ikke er like fengende som i KOTOR: Visas Marr er en svak erstatning for Bastila Shaw, og få av karakterene engasjerer meg slik de gjorde i KOTOR. KOTOR II behøvde dessuten mange pathcer, noe som aldri er styrkende for helhetsinntrykket av spillet da det gir følelsen av uferdighet.

Alt i alt har jeg gjort opp følgende konklusjon: Hovedgrunnen til at KOTOR knuser KOTOR II i sokkene, er enkel, og den ligger i spillutvikler. KOTOR er utviklet av BioWare, som er underholdningsgenier. KOTOR II er utviklet av Obsidian, som blir guttunger sammenlignet med BioWare.

Det er selvsagt mulig at noen har en annen konklusjon. Men du spurte hvordan det er i [min] verden, så jeg svarte deretter:-)

Unknown sa...

Helt enig med Ingar, KOTOR knuser KOTOR II. Historien i KOTOR er fantastisk bra gjennomført.

I KOTOR II derimot er historien rotete, uengasjerende og usammenhengende. KOTOR II gir en følelse av at det ble rushet ut før det var ferdig, fullt av bugs og med en historien virker uferdig.

Det være sagt, jeg har spilt igjennom begge spillene som både lys og mørk jedi, og moret meg med det. Men det er ikke tvil om at KOTOR knuser KOTOR II.

Frank sa...

Repetetiv lettsverding og elendig grafikk trekker dette spillet fryktelig ned.

Eg vil ha et spill med realistisk lettsverdbevegelighet. Desverre skjer ikkje dette før Nintendo erstatter sitt kjipe ATI-skjermkort til 300kr(antatt pris utifra ytelse)med noe over 1000lappen fra NVIDIA. Da kunne man i tillegg benyttet seg av PhysX teknologien for å få realistisk fysikk, og fjernet endel av prosesseringen til skjermkortet sin GPU.

Frank sa...

http://www.escapistmagazine.com/videos/view/zero-punctuation/251-Star-Wars-The-Force-Unleashed

Er ganske enig med han her...

Ingar T. Hauge sa...

En ganske så fin oppsummering, ikke minst fordi han trekker inn de negative elementene ved nye-trilogien (les: midichlorians). Og fordi han kommer frem til samme konklusjon som meg: George Lucas burde pensjoneres fra sin egen serie før han bringer den til total ødeleggelse. Mannens storhetstid er i sannhet forbi.

Ja, og konklusjonen på spillet var ikke så verst den heller, selv om jeg kanskje synes han er litt hard.

Anonym sa...

Du har ikke gått glipp av så mye med Wii-versjonen, egentlig. Grafikken er ikke stort mer enn adekvat der heller, ihvertfall ikke med tanke på hva maskina er i stand til å tyne ut, det er stort sett glass og enkelte utvalgte objekter som kan ødelegges, og vi mister moroa Wiimoten gir.

Ingar T. Hauge sa...

Ut ifra å ha sett på blogen din regner jeg med at sammenligningen gjelder PS3 kontra Wii. Det er betryggende å høre, men jeg tror likevel jeg vil prøve PS3-utgaven en gang bare for å ta en titt på bedre grafikk enn det Wii presenterer.

Ellers velkommen til denne enkle blog. Måtte dine/deres kommentarer bli mange.

Anonym sa...

jeg har testet 360-versjonen, men jeg har hørt at den og PS3-versjonen skal være relativt like.

Bookmarker bloggen, så du får sikkert flere kommentarer.

Ingar T. Hauge sa...

Flere kommentarer er alltid hyggelig, slikt gleder en hobbybloger. Du kan gjerne begynne med å legge igjen en beskrivelse av hvordan du fant frem hit.