mandag, mars 17, 2008

Super Smash Bros. Brawl: First impression.

Jeg har resssursrike venner. En av dem har en chippet Wii som Martin og jeg har fått låne den siste uka. En annen har brent ut det så utrolige etterlengtede spillet Super Smash Bros. Brawl til oss. O lykke! Da blir det lite greskpugging og ex.phillesing på oss (skjønt, noe tid blir det til fag også. Vi er da ikke slasker heller).

Så, hva skal jeg si om spillet? Først og fremst: Det er en god grunn til at jeg venter på europeisk utgave av spillet. Det er rett og slett noe av det mest underholdende jeg har spilt på lenge. Her snakker vi et spill som kan spilles i evigheter uten å gå lei. En omfattende oneplayer storymode (som du kan spille med en venn om ønskelig), underholdende multiplayer, et hav av karakterer og baner, samt ufattelig originale items som kan snu kampen på et blunk. Det beste her er det som kalles Final Smash: Et superduper-angrep som er så godt som uovervinnelig. Plutselig kan en Final Smash aktivere en tanks, en superplasmakanon eller...en gryte til å koke motstanderne oppi?!? Dette spillet er så humorpreget at du skal være en skikkelig sinnatagg for ikke å i det minste smile litt av det.

Mest imponert tror jeg likevel at jeg er over storymoden. Meget omfattende, og mye handling. Men ikke en eneste linje dialog. For hvorfor skulle alle karakterene plutselig forstå hverandre når de kommer fra vidt forskjellige verdener? Her er det gestikulering, sitiasjonskomedie og handlinger som bærer frem historien, og det hele skjer på en fantastisk morsom måte som bare japanere kunne klare. Nei, ikke rart at dette spillet får så gode kritikker som det gjør (95% i snitt på Metacritic, og 94,8% i snitt på Game Rankings). Det fortjener det.

Men nå er det påskeferie. Jeg har reist vestover. Det betyr en pause i det meste som heter spill. Om jeg skulle få for store abstinenser, derimot, har jeg nå alltid PC og DS med meg. Da snakker vi Audiosurf eller New Super Mario Bros. Men dette er først og fremst forbeholdt de dagene jeg er på reise. Jeg er da ikke fullstendig blottet for sosiale antenner heller...

mandag, mars 03, 2008

World of Ingar anbefaler: Audiosurf.

Det blir mye skriving om spill idag. Her skal jeg bare komme med en liten anbefaling av et interessant spill: Audiosurf.

Konsept: Du velger en hvilken som helst sang du måtte ønske som du har lagret på datamaskinen. Spillet vil da lage en "bilbane" ut ifra sangen, og på dette banen kjører du et svevebil (noe ala F-Zero eller Wipeout). Mens du kjører skal du samle på fargede blokker og samle dem i rader for så å få dem til å forsvinne (høres dette ut som Tetris?) og slik samle poeng. Den samlede poengsummer legges så ut på nettet, og du sammenlignes med spillere over hele verden. Det forutsatt at andre har spilt samme sang som deg, selvsagt.

Det beste med spillet er at musikken er garantert etter din smak, da det er du som velger den selv. Det er også veldig kort og greit spill - du trenger bare spille en sang nå og da for moro skyld. Og - dette er kanskje det beste - spillet koster bare $9,95. Kjøpes kun på spillsiden Steam. Jeg fikk det i forsinket julegave av Martin, og det har absolutt falt i smak.

mandag, februar 18, 2008

Magnifive - bilder.

Det tok sin tid, men her har dere noen smakebiter fra Magnifive-konserten fra sist tirsdag. Alle bilder er tatt av Svein Jarle Bamle, som stod på som en helt i forbindelse med konserten. Tusen takk til deg for det, samt alle de andre som jobbet "backstage" under konserten. Og før dere ser på bildene må jeg advare: 80-tallsfaktoren var høy på konserten.





















Hehe, liker godt det siste bildet. Det ser nesten ut som et coverbilde for en Børud-gjengenplate eller noe i den duren...:-)

Tusen takk til alle som kom på Magnifives debutkonsert. Vi fikk inn litt over 1.500 kroner til misjonsprosjektet, foruten det som kom inn i Zanzibar kaffebar den kvelden. Håper folk kommer neste gang også.

tirsdag, februar 12, 2008

Eskapismens hvorfor.

Hallvard kommenterte en gang her i blogen og stilte spørsmålet om hvorfor vi mennesker tyr til eskapisme, og hva vi rømmer fra. Jeg prøver herved å samle noen tanker rundt temaet.

Først og fremst: Hva er eskapisme? Eskapisme er noe vi opptar vårt mentale sinn med for å distrahere oss fra hverdagen og dens virkelighet. Virkelighetsflukt er nok et begrep folk flest er mer fortrolig med. Midlene for eskapisme kan være mange: Dop, musikk, bøker, spill, media, mat, shopping osv. Noen vil nok også tilføye religion i denne bolken, men akkurat det tror jeg ikke at jeg selv kommer til å gjøre i denne posten.

Som dere ser av lista over, er vi nok alle mer eller mindre ofre for eskapisme i en eller annen form. Nå er ikke poenget mitt å kritisere eskapisme, bare å dele litt tanker om det. For enkelte mennesker blir derimot ikke eskapisme bare noe en hengir seg til i ny og ne, men fokus i livet. Hva er det som forårsaker dette? Hva gjør at man setter seg fast i virkelighetsflukten? Til det fikk jeg følgende tanker (ingen av teoriene er mer rett enn de andre, og flere av dem glir over i hverandre):

Teori 1: Eskapismens hverdag er bedre enn virkelighetens.
Dette er noe jeg har støtt på flere ganger, og som kanskje er grunnen til at folk hengir seg til eskapisme i første omgang, meg selv inkludert. For enkelte derimot er (ifølge dem selv) hverdagen så tøff at eskapismen er det de har å se frem til. Det får overfokus og blir det primære mål i livet. World of Warcraft- og spilleavhengige havner under denne bolken. I det ekstreme kan en vel også putte narkomane, alkoholikere og folk som er manisk opptatt av pornografi i samme kategori.

Teori 2: Eskapismen blir ikke virkelighetsflukt, men livsstil.
Til dels glir dette sammen med teori 1, men skiller seg litt ut likevel. Hallvard snakket om et konkret eksempel på dette, og nevnte personer som forblir uetablerte, bytter kjæreste ofte og går på lykkepiller. Man unngår det man gjerne kaller normalordningen i samfunnet og ser ikke på dette som problematisk. Er det opprørstrangen i en som forårsaker dette?

Teori 3: Eskapismens virkelighet beveger oss.
Her havner vel alle vi (jeg sier vi bevisst her) som blir begeistret for historiene fortalt gjennom filmer, bøker, spill o.l. Fortellingene vekker følelser i oss, engasjerer oss, morer oss, fascinerer oss og begeistrer oss. Noen ganger går det til og med så langt at det blir sentrum i ens liv. Kanskje til og med et religiøst sentrum (det finnes for eksempel dem som bekjenner Jedi som sin religion).

Så langt om hvordan eskapisme kan utarte seg. Men Hallvards spørsmål var egentlig "hva rømmer vi ifra?" Her har jeg ikke noen gode svar, men et par teorier:

1) Fra livet. Livet i sin helhet er ikke like bra for alle sammen, sett fra enkeltpersoners synsvinkel. Virkelighetsflukt blir derfor for de fleste essensielt for å slippe unna livets tyngde og kaos og dermed også for å overleve i en tung tilværelse. Man kan dog spørre seg om hva man gjorde før i tida, da hverdagen gjerne var mye tyngre (fysisk sett), folk generelt var fattigere og eskapismemulighetene var få.

2) Fra døden. Døden er en naturlig del av livet. Allikevel skremmer det vannet av de fleste av oss. For de som jobber i yrker relatert til døden (presteskap, leger, hær osv) blir derfor eskapisme nødvendig for å ikke bli fullstendig nedtynget av dødens alvor når den kommer så tett på en.

3) Fra de eksistensielle spørsmål. Dette er vel hovedgrunnen til dagens eskapisme, tror jeg. Spørsmål om hvem vi er, hvor vi kommer fra og om en trancedental virkelighet er store spørsmål, og for mange blir de for store. For å slippe å bli påminnet om slike spørsmål søker en gjerne virkelighetsflukten. Mine erfaringer fra de travle samfunnene i Japan og Norge fører meg også inn på tanken om at med en så travel livsstil får mange heller ikke tid til å tenke på livets store ting før det faktisk er over.

4) Fra mennesker og samfunn. Noen av oss er sosiale, og trives i de omgivelser vi befinner oss i. Andre, derimot, utstår ikke vanlige mennesker. Folk flest er altfor ordinære, A4 og homogene. Vanlige mennesker er rett og slett kjedelige. Samfunnskritikk er vel ikke akkurat et ukjent fenomen det heller. I slike tilfeller er det for mange fantastisk å kunne drømme seg vekk til fjerne steder, andre samfunn og til store fortellinger om heroiske mennesker som utfører storverk. Dette er vel kanskje grunnen til at vi alle trenger en helt og to i vår tilværelse: Heltene har det lille ekstra som verken en selv eller folk rundt seg har.

Det var det "lille" tankespranget jeg hadde angående eskapismens hvorfor. Håper du har hatt en fornøyelig lesning, Hallvard.
Jeg har også ikke gått ekstremt grundig til verks i posten, og ser gjerne at samtalen og tankespinningen fortsetter i kommentarposten.

PS: Jeg beklager også at skriften forandrer seg midt i blogposten. Jeg har prøvd å fikse det, men det gjorde bare vondt verre. Please have mercy on me, people.

søndag, februar 03, 2008

Magnifive - plakat.

Pianospillingen på Fjellhaugs restaurantkveld fredag gikk ganske så bra. Mange gode tilbakemeldinger både på spillinga og på kvelden i sin helhet, og det virker som om inntektene til misjonsprosjektet kom opp på et ganske så høyt nivå.

Neste store arrangement for mitt vedkommende er da selvsagt 12.feb. Her er forresten promoplakaten vår:



(Av en eller annen grunn blir fargene skikkelig vrengt når jeg legger den ut her på blogen. Men dere får i det minste et inntrykk av hvordan den egentlig ser ut).

onsdag, januar 23, 2008

Hva skal du 12.februar?

Jo, da skal du (forhåpentligvis) på konsert.

Husker du disse gutta? Fra Fjellhaug Grand Prix?



De er nå tilbake (bortsett fra Vidar, da, for han ville ikke være med). De kaller seg Magnifive. Og 12.februar kl.21:00 (etter andakten) planlegger de konsert på Fjellhaug.

Kort fortalt:

Band: Magnifive.
I samarbeid med: Zanzibar kaffebar (Fjellhaug).
Tid/sted: Fjellhaug Møtesal, 12.februar kl.21:00.
Pris: Ca. 20-30 kroner-ish. Går til misjonsprosjektet i Japan.
Tema: Tributt til 80-tallet og deromkring.