I tiden frem mot nyttår vil jeg skrive anmeldelser av spill jeg har spilt i høst som jeg ennå ikke har skrevet om. Dette er spill som har tatt litt tid å komme gjennom og som jeg har holdt på med over lengre tid. Anmeldelsene blir noe kortere enn normalt.
Mens vi i Norge fortsatt strever med å etablere en
bærekraftig spillindustri, har våre naboer i øst lenge stilt med noen av de største
studioene i bransjen. Ett av dem er Dice, det svenske studioet som står bak den
berømte Battlefield-serien.
Selv om Dice lenge har utmerket seg med å være blant de
største i bransjen på realistisk grafikk og enorme slagmarker, har ikke alt
vært like rosenrødt for studioet de par siste årene. Særlig i fjor fikk studioet
merke spillernes vrede da Star Wars: Battlefront II lenge så ut til å få mikrotransaksjoner som i praksis
innebar en pay-to-win-løsning (den som bruker mest ekte penger i spillet vil få
det beste utstyret og dermed også vinne kampene). Protestene var mange og
høylytte, og Battlefront II kunne
aldri skimte med et like godt salg som forventet, til tross for at
sluttproduktet faktisk var ganske velpolert og underholdende.
Noen av erfaringene har Dice tatt med seg inn imot årets
lansering av Battlefield V, hvor serien går tilbake til sine røtter og
returnerer til andre verdenskrig som scenariet for kampene som skal utkjempes. Samtidig
har heller ikke dette spillet sluppet unna oppstyr, skjønt denne gangen er det
litt vanskeligere å skjønne seg på kritikerne. Kritikken har denne gangen
kretset rundt inkluderingen av kvinnelige soldater, hvor misfornøyde fans
påpeker at dette er historisk ukorrekt. Vi skal ikke entre debatten i veldig
stor grad her, bare påpeke at selv om britene ikke sendte kvinner til fronten
var ikke dette uhørt i krigen som helhet, og mye av kritikken rundt Battlefield
V har tendert til misogyni fremfor en faktisk saklig debatt. Dessuten kan man
alltid spørre seg hvorvidt spill som Battlefield V handler om historisk realisme
i det hele tatt, eller om det bare er snakk om å ta utgangspunkt i en historisk
setting for å fortelle fiksjonelle fortellinger basert på et autentisk bakteppe.
Så snart man har spilt noen timer av Battlefield V, og særlig
enspillerdelen, kan man si at mye peker mot det siste og at forhåndskritikken ikke
treffer og fremstår som urimelig. Battlefield V tar nemlig sikte på å fortelle
noen av de mindre kjente konfliktene og operasjonene i krigens historie. For å
gjøre dette har de diktet opp fiksjonelle rollefigurer, men settingen rundt er
ekte. Dermed blir fiksjonen et middel for å vekke interessen for fakta, som
igjen kan gi en større og dypere innsikt i en enormt stor og inngripende
konflikt.
For oss nordmenn kommer dette særlig til syne i
enspillerkapitlet Nordlys, som finner
sted nettopp i Norge. Her følger vi to norske medlemmer av motstandsbevegelsen
under en aksjon som gir dem kildematerialet som danner grunnlaget for
tungtvannsaksjonen. Rollefigurene vi møter i fortellingen er så langt jeg vet
ikke ekte, men som nordmann er det svært lett å kjenne igjen både aksjonen det
er snakk om og Rjukan som område. Sistnevnte har Dice som vanlig skildret med
flid og omhu, og det er ikke vanskelig å se at de her har gjort grundig
research. De to andre kapitlene som er tilgjengelig ved spillets lansering,
Under No Flag og Tirailleur, tar på sin side for seg britiske spesialstyrker i Nord-Afrika
og senegalesiske soldater som kjempet under det franske flagget. Der det
førstnevnte blir noe kjedelig er sistnevnte svært interessant, skjønt ut ifra
en nordmanns perspektiv er det likevel noe særegent med Nordlys-kapitlet. Når
et spill tross alt har hyrt norske og tyske skuespillere til å snakke norsk,
enten det er med vestlandsk dialekt eller tysk aksent når man spiller en
nazioffiser stasjonert i Norge, er det noe spesielt og unikt ved det i spillsammenheng.
Historiedelene av Battlefield V fremstår imidlertid som
korte, etter formelen og uten de spennende utfordringene. Dice har forsøkt å
introdusere snikeelementer i disse sekvensene, uten at dette nødvendigvis taler
til spillets fordel. Jeg skulle gjerne sett et spill hvor enspillerdelen av
Battlefield V kunne stått i fokus, og med litt mer arbeid og sentral plass i
spillet kunne dette blitt svært lovende.
Likevel er det flerspillerdelen folk flest spillet Battlefield for, og her får man akkurat det
man forventer. Man kan kjempe mindre slag med rundt åtte spillere på slagmarken
samtidig, eller man kan bryne seg på enorme kamper på historiske slagmarker som
rommer 64 spillere og går over flere runder. Balansen føles bedre enn Battlefield 1, og her er det selv
åpent for folk som er midt-på-treet å gjøre en innsats for laget. Muligheten
for å redde falne lagkamerater opp igjen slik at de kan kjempe videre er også en
fin bonus. Også i flerspillerdelen er fokuset på de mindre kjente områdene fra
krigen, og nok en gang spiller Norge en stor rolle. Her er Fjell 652 og Narvik blant
områdene man kan kjempe på, og nok en gang skal Dice ha ros for sitt ekstremt
gode blikk for detaljer og autentiske fremstilling av miljøene.
Det hele ser og låter selvfølgelig aldeles strålende ut. Dice
har en tendens til hele tid skyve på grensene for hva som er teknisk mulig å få
til, og få spill kan skimte med mer lekker og realistisk grafikk enn Battlefield V. Lys og skygge har særlig
fått et solid byks opp, i hvert fall hvis man er i besittelse av de nyeste
grafikkortene og kan aktivere ray tracing. Funksjonen gjør at lyseffekter
skaper realistisk gjenskinn i glatte overflater som stein, metall, glass og lignende,
hvilket betyr at man i praksis kan se andre spillere i gjenskinnet av en bil.
Ray tracing har riktignok ikke fungert like godt som forhåndsdemonstrasjonene skulle
tilsi, og selv har jeg heller ikke kraftig nok maskin til å aktivere
funksjonen, men selv med «bare» et GTX 1080-grafikkort ser Battlefield V aldeles strålende ut.
Samtidig kommer man ikke unna at Battlefield V er nok et Battlefield-spill, med alt dette innebærer.
Man vet akkurat hva man får, men man får heller ikke mer enn det. Det hele ser
nydelig ut og er engasjerende en stund, men har man ingen bekjente å spille
sammen med er det lite her som holder på deg i lengden. Battlefield V følger formelen til punkt og prikke, og formelen
fungerer absolutt godt, men det mangler samtidig det lille ekstra som trengs
for å skille spillet ut fra den skarpe konkurransen flerspillerspillmarkedet
har i dag.
Det er ikke så mye å si om Battlefield V, egentlig. Det er et Battlefield-spill, noe som er moro nok for en stund, skjønt for min
del har det ikke nok ved seg til å holde på meg i lengden før jeg går tilbake
til Star Wars: Battlefront II, Titanfall 2 eller Overwatch. Likevel har jeg lyst å
slå et slag for spillet, for det er utrolig moro å se hvordan Norge og Rjukan
blir presentert i spillet. Det er fantastisk å høre ekte norsk i et spill, selv
om det føles litt uvanlig samtidig. Den norske fjellheimen får fremstå med all
sin prakt, og for de av oss som har lest eller studert Rjukan og
tungtvannsaksjonen er det flott å se hvor nøye Dice har vært med detaljene i
landskap, arkitektur og lignende. Mens norske filmer om krigen blir sett av et
fåtall, er dette et spill som blir spilt av millioner og som kan åpne veien til
vår krigshistorie for flere. Det tenker jeg er både flott og noe å være stolte
av. Rollefigurene i Battlefield V-historien
er kanskje fiktive, men motstandskampen var ekte og fortjener en plass i folks
bevissthet.
Score: 7/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar