Lisensbaserte spill er som regel en uting. De av oss som
spilte spill noen år tilbake husker hvordan markedet til tider kunne flyte over
av middelmådige til elendige spill basert på populære lisenser som Harry
Potter, superhelter og Hannah Montana (ok, liten erfaring med sistnevnte, men
dere skjønner poenget). Det store og enstemmige unntaket har i hovedsak vært
Arkham-trilogien satt til Batman-universet, som virkelig viste hva som er mulig
å gjøre når man kombinerer dyktige utviklere med en god lisens og nokså frie
tøyler. Likevel har ikke unntaket gjort meg noe mindre skeptisk til
lisensbaserte spill.
Derfor var det med nokså lave forventninger jeg trosset mitt
bedre vitende og gikk til anskaffelse av Attack
on Titan: Wings of Freedom til Playstation 4 (spillet er også kjent under A.O.T.: Wings of Freedom eller bare Attack on Titan). Som et lisensspill
basert på den enormt populære animeserien Attack
on Titan er fallhøyden stor, men det lille jeg har lest og hørt om spillet
har derimot vært overraskende positive («overraskende» i den forstand at de som
har skrevet/snakket om spillet selv har blitt overrasket). Skepsisen fra min
side melder seg også naturlig når det er Koei Tecmo som står på utviklersiden. Studioet
er kanskje mest kjent for sine Dynasty
Warriors-spill og ulike spill basert på samme formel, slik som Hyrule Warriors og One Piece: Pirate Warriors-trilogien. Spill som ikke nødvendigvis
er dårlige, vel å merke, men som ofte følger en litt for monoton og gjentakende
formel til at spillene blir så gode som de kunne ha vært.
Etter en 10-12 timer med spillet sitter jeg likevel igjen
med litt av den samme følelsen som jeg hadde etter Hyrule Warriors: Dette er et spill hvor feil og mangler er
tydelige, men som likevel er i stand til å underholde meg langt mer enn jeg
skulle tro.
Spillet tar deg i praksis med gjennom den første sesongen av
anime-serien, hvilket betyr at dette ikke er noe du spiller hvis du ikke vil at
handlingen skal bli spolert. Kort fortalt handler Attack on Titan om hvordan menneskeheten nesten har blitt utryddet
etter at kjemper plutselig dukket opp. De groteske skapningene virker å kun ha
ett mål for øye: Å spise mennesker, og kun fordi de tilsynelatende synes det er
gøy. De få menneskene som er igjen har muret seg inne bak tre sirkulære murer, og
bak disse murene har menneskeheten nå levd i fred i hundre år. Dette tar brått
slutt når Wall Maria, den ytterste av murene, plutselig blir brutt av en
kolossal kjempe større og sterkere enn alt annet man noen gang har blitt vitne
til. Kjempene strømmer inn, menneskene blir angrepet, og hovedpersonen Eren
Jaeger blir maktesløs vitne til at hans mor blir fortært. Eren sverger å drepe
alle kjemper, og verver seg sammen med sin søster Mikasa og bestevennen Armin.
Å drepe kjemper er selvfølgelig ikke lett, ellers hadde
menneskeheten ikke vært så presset som de er. Kjempene regenerer nemlig seg
selv når de blir skadet, slik at en avkuttet hånd eller fot vokser ut igjen
etter noen få minutter. Den eneste måten å drepe en kjempe på er å lage et
tverrsnitt i nedre nakkeparti, og ettersom selv den minste kjempe er tre meter
høy sier det seg selv at dette ikke er enkelt. Militæret i Attack on Titan bruker derfor et såkalt Omni-Directional Gear (ODG)
som skyter ut kabler ved hjelp av gass for å bevege seg, noe som i praksis gir
dem Spider-Man-lignende bevegelsesfrihet.
Nedfelling av enorme fiender, overveldende motstand,
Spider-Man-lignende bevegelsesfrihet ... det er klart dette utgjør et godt
grunnlag for et spill.
Gjennom spillets gang inntar du rollen som flere av de
kjente rollefigurene i serien, deriblant Eren, Mikasa, Armin og Levi. De forskjellige
rollefigurene har noe forskjellige egenskaper, og for dem som kjenner serien er
det et selvfølge at Mikasa og Levi er hakket flinkere til å felle kjemper enn den
noe svakere Armin. I det store og det hele styrer man derimot figurene likt, og
forskjellene mellom dem er ikke overveldende store. Faktisk er de litt for
like, og jeg savner med individuelt særpreg slik man f.eks. finner i Hyrule Warriors.
I de klassiske Warriors-spillene
handler det om å bekjempe hundrevis av fiender om gangen. Det gjelder ikke her.
Her bryner man seg på en og en kjempe, selv om det selvfølgelig forekommer tilfeller
hvor det står flere kjemper nokså tett sammen. Til å begynne med krever det
ikke all verdens for å nedfelle en kjempe, men etter hvert stilles det større
krav til ferdigheter og forbedrede våpen. Til tider kan det være noe
utfordrende, men jeg blir samtidig overrasket over hvor enkelt det ofte er å få
toppkarakter på et oppdrag.
Hva tempoet i spillet angår er det derimot ingenting å
utsette. Spillet er minst like intenst og tempofylt som man forventer. Man
kaster seg i høy hastighet gjennom lufta ved hjelp av ODG, spenner kablene fast
i kjempene og suser mot dem i full fart. Timing, en hurtig evaluering av
helhetsbildet og forvaltning av ressurser som gass og knivblader er nøklene til
suksess. Spillet lykkes også i langt større grad enn de fleste anime-spill å
gjenskape den visuelle stilen fra serien, og dermed er det lett å føle at man
tar del i serien selv. Desto større blir da også triumfen hver gang du får
bekjempet en kjempe.
Kort fortalt kan man si at spillmekanikken i spillet er
todelt. I den første delen beveger man seg fritt og har nokså god kontroll på
kameraet. I denne delen kan man gå, ri eller ‘fly’ frem til destinasjonen. Når
man møter en kjempe kan man velge å bekjempe den, hvilket bringer oss til den
andre delen. For å slåss mot en kjempe må man endre kameramodus med en
knappetrykk, slik at man låser kameraet til en av kjempenes svake ledd (armer,
bein eller nakke). Skiftet mellom de to delene er med å skape intensitet, men
dessverre er det også her vi finner noe av svakheten. For ikke rent sjelden
hender det at de dårlige kameravinklene ødelegger for deg når du angriper en
kjempe, og det som egentlig burde være en smal sak blir i stedet et frustrasjonsmoment.
Et annet klassisk frustrasjonsmoment som går igjen fra de
fleste Koei Tecmo-spill er dårlige og uoversiktlige kart. Slagmarkene man møter
er områder hvor det skjer mye på en gang, og man er derfor avhengig av å få
oversikten. Dessverre er det ofte at kartene ikke bidrar til dette. Derimot blir
spillet berget av et element hentet rett fra anime-serien: Når noen har behov
for hjelp signaliserer de dette med grønne røykbluss, og dermed er det bare for
deg å følge røyken. Dessuten er kjempene sjelden vanskelige å få øye på, men et
kart som viser hvor skoen trykker mest hadde vært en bonus.
Selve oppdragsstrukturen i spillet er heller gjentakende.
Dra dit, inspiser området, nedkjemp kjempene som dukker opp. Utenom historiedelen
som følger handlingen i serien nokså nøyaktig har man noen valgfrie
sideoppdrag, men strukturen er lik også her. Hadde det ikke vært for den
overlegne følelsen man får når alt sitter som det skal når man beseirer en kjempe,
ville man gått mye fortere lei. I stedet får man et spill som nok gjør seg best
i begrensede doser om gangen.
Det er flere svakheter man kan påpeke ved Attack on Titan: Wings of Freedom, først
og fremst på det tekniske området. De fleste svakhetene er derimot ikke noe
nytt for den som har knotet med et Dynasty
Warriors-type spill tidligere, og hvis svakhetene der ikke har skremt deg
bort allerede er det liten sannsynlighet for at de vil gjøre det nå. Attack on Titan gir et godt utgangspunkt
for et spill av denne typen, og på de fleste områder leverer Koei Tecmo varene.
Vi snakker på ingen måter om en kandidat til årets spill anno 2016, men for
fans av serien er det mye å hente her.
Score: 7/10
PS: For første gang prøver
jeg meg også på laste opp litt gameplay fra spillet. Klippet er hentet fra et
tidlig tidspunkt i spillet hvor man spiller som Armin, en figur som er langt
svakere enn sine venner, så spillestilen bærer også preg derav.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar