Krig er fæle greier. Det skjønner vi alle sammen. En behøver
ikke se mange reportasjene fra krigssoner, lese historiske skildringer om
fordums brutalitet eller høre beretninger fra flykninger før du skjønner at
dette er noe du ikke unner din verste fiende. Samtidig er krig en kilde til
mang en engasjerende historie. De absolutte ekstremiteter gir også grobunn for
noen av de mest gripende skildringene og de dypeste personlige fortellingene.
Derfor har også fiksjonen lenge beskjeftiget seg med krig.
Spillindustrien er intet unntak i denne forstand. Det finnes
mange spill som plasserer deg på slagmarken. Noen spill gir deg rollen som
general og taktiker, mens andre plasserer deg i rollen som soldat. Noen
skildrer krigen fra sitt verst tenkelige perspektiv. Andre igjen svartmaler det
ikke fullt så mye, men får fortsatt frem et poeng. Og noen igjen plasserer deg
på slagmarken i rollen som en uslåelig supersoldat.
Få spill plasserer deg imidlertid i rollen som et offer for
krigen som ikke får noen mulighet til å kjempe tilbake, men der kampen ganske
enkelt går ut på å overleve herligheten. Og det er her This War of Mine kommer inn.
Utviklingshistorien for This
War of Mine er nesten mer interessant enn spillet selv. Her har utviklerne
i 11 Bit Studios lest gjennom tusenvis av sider med skildringer fra
krigsoverlevende de siste 100 årene, og snakket med noen av de overlevende fra
beleiringen av Sarajevo i 1992-1996 (den lengste i moderne krigshistorie).
Formålet med det som må ha vært et særdeles nedbrytende og deprimerende
grunnarbeid var ganske enkelt å lage et spill som skildrer krigens brutalitet
fra dem som merker den mest: De sivile og uskyldige ofrene.
Vi kastes inn i en navnløs by som har blitt rammet av krig
og beleiringer. Bombardement og snikskyttere gjør det farlig for de overlevende
å ferdes ute på dagtid, så de beveger seg kun ut om natten i jakten på det de
trenger for å overleve: mat, vann, medisiner og materialer. Vi følger en liten
gruppe med overlevende som kjemper en slik desperat kamp for å overleve. Etter
hvert som spillet går fremover får vi også høre mer om bakgrunnshistoriene
deres, og det er ganske ordinære liv og skjebner som har blitt kastet inn i
denne elendige situasjonen.
Til å begynne med er temperaturene heldigvis høye, så
ruinene man har bosatt seg i blir heldigvis ikke for kalde. Men med tiden må
man foreta flere grep for å holde varmen. Hull må tettes, rom isoleres og ovner
bygges, og til alt dette trenger man materialer. Å skaffe materialer er
imidlertid vanskelig når man konstant går rundt og er sulten, trett, syk eller
overveldet av sorg. Statusen til de forskjellige beboerne endrer seg etter
forholdene, og med den svært knappe tilgangen på ressurser er det en vanskelig
kamp for å overleve.
På nattestid åpner det seg for muligheten til å snike seg
bort til en bygning i nærheten og lete etter nødvendige ressurser. Man må
imidlertid veie på risikoen. Noen steder er øde, noen er kun bebodd av stakkars
sivile som ikke er i stand til å forsvare seg, og noen steder er allerede
okkupert av andre mennesker som på ingen måter er interesserte i å dele
ressurser med en inntrenger. Man må hele tiden veie hvor vidt belønningen er
verdt risikoen. Har man varer man kan bytte bort eller våpen man kan vifte med
vil det selvfølgelig telle i din favør, men det er ingen garanti for at du vil
komme levende tilbake fra nattens tokt.
Spillet lagrer seg automatisk for hver dag du gjennomfører,
men har tilnærmet ingen muligheter til å la deg lagre selv og laste opp nye
filer når du gjør noe galt. Dette er selvfølgelig med på å understreke krigens
brutalitet og realisme for deg som spiller, men representerer også et av
spillets store ankepunkter.
For etter hvert som man spiller This War of Mine, blir man noe lei av den gjentakende tonen, den
utilgivelige brutaliteten og den konstante mangelen på ressurser. Dette er som
sagt intensjonelt og sørger for å bygge opp under innlevelsen, men som spiller
kan man ikke annet enn å føle at det hele blir litt lite givende i lengden. En
mister etter hvert iveren, gløden og i det hele tatt engasjementet som trengs
for å holde det gående i lengden, og for en spiller som gjerne vil gjennomføre
det han begynner på er det ikke akkurat motiverende.
This War of Mine
er definitivt et viktig spill som fortjener å nevnes i diskusjoner hvor spillmediets
potensial diskuteres, og det er absolutt verdt en titt for den som har mage for
den slags opplevelser. For min del kommer en likevel ikke unna at spillet føles
nok bedre som konsept enn som et faktisk spill, til tross for dyp tematikk, eksepsjonelt
forarbeid og en unik stilart.
Score: 7/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar