torsdag, januar 07, 2016

Danganronpa: Trigger Happy Havoc

De fleste gangene jeg skriver om et spill til Playstation Vita har jeg også skrevet litt om hvordan konsollen ikke akkurat er den mest populære eller solgte. Dette har på ingen måter endret seg det siste halvåret. Siden i fjor sommer har vi hatt flere store spillmesser der Sony har vært en av hovedaktørene, og Vita har vært bekymringsverdig fraværende i alt snakk fra Sonys messegulv. Sony hevder selv at mobiler og nettbrett spiser oppmarkedsandelene til konsollen, og i høst har de også erklært at de selv ikke kommer til å prioritere store produksjoner til konsollen.

Så, betyr det slutten på konsollen? Ikke nødvendigvis. Det er fortsatt slik at Vita er en forholdsvis god konsoll når det kommer til to sjangre: Indie-titler og japanske nisjespill, gjerne av rollespillsorten. Og her kan Vita med jevne mellomrom vise seg å være en solid konsoll.

Et av spillene jeg har puslet med i juleferien vitner om nettopp dette. Danganronpa: Trigger Happy Havoc må kunne sies å gå inn under paraplyen «Japansk kuriosa», men det er lenge siden jeg har spilt noe så nervepirrende, engasjerende og spennende på farten.


Danganronpa betyr noe sånt som «motsvars-patroner», og selve spillet fremstår som en fascinerende sammenblanding av escape room-konseptet, et nervepirrende mordmysterium og Ace Attorney-spillene til Nintendos håndholdte konsoller. Sjangermessig plasserer spillet seg trygt innenfor det vi kaller visual novel med pek-og-klikk-elementer, hvilket betyr at spillet i utgangspunktet konsentrerer seg om historien og den narrative teknikken. Med andre ord: Spillere på jakt etter tanketom action og knappemosing vil nok vandre skuffet bort fra spillet.

Du inntar rollen som Makoto Naegi, en ung og håpefull videregående elev som på overraskende vis har fått plass på det prestisjetunge Hope Peak’s Academy. En plass i eliteskolen anses som en sikret vei til suksess, og skolen har oppfostret mange ledere og ledende skikkelser gjennom sin lange historie. To krav må være innfridd for at man skal få innpass ved Hope Peak’s Academy: For det første må man allerede være en videregående elev, og for det andre må man være den aller beste – en såkalt Ultimate – innenfor det man gjør. Idet Makoto trår inn i skolebygningen, begynner imidlertid alt å gå galt. Makoto svimer av, og når han våkner er han stengt inne i den nå hermetiserte skolebygningen sammen med fjorten andre elever. Hendelsen tar en bisarr retning når elevene møter Monokuma, en fjernstyrt teddybjørn-robot som hevder han er skolens rektor. Monokumas beskjed til Ultimate-elevene er klar og tydelig: For å slippe ut av bygningen må man ta livet av en av de andre elevene og deretter slippe unna med det når de overlevende skal prøve å finne den skyldige. Dersom man avslører den skyldige, blir kun den skyldige henrettet etter rettssaken. Men dersom den skyldige ikke blir avslørt, vil alle utenom den skyldige omkomme.

Det er duket for et spill hvor de femten elevene må leve en balansert og sårbar tilværelse sammen hvor de på den ene siden er avhengige av hverandres samarbeid og støtte, og på den andre siden ikke er i stand til å kunne stole på noen som helst. Og stole på hverandre viser det seg snart at de ikke kan. Ikke bare er det mange sære personligheter blant de mange Ultimate-elevene, men det tar ikke lange tiden før det første mordet inntreffer.


Spillmekanisk sett består Danganronpa av tre deler. Den første delen er den historiedrevne delen, der man vandrer rundt i Hope’s Academy, klikker på det som klikkes på kan og følger historiens gang gjennom dialog med de andre elevene. Den andre delen er forholdsvis lik den første, men her gjelder det å granske åstedene og samle bevis for den kommende rettssaken. Den tredje delen er selve rettssaken som følger etter et mord, og denne delen skiller seg vesentlig ut fra resten av spillet.

I rettssakene gjelder det å presentere motargument til det som blir sagt, enten for å avklare misforståelser eller avsløre logiske brister (eller løgner). Her kommer tittelens motsvars-patroner inn i bildet. Deler av argumentene som blir presentert vil være svakere enn andre, og disse kan brytes ved hjelp av det rette motargumentet eller beviset, som «skytes» inn som en kule i saken. Men passer man ikke på skyter man feil bevis på feil argument, og saken er tapt. Det er også flere mindre seksjoner med andre spillmekaniske element under rettssakene, noe som gjør rettssakene til spillets høydepunkt.

Variasjonen mellom «hverdag», etterforskning og rettssak gjør Danganronpa til en variert og spennende opplevelse, men det som helt klart driver spillet er det spennende persongalleriet og deres utvikling. Hver rollefigur fremstår som unik, og selv om man finner et par rollefigurer som fremstår svakere enn de andre er de alle brakt til live av velskrevet dialog og utmerket stemmeskuespill. Selv om hver elev er en Ultimate innenfor sitt felt, kan dette feltet være hva som helst (en student er den ultimate motorsykkelgjenglederen, mens en annen er den ultimate fan fiction-skribenten, for å nevne noe). Det er dermed ikke gitt at dette er en samling av de skarpeste knivene i skuffen, men de er sterke personligheter alle sammen, noe som fort forårsaker anspente situasjoner og skarpe dialoger. Denne dimensjonen blir på ingen måter mindre etter hvert som mordene begynner å inntreffe og tilliten mellom de overlevende svekkes stadig ytterligere.


Historien tar etter hvert noen forventede vendinger, i hvert fall dersom man har spilt noen av de andre visuelle romanene til Spike Chunsoft (slik som Virtue’s Last Reward), og noen av rollefigurene fremstår som litt mindre likandes enn andre. Likevel er det lite som hindrer Danganronpa: Trigger Happy Havoc fra å være et av de skarpeste spillene Vita har å tilby (til tross for at spillet opprinnelig ble lansert til Playstation Portable i Japan i 2010). Her får man en spennende historie, minneverdige rollefigurer, lekker musikk, godt stemmeskuespill og et saftig mordmysterium som burde være perfekt for enhver påsketur. Har du mage for et nervepirrende mordmysterium og mannevonde teddybjørner, er det ingen vei utenom: Eier du en Vita, må du skaffe deg Danganronpa, et av de klart beste spillene fra spillåret 2014.

Score: 9/10

Ingen kommentarer: