Med noen
ganske få unntak – og da først og fremst i form av spillene til Funcom, slik
som Den lengste reisen, Age of Conan og The Secret World – er ikke Norge
akkurat en ener på spillmarkedet. Sammenligner vi oss med Sverige, som har
minst et tjuetalls spillstudio av betydelig størrelse og rang (hvorav Dice,
studioet bak Battlefield-serien, trolig er de mest kjente), blir dette bare
enda tydeligere. Norge har ganske enkelt ikke mye å stille opp med når det gjelder
spillbransjen.
Likevel
finnes det sjeler som forsøker å gjøre noe med dette, og ikke overraskende er
det først og fremst på indie-markedet det skjer. På Askøy (og da faktisk bare
en kilometer fra mitt norske barndomshjem) sitter det tre karer og jobber
iherdig med å ferdigstille Owlboy, et spill som har høstet mye oppmerksomhet
allerede før det har fått en lanseringsdato. Bergen-studioet Rain Games forsøkte
seg sent i 2013 med Teslagrad, et spill som nylig
nådde 100.000-eksemplar-milepælen. Og i 2014 kunne Hamar-studioet Krillbite
Studio endelig gi ut sitt debutprosjekt, Among
the Sleep.
På leit etter mamma
Among the Sleep plasserer deg i en noe unik rolle: Som
et to år gammelt barn. På bursdagen din, som du feirer alene sammen med moren
din, blir du skjenket en teddybjørn i bursdagspresang. Det viser seg fort at
teddybjørnen, Teddy, kan snakke, noe som raskt kommer til nytte. Når toåringen
våkner opp midt på natten, er det tydelig at ikke alt er som det skal være.
Teddy er borte, det samme er mor, og den dystre stemningen i huset tyder på at
noe er i gjære. Toåringen må dermed finne Teddy og deretter sin mor, en reise
som skal ta dem gjennom et skummelt landskap hvor «Trollmors vuggevise» jevnt
og trutt nynnes dystert på i bakgrunnen.
Det sier seg
selv at mye av skrekkelementet i spillet hviler på perspektivet. Hele
fortellingen berettes gjennom toåringens synsvinkel, og forsøker å gi oss et
innblikk i hvordan verden oppfattes for en som er så liten i en så stor og skummel
verden. Hverdagslige gjenstander kan dermed få en skummel fremtoning, og det
som virker å være så lite for oss voksne blir til ufremkommelige hindringer for
den som er liten. Og hva er egentlig dette monsteret som virker å luske i huset
og som fører Teddy og toåringen på en reise gjennom det skumle landskapet?
Vi får aldri
god tid til å bli kjent med persongalleriet eller stemningen – det hele er over
på under to timer. Men tematikken, perspektivet, og ikke minst monsterets sanne
natur (som avsløres mot spillets slutt) er så absolutt interessant. Derfor er
det synd at spillet, i likhet med andre eksperimentelle spill, tilsynelatende
velger å kjøre trygt og ikke satser fullt ut på konseptet. Det vi får se er
absolutt lovende, men det kunne inneholdt så mye mer.
Bedre konsept enn gjennomføring
Som konsept
er Among the Sleep relativt unikt.
Det er få andre spill jeg kommer på som har plassert deg i rollen som et såpass
lite barn, i det minste i førstepersonsperspektiv. Dette medfører selvfølgelig
at spillmekanikken gjenspeiler rollen du inntar. Dermed må du i rollen som
toåring belage deg på begrenset bevegelsesfrihet, høyst begrenset kondisjon og
lavt tempo. Blir det hele for mørkt og skummelt, kan du heldigvis trykke på en
knapp for å få Teddy til å lyse, men i min gjennomspilling er det få eller
ingen situasjoner hvor dette fremstår som nødvendig. Å være en toåring i
spillform er til tider frustrerende, men aldri fordi spillmekanikken fungerer
dårlig eller er urealistisk – snarere tvert imot. Personlig skulle jeg ønske
man kunne skru av vuggende-hode-når-man-går-kameraføringen for å unngå sjøsyke
spillere, men her er ikke spillet alene om å synde...
Det er
likevel ikke til å stikke under en stol at konseptet fungerer bedre i
begynnelsen enn mot slutten. Barnets reise er langt på vei en reise inn i
barnets psyke og traumer så langt i det relativt korte livet, og det skal ikke
mer enn et våkent øye og en rasjonell tilnærming til for å gjennomskue dette
raskt. Spillet klarer aldri å overraske med sin skremselstaktikk, og med det
mister også spillet noe av appellen. Det er begrenset hvor lenge det er moro å
tasse rundt som et lite barn, finne et par gjenstander og unngå en mystisk og
skummel trollskapning (som du fort skjønner er en gjenspeiling av en person i
barnets virkelige tilværelse). Overraskelsene blir for få, og dermed minsker
også spillgleden.
Spillgleden
synker også av tekniske svakheter her og der. De tekniske feilene er aldri
alvorlige nok til å utgjøre en frustrasjon, men de er mange nok til at man ikke
kan unngå å legge merke til dem. Det grafiske finpusset mangler også enkelte
steder, og særlig ansiktanimasjonene er til tider grusomme å se på (selv om de
er få). Stemmeskuespillet og det musikalske arbeidet er derimot velgjennomført.
Jeg vil nok i lang tid fremover få små gys hver gang jeg hører «Trollmors
vuggevise»...
Halvhjertet hurra
Among the Sleep er et interessant stykke norsk
spill, og er verdt en gjennomspilling om ikke annet bare for tematikkens skyld
(som jeg av naturlige årsaker ikke vil avsløre nærmere for å ødelegge
spillopplevelsen). Det er også moro å se et lite studio i Hamar markere seg
internasjonalt nok til å fange oppmerksomheten til store selskaper som Sony og
Oculus Rift. Av disse årsakene skulle jeg gjerne sett et spill som hadde større
tro på seg selv. Et spill som våget å satse mer. Et spill som klinket til og
som hadde et litt større nivå av finpuss. Teknikken står dessverre ikke i stil
med tematikken, og dermed blir det bare et halvhjertet hurra for Teddy og toåringen.
Score: 6/10
En takk til Christer for å ha skjenket spillet i julegave.
1 kommentar:
Synes dette var en "fornøyelig" opplevelse, i den grad hjertet i halsen i to timer er fornøyelig. Ja, jeg synes dette var rimelig skummelt.
Jeg så ikke koblingen du nevnte ang. traumer før helt mot slutten. Jeg tenkte dette var et vanlig mareritt. "Trollet" da bare en del av marerittet (nivået i skogen var klart det skumleste!). Men så har jeg en tendens til å ikke se slike ting underveis i like stor grad som mange andre, virker det som
Legg inn en kommentar