Noen ganger
er man fryktelig sent ute. Noen ganger må man få et helt tiår på seg før man får
ut fingeren. Slik er det også når det gjelder mitt møte med Kingdom Hearts-serien. Her måtte jeg
faktisk ha tolv år på meg, for å være nøyaktig.
Konseptet
bak Kingdom Hearts er som en våt drøm
blitt virkelig for de som er fan av både Disney-filmer og Final Fantasy-spillene. Her møtes nemlig kjente og kjære(?) figurer
fra begge serier i ett og samme spill. Bakgrunnen for konseptet skal visstnok
ha blitt utviklet i en heis i Tokyo på 90-tallet, da Squaresoft (som i dag har
blitt til Square Enix) delte kontorbygning med den japanske Disney-avdelingen.
Noen ledende hoder i hver av avdelingene kom i prat, og dermed var det
begynnelsen på noe stort.
Eller var
det egentlig så stort?
På jakt etter sine venner
På en
isolert sydhavsøy et sted i det fjerne bor den 14 år gamle gutten Sora sammen
med vennene sine Kairi og Riku. Deres isolerte og kjedelige tilværelse blir
brutt av en altomveltende storm, som åpner rift mellom verdenene og slipper løs
mørke skapninger kalt Heartless. Sora blir adskilt fra sine venner, men får
samtidig stifte bekjentskap med noen nye venner. Hoffmagiker Donald og ridder
Langbein er nemlig på jakt etter kong Mikke, som har forsvunnet fra hoffet og
kun etterlatt et kryptisk brev til sine trofaste tjenere. Da Donald og Langbein
møter Sora og finner ut at han er den såkalte Keyblade Master, med et spesielt
nøkkelsverd med evnen til å åpne og lukke riftene mellom verdenene, slår de tre
seg sammen for å gjenopprette balansen i kosmos og redde sine venner. Ferden
skal ta dem med til mang en kjent og ukjent verden, og eventyret ligger ikke
langt unna.
Man skulle
tro med et slikt utgangspunkt at historien kunne blitt litt underholdende, men
for å være helt ærlig: Det er bare et sammensurium av usammenhengende vas som
gir flere spørsmål enn svar. Hvorfor er akkurat Sora utnevnt som Keyblade
Master? Hvorfor vil slemmingene slippe løs Heartless og få makt over Kingdom
Hearts, som er hjertet for alle skapte verdener? Og hvorfor oppstår riftene i
det hele tatt?
Et kanskje
enda større problem er at det hele foregår først og fremst på Disneys
premisser. Verdener man besøker og de fleste hovedpersoner (og skurker) er fra
Disney-galleriet. Flere Final Fantasy-figurer er med, men deres tilstedeværelse
gir ingen mening i det hele tatt. Man kunne mistenke at spillet faktisk ville
vært bedre uten dem til stede og de spørsmålene deres tilstedeværelse fører med
seg. Det er ganske enkelt ikke nødvendig å ha dem med, noe som gjør poenget med
en fusjon av Disney og Final Fantasy
noe trist og meningsløst. Det er som om man har foretatt fusjonen kun for at
man kan ha en hovedperson (Sora) med japansk populærkulturelt utseende for å
selge et Disney-spill til japanerne.
Mer Disney enn Final Fantasy
Snakker om Sora,
så må han være den platteste, mest plagsomme hovedpersonen jeg har støtt på i
spillbransjen på en god stund. Dette skyldes delvis personligheten, eller
mangelen på sådan. Sora er platt som et nyhøvlet bord, og har omtrent like mye
personlighet som en våt sokk. Plagsomheten skyldes også delvis et
stemmeskuespill som skjærer i øret på en. La gå at vi snakker om et spill til
hjemmekonsoll som drar på årene, men det finnes nok av eldre spill fra samtiden
som har prestert et langt bedre arbeid enn det Kingdom Hearts foretar seg.
Heldigvis er
ikke alt stemmeskuespill like ille, og her er det Disney-lisensen virkelig
kommer til sin rett. Her har man stort sett hanket inn samtlige offisielle
stemmeskuespillere til å fremføre de forskjellige rollene (i den grad det er
snakk om eldre Disney-figurer som Pinocchio og Maleficient, regner jeg med Disney
har hatt noen offisielle, nye stemmeskuespillere til dem). Dette styrker Disney-følelsen
i spillet og skaper for alvor inntrykk av at det hele fremstår som en slags
Disney-fantasy-potpurri.
Samtlige
verdener som besøker i spillet er enten skapt unikt for spillet eller hentet
fra et eller annet Disney-univers. Vi får besøke Tarzans jungel, kong Tritons
underhavsverden og kaptein Kroks skip. Personlig favoritt er uten tvil
Halloween Town fra The Nightmare Before
Christmas, en film som vanligvis ikke forbindes med Disney fordi den er utgitt
under Touchstone-paraplyen.
Spillmekanisk mareritt
Fra et
spillmekanisk perspektiv fremstår Kingdom
Hearts som et eventyr-rollespill med elementer fra begge sjangre. Man
trasker rundt i åpne landskap og går opp i nivå, samtidig som at rollespillelementene
er tonet noe ned for ikke å skremme nybegynnere. For å sørge for at de som er
fremmede med rollespill skal føle seg mer komfortable, introduserer man mer
plattformlignende elementer her og der.
Problemet
som oppstår som følger av dette, er at Kingdom
Hearts verken blir et bra eventyrspill eller rollespill. Til det er
sjangerelementene for dårlig gjennomførte, uavhengig av hvilken sjanger man
foretrekker. Eksempelvis er magisystemet i spillet så ubrukelig at man ender
opp med å la være å bruke det, og hva skal man da med hele greia? Det blir med
andre ord verken fugl eller fisk.
Langt mer
irritabelt er det at det kontrolloppsett og kamerakontroll er så elendig
gjennomført at man ikke kan annet enn å rive seg i håret. Heller ikke denne
gangen kan man skylde på at spillet er av eldre dato – det finnes spill av
samme årgang som fikser dette langt bedre, og dermed burde også dette spillet
klare det. Gjennomføringen er så dårlig at det bare oppleves som ødeleggende
for helhetsopplevelsen.
Halvhjertet
Hadde jeg
spilt Kingdom Hearts litt nærmere sin
samtid, og hadde jeg vært noe yngre, hadde jeg kanskje opplevd Kingdom Hearts som et bedre spill. Nå er
jeg imidlertid blitt en eldre herremann som setter like stor pris på Final
Fantasy som Disney, og kan derfor ikke si annet enn at Kingdom Hearts bare oppleves som et halvhjertet forsøk på noe
stort. Viljen er der, ambisjonen er der og Disney-delen er der (i det minste
sånn noenlunde), men Final Fantasy-delen
og de gode spillmekaniske løsningene mangler. Når man må tvinge seg gjennom
siste halvdel bare fordi man er sta og skal fullføre det man har begynt på, og
ikke fordi man faktisk synes spillet man spiller er moro, da er det et dårlig
tegn.
Score: 5/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar