Det japanske
studioet Level-5 fra Yokohama har gjort seg markert de siste årene, og da
fortrinnsvis på Nintendos håndholdte plattformer. Serier som Professor Layton og Inazuma har plassert
dem på spillkartet, og DS-/PS3-spillet Ni
no Kuni – utviklet i samarbeid med filmstudioet Ghibli, som har klassikere
som Chihiro og heksene og Min nabo Totoro på samvittigheten –
viste virkelig at Level-5 er et studio å regne med når det kommer til utvikling
av gode rollespill.
I disse
dager går japanerne mann av huse for Level-5s nyeste serie, Yokai Watch, som viser tydelige muskler
mot selveste Pokémon i popularitet.
Selv om vi i vesten nok må vente en stund før Yokai Watch viser seg på våre breddegrader, er det likevel tydelig
at studioet er nok i vinden til å kunne satse også her hos oss. Dermed kunne vi
i høst få bryne oss på Fantasy Life,
et spill som ble lansert i Japan så tidlig som 2012.
Animal Crossing + Bravely Default
Du er en av
de mange innbyggerne i Castele, ett av tre land i verdenen Reveria. I Reveria
har det siden uminnelige tider vært slik at innbyggerne velger seg et såkalt
Life, som klassifiserer som et yrke. Ved å velge deg et Life hjelper du andre
mennesker å få oppfylt sine ønsker, og ved at mennesker får oppfylt sine ønsker
opprettholdes verden. Nå er turen kommet til at du velger deg et Life, og
legger ut på eventyr for å utforske Reveria og oppfylle ønsker. Som en kompanjong
på ferden får du med deg den snakkende sommerfuglen Flutter, en ganske unik
skapning selv i Reverias noe usedvanlige fauna.
Parallellene
kan dras fra Fantasy Life til andre
3DS-titler som Animal Crossing og Bravely Default, og faktisk kan Fantasy Life best beskrives som en
kombinasjon av disse. Man har noe av hverdagens gjøremål og rutiner fra Animal Crossing, men eventyrlysten og
jobb-systemet fra Bravely Default.
Ulempen med Fantasy Life er at nevnte
kombinasjon ikke nødvendigvis blir verdens beste. Det fungerer for sitt formål,
men spillet forbedrer ikke noen av elementene det låner fra de andre spillene.
Som en hybridløsning fungerer det, men på et helt personlig plan foretrekker
jeg heller en hel og ren løsning fremfor en halvveis krysning mellom to.
Noe av dette
skyldes at historiedelen av Fantasy Life
ikke akkurat er særlig engasjerende eller original. Joda, her er det nok av
glimt i øyet og humor involvert, men samtidig går jeg hele tiden og venter på
at historien virkelig skal ta av eller gripe fatt i meg. Dette skjer imidlertid
aldri, og historien i Fantasy Life er
like raskt glemt som den kom inn (og det tok meg ikke stort mer enn 20 timer
for å komme meg gjennom historiedelen av spillet). Har man først blitt kresen
etter å ha spilt Bravely Default på
den samme konsollen, legges lista høyt i ettertid. Sammenligningen er kanskje
noe urettferdig, ettersom målgruppen også er noe annerledes, men jeg tillater
meg å være kresen i denne omgang.
Få deg et liv!
Det mest
karakteristiske spillmekaniske systemet i Fantasy
Life er Life-systemet, som i praksis består i at man velger seg en av tolv
jobber. Disse består ikke bare av tradisjonelle yrker som knekt (Paladin) og
jeger (Hunter), selv om disse naturlig nok også er representerte. Nei, her får
man også håndverker-yrker som snekker (Carpenter), tømmerhugger (Woodcutter),
fisker (Angler) og skredder (Tailor), bare for å nevne noe. På denne måten
skiller Life-systemet i Fantasy Life
seg noe ut fra jobbsystemene i lignende rollespill som Final Fantasy V og Bravely
Default, hvor jobbsystemene først og fremst er orientert mot forskjellige
typer kamp-klasser.
Et slikt
system åpner dermed ikke bare opp for forskjellige måter å tilnærme seg kamper
og fiender på, men hvordan man går frem i spillet som helhet. Eksempelvis kan
man hugge ned trær som tømmerhugger for så å bruke tømmeret til å snekre møbler
for å hjelpe noen. Eller hva med å grave frem metaller som gruvearbeider, smi
jernet som smed og deretter få et utmerket våpen man kan bruke som knekt?
Kombinasjonsmulighetene gjør at man tilnærmer seg oppgaver og gjøremål i
spillet på en helt unik måte, samtidig som man alltid holder utkikk etter nye
og interessante råvarer når man kommer til nye steder. Nettopp dette er kanskje
Fantasy Lifes største trekkplaster:
Sjelden har listen over småjobber og oppgaver i et spill vært mer interessante
og givende å bryne seg på.
Skal man
likevel sette fingeren på noe, må det påpekes at Life-systemet ikke er verdens
best integrerte. Man kan i teorien klare å komme seg gjennom hele spillet uten
å skifte Life en eneste gang. Slik sett er klassesystemene i f.eks. Bravely
Default mer spennende, fordi de tvinger deg til å skifte mer mellom klassene
for å få en bedre strategi mot fiendene. I Fantasy Life, hvor det å kjempe mot
fiender og monstre blir sekundært (jeg møtte f.eks. aldri på en vanskelig boss
i løpet av spillets gang), forsvinner også dette behovet for strategiske
eksperiment. Life-systemet sørger for at spillet varer lenger, men ikke for at
historiedelen blir lenger eller mer spennende.
Godt lydspor
Andre små
bonuser som Fantasy Life kan skimte
med er et godt utviklet flerspillersystem. Opptil tre spillere kan spille
spillet samtidig (om de har hvert sitt eksemplar av spillet, vel å merke), og
gjennom lokalt nettverk kan de gå på eventyr sammen for å takle Reverias
utfordringer. Systemet fungerer overraskende godt.
Den beste
bonusen er nok likevel lydsporet, som er komponert av ingen ringere enn Nobuo
Uematsu, mannen bak mesteparten av Final Fantasy-musikken. Fantasy Life
representerer nok ikke hans mest minneverdige og detaljerte verk, men er likevel
både stemningsfullt og slitesterkt. Selv måtte jeg ved flere anledninger skru
av lyden på 3DS-en ved gjennomspilling, men det var alltid vemodig å gjøre det.
Et ting man
derimot fort savner er et bedre kontrollsystem. A-knappen brukes i spillet til
å gjennomføre litt vel mange forskjellige funksjoner, noe som fort fører til at
det går i surr. Dette irriterer ikke rent sjelden, og et bedre kontrollsystem
etterlyses ved en eventuell oppfølger.
Et underholdende fantasiliv
Fantasy Life går ikke inn i historiebøkene som
årets beste håndholdte spill, og makter heller ikke å skape den aller beste
kombinasjonen av forgjengere som Animal
Crossing og Bravely Default.
Forsøket er imidlertid redelig, og alt i alt kommer Fantasy Life ut av det hele med ikke rent lite sjarm og
spillbarhet. Life-systemet fungerer greit, til tross for at integreringen kunne
vært enda bedre, og sjelden har to-do-listen i et spill vært mer underholdende å
gå gjennom enn i nettopp Fantasy Life.
Score: 7/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar