The what-hø, sa du? Tillat meg å utdype.
Witcher-sagaen, som bokserien offisielt heter, er noe så
uvanlig som en polsk fantasyserie skrevet av Andrzej Sapkowsky. De
litterære verkene består av et par novellesamlinger, hvorav den
første ble publisert i 1992, og fem bøker publisert i tidsrommet
1994-1999. Serien har vært såpass populær i Polen at den har
frembrakt både film og TV-serie. Selv om man ikke har kommet lenger
enn å oversette den første novellesamlinga og boka til engelsk, er
det ingen grunn til å fortvile: Dedikerte fans har brakt hodene sine
sammen og forsøkt å levere så gode oversettelser som mulig av
bøkene.
Kort oppsummert følger Witcher-sagaen historien om Geralt of
Rivia, som har det noe uvanlige yrket witcher. En witcher er kort
fortalt medlem av en spesiell orden som trener og genetetisk
manipulerer sine medlemmer fra svært ung alder, noe som gjør dem i
stand til å kjempe mot monstre og vanskapninger av alle skumle slag
mot betaling. En witcher er likevel ingen leiesoldat, ettersom han
skal forholde seg nøytral i enhver politisk konflikt. Hvor godt
dette fungerer like godt i praksis er noe man stadig kommer tilbake
til i serien.
I skrivende stund nærmer jeg meg avslutningen av bok nummer tre i
serien. Men Witcher-sagaen består ikke bare av bøker. En av de
viktigste årsakene til at serien har vekket oppmerksomhet utenfor de
polske landegrenser, er to spill basert på serien av det polske
spillselskapet CD Projekt RED. Det første, bare kalt The Witcher,
så dagens lys til PC i 2007.
Med hukommelsestapet friskt i minne
Dersom man ikke har lest eller kjenner til Witcher-sagaen
i utgangspunktet, er det likevel mulig å begynne
oppdagelsesreisen i den mørke og turbulente fantasyverdenen med The
Witcher (skjønt skal man være
helt ærlig, vil jeg likevel anbefale at man leser den første
novellesamlinga først). Dette løser man greit og enkelt med å la
spillet åpne med en av spillbransjens største klisjeer:
Hukommelsestap.
Du våkner opp som Geralt i tiden
etter hendelsene i bøkene. I utgangspunktet skulle Geralt vært død,
men slipper billig unna det hele og lider bare av hukommelsestap. Det
eneste som sitter igjen er evnene som medfølger en witcher, både
når det gjelder mutasjoner og kamptrening. Geralt blir ganske snart
vitne til et angrep på witcher-hovedkvarterer Kaer Morhen av en
gruppe kalt Salamandra, et angrep som koster den allerede sårt
trengte witcher-gruppen dyrt. Geralt legger dermed ut på en reise
for å gjøre det en witcher gjør best: Bekjempe monstre, både de
åpenbare og de mer subtile. Men Geralt lærer raskt at den berømte
witcher-nøytraliteten slettes ikke alltid er like lett å
opprettholde, ettersom de fleste sakene han støter på består av
mange og ofte skjulte lag.
Stikkordet for historien i The
Witcher er 'gråsoner.' Man vil
i løpet av spillets gang stadig konfronteres med moralske
utfordringer som slettes ikke tilbyr noen åpenbar eller enkel
løsning, og spillet presenterer sjelden det ene eller det andre
valget som mer rett enn alternativene. Der andre rollespill innenfor
tidsepoken forsøkte seg på å eksperimentere med moralske kompass,
f.eks. i Biowares spill som Dragon Age,
Mass Effect eller Star
Wars: Knights of the Old Republic,
opererer ikke The Witcher med
noe slikt. Slik passer spillet mest mulig overens med et av bøkenes
hovedelementer, og i spillsammenheng fungerer dette stort sett bra.
Det hender man foretar valg man gjerne angrer på underveis, men som
regel handler det her om preferanser og hva man foretrekker av
belønninger og sjelden om rett eller galt.
Begrenset rom
Som vestlige rollespill flest
forsøker The Witcher å
tilby en noenlunde åpen opplevelse: Man har et område man kan
bevege seg forholdsvis fritt innenfor og påta seg de oppdragene man
måtte ønske. Noen oppdrag er imidlertid påkrevd for å følge
historien videre: The Witcher er
et spill hvor historien følger et fastlagt hovedspor, og ikke et
spill hvor man definerer alt selv. Områdene man har å boltre seg på
er dessuten begrenset avhengig av hvilket kapittel man har kommet til
i historien, og flere sideoppdrag lar seg kun løse under ett konkret
kapittel. Kapittelordningen føles som en unødvendig restriksjon på
spillet, og bryter raskt opp illusjonen om at The Witcher
representerer en åpen verden.
Dette gjør også at man mot slutten av spillet begynner å gå litt
lei: Utforskertrangen blir begrenset av det begrensede rom.
Hva gjelder Geralts egenskaper og
evner har man derimot større frihet til å bestemme selv. Etterhvert
som erfaringspoengene tikker inn får man muligheten til å utvide
evner innenfor styrke, magiske angrep eller kunnskaper. Man har også
muligheten til å leke seg med alkymi, som kan fremprodusere nyttige
brygg som gir økte ferdigheter på midlertidig eller permanent
basis. De fleste bryggene som utvider dine permanente evner krever
spesifikke ingredienser fra spesielle monstre, og ut ifra hvilke valg
man foretar seg er det ikke alltid man får has på det man trenger.
Stivt men spenstig debutprosjekt
The Witcher er det første
spillet til det polske selskapet CD Projekt RED. Det merkes. Både at
de er polske (ikke verdens navle når det kommer til spillproduksjon)
og at det er deres første spill (røft i kantene, begrenset budsjett
etc). Selv om mange av spillets opprinnelige bugs ble fjernet med den
såkalte Enhanced Edition (som
kjøpere av den opprinnelige versjonen kunne laste ned og installere
gratis – det kaller man service, folkens!), er spillet fremdeles
preget av stive animasjoner, merkelige bugs av mindre karakter og
ikke verdens mest detaljerte grafikk til 2007 å være.
Det musikalske nivået er også noe
begrenset. Det forekommer mange repetisjoner av få lydspor, noe som
fort resulterer i at man går lei. Ekstremt minneverdige er de heller
ikke, selv om enkelte av innslagene tilbyr en subtil og tilbakelent
stemning på de rette tidspunktene. The Witcher blir
likevel ikke det første spillet jeg kommer til å tenke på når det
gjelder god spillmusikk eller minneverdige rollespilltoner. Det røffe
og til tider monotone stemmeskuespillet derimot...
Verdt en titt?
Gjennom oppdraget mitt med å lære
meg Witcher-sagaen bedre å kjenne sitter jeg stort sett igjen med
ett bestemt inntrykk: Ikke det beste jeg har vært borti, men langt
ifra det verste heller. The Witcher
styrker denne teorien. CD Projekt RED skal ha ros for å ha lansert
en svært solid debuttittel til et marked som i utgangspunktet hadde
null forutsetning for å være interessert i spillet. Det moralsk
gråe kompasset i spillet gir også The Witcher
et annerledes preg enn hva man ofte fant i store rollespill på den
tiden. Likevel er det ikke til å komme unna at spillet lider av noen
sentrale svakheter. Men har man først en brukbar PC og synes at
spillet eller dets oppfølger (eller det tredje spillet i serien, som
kommer i 2014) virker interessant, er det ingen grunn til å la være
å prøve.
Score: 7/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar