I forkant av Wii U-lanseringen har jeg tatt et målbevisst dypdykk i
Nintendos spillarkiv. Nærmere bestemt skal vi til
Gamecube-generasjonen og året 2004, og serien er ingen ringere enn
den kjente og kjære Zelda-serien. Men før det skal vi enda
lengre tilbake, og da til Gameboy Advance-relanseringen av
SNES-klassikeren The Legend of Zelda: A Link to the Past.
Da A Link to the Past ble gjenutgitt i 2002, valgte Nintendo å
inkludere et ekstra spill med hovedspillet. Ekstraspillet het Four
Swords, og fortalte historien om hvordan Link måtte redde
prinsesse Zelda fra den onde vinddemonen Vaati. Som hovedredskap for
denne oppgaven brukte Link sverdet Four Sword, som delte Link opp i
fire identiske og likevel seperate enheter. Det spesielle med Four
Swords var at spillet kun lot
seg spille dersom man var to til fire spillere, som koblet hver sin
Gameboy Advance sammen med de andres ved hjelp av kabler. Sammen
skulle man løse gåter og forsere hindre underveis, men samtidig
skulle man også forsøke å sabotere for motstanderen og samle flere
Rupees enn vedkommende. Four Swords
var med andre ord det første spillet i Zelda-serien som introduserte
flerspiller. Ikke bare det: Spillet var endatil uspillbart med bare
en person.
Four Swords var imidlertid
bare starten på det hele, for to år senere fikk man et helt nytt og
forholdsvis likt spill til Gamecube, ved navn Four Swords
Adventures.
En som fire, fire som en
Åpningssekvensen til Four
Swords Adventures bærer mange
likhetstrekk med sin GBA-forgjenger, men noen essensielle forskjeller
finner man likevel. Link blir kalt til Hyrule Castle av Zelda og de
andre seks etterkommerne av Hyrule vise. De har merket seg at noe er
i gjære, og at mørke krefter siver ut fra seglet som er plassert
over Four Sword og Vaati. Men idet dette skal granskes nærmere, blir
Zelda og de andre ungmøene kidnappet av en skygge-versjon av Link.
Det eneste våpenet Link har for hånden er nettopp Four Sword, som
han da trekker til tross for at han vet at dette vil frigi Vaati fra
fangenskapet. Det hele går som det må gå: Vaati blir frigitt,
skygge-Link stikker av og skaper ugagn, og de fire versjonene av Link
må nå ta seg frem gjennom Hyrule og stanse ondskapen.
Man merker ganske snart at historien
i Four Swords Adventures er langt mindre kompleks og utarbeidet enn
det man er vant til fra tidligere titler i serien. Selv om spillet
rent grafisk og musikalsk sett først og fremst gir assosisasjoner
til A Link to the Past,
er den totale historien på et langt enklere og minimalistisk nivå
enn hva tilfelle var på SNES. Samtidig er det heller ikke helt
tilfeldig at den audiovisuelle stilen i spillet ligger så tett
opptil A Link to the Past,
og man merker at både steder og deres beliggenhet har mange
likhetstrekk med det Hyrule man kjenner fra nettopp SNES-tiden. Slik
sett kan man virkelig erfare at Nintendo forsøker å knytte Four
Swords Adventures opp til resten
av Zelda-serien som en
helhet. Man kan få inntrykk av at spillet er en form for spin off av
en kjent serie, men spillet er merkbart noe mer enn som så.
Asymmetrisk gameplay
Som tidligere nevnt ligger spillets
grafiske stil tett opp til seriens gamle SNES-klassiker. Det er
derimot ikke hele sannheten. Aller mest fremtrer spillet som en
krysning mellom grafisk stilart fra A Link to the Past til
SNES og The Wind Waker
fra Gamecube. Sistnevnte kommer tydeligst frem i skildringen av
våpen, røykskyer og lignende. Det grafiske resultatet føles både
klassisk og nostalgisk på den ene siden og selvstendig på den andre
siden. Det er ikke det mest grafisk imponerende Zelda-spillet
i historien, men det er fremdeles underholdende nok.
At spillet kjører en slik krysning
av gammelt og nytt, kan selvfølgelig ha mye å gjøre med spillets
kjerne-element: Asymmetrisk gameplay. Grunntanken er at dersom man
spiller spillet med mer enn en spiller, må hver spiller være koblet
til Gamecube-konsollen med en Gameboy Advance via en spesiell kabel
(hvorav ett eksemplar opprinnelig fulgte med spillet). I en
flerspiller-situasjon tar man derfor kontrollen over hver sin Link,
og på TV-skjermen ser man hvordan følget beveger seg gjennom det
helhetlige landskapet. Men dersom man kommer til et hus, ei hule
eller lignende, kan enkeltspillere velge å gå inn i
huset/hulen/hva-det-skulle-være og fortsette sin individuelle
fremgang på Gameboy-skjermen, uten at handlingen på TV-skjermen
opphører. Har man f.eks. fire hus på TV-skjermen, kan man sende en
Link inn i hvert av husene samtidig, uten at den enkelte spiller
behøver å se på hva den andre gjør.
Tanken høres kanskje kjent ut, og
det er ikke så rart: Nettopp denne formen for gameplay blir
(forhåpentligvis) et av kjerne-elementene ved Wii U. Systemet
fungerte utmerket godt i 2004 i Four Swords Adventures,
men gjennomføringen var dessverre hakket mindre vellykket. Få spill
opererte med sammenkobling av GBA og Gamecube, og det var nok heller
få mennesker som hadde tre venner med hver sin GBA og GBA-GC-kabel.
Morsomt sammen, kjedeligere alene
Det avgjørende spørsmålet ved
gameplayet i Four Swords Adventures er
hvorvidt det faktisk fungerer eller ikke. Her er svaret: Både-og. Da
jeg for årevis siden prøvde å spille spillet med en annen, var
dette en høyst minneverdig opplevelse. Ikke bare skulle man
samarbeide for å klare brasene, man skulle også slå og kaste
motspilleren avgårde for å samle inn flere poeng (kalt Force Gems i
spillet) enn ham. Opplevelsen av å plukke opp motstanderen og kaste
ham utfor en avgrunn for å samle inn 100 Force Gems fremfor nesa
hans, og ikke minst å få smake samme medisin tilbake en annen gang,
er til tider så god en samarbeidsopplevelse som det kan bli.
Mindre vellykket er spillet dersom
man spiller på egenhånd. Mye av denne samarbeids-moroa som jeg
beskrev overfor forsvinner naturligvis når man spiller alene, noe
som gjør at spillopplevelsen ikke føles like fantastisk lenger,
selv om den aldri er dårlig. Et annet problem, som gjelder uansett
hvor mange spillere man måtte operere med, er at Four
Swords Adventures opererer med
et nivåsystem på verdenskartet snarere enn den frie utforskningen
man kjenner fra så å si samtlige Zelda-spill.
Det er dessverre ikke like gøy å ta seg frem i Hyrule via åtte
landsdeler og tre nivåer i hver del, så enkelt er det bare.
Forbilledlig
The Legend of Zelda: Four Swords
Adventures er et spill i Nintendo-arkivet som virkelig er verdt en
smule oppmerksomhet i dag. Det viser oss hvor lenge Nintendo har hatt
asymmetrisk gameplay i tankene, og at dette er noe selskapet virkelig
kan få til å bli en underholdende affære. Forhåpentligvis har de
tenkt nøye ut gjennom de siste åtte årene hvordan
enspilleropplevelsene kan bli bedre.
Singleplayer: 7/10
Multiplayer: 8/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar