Vi nærmer oss slutten av 2017, et år som har vært ekstremt
innholdsmettet når det kommer til film, TV, spill og annet som har med
populærkultur å gjøre. Vi har fått en saftig innholdsmettet sesong av Game of
Thrones, vi fikk en DC-film som faktisk var bra (Wonder Woman), Marvel-filmene
i år har levert på rekke og rad, Star Wars-entusiaster har kunnet glede seg
over The Last Jedi og en god start på fjerde og siste sesong av Star Wars:
Rebels, og vi fikk en Blade Runner-oppfølger vi egentlig ikke visste at vi
trengte men som viste seg å være minst like gripende som originalen.
Spillåret 2017 har vært et hinsides bra år. Joda, vi har
hatt noen skuffelser underveis som Yooka-Laylee, Valkyria Revolution og ikke
minst Mass Effect: Andromeda. Vi har også hatt noen kontroversielle episoder,
hvor lootbox-systemet i EA-spill kanskje er det som har satt mest dagsorden.
Samtidig har det vært et spennende spillår, ikke minst fordi vi har fått to nye
spillkonsoller på markedet. Microsoft forsøker å vinne nytt terreng med Xbox
One X, den kraftigste konsollen noensinne utgitt (og som absolutt ser bra ut,
dersom du har penger til det). Nintendo på sin side har satset alt på Switch,
en hybrid-konsoll som kan spilles både på TV-en og på farten, en satsing som
har blitt kronet med seier – nylig passerte konsollen ti millioner solgte
enheter, og det på bare ni måneder. Konsollen har blitt en favoritt blant
mange, ikke minst for pendlende småbarnsforeldre som endelig kan spille
trippel-A-spill på farten.
På toppen av det hele har vi fått en rekke med vanvittig
gode spill, hvor det har vært knivskarp konkurranse om å overgå hverandre og
sette en ny standard for sine respektive sjangre og spill generelt. Uansett
hvilken plattform man spiller på (med unntak av mobil) har man hatt noe å se
frem til, og det har vært en real utfordring å holde tritt med det ene
storspillet etter det andre. Som sagt, 2017 har vært et ekstremt innholdsmettet
år, og innholdet har stort sett vært av det positive slaget også. Det er
slettes ikke verst.
Nok prat! Det er på tide å oppsummere spillåret 2017 og
liste opp årets ti beste spill ifølge undertegnede. De er som følger:
Helt siden spillet først ble introdusert for oss i 2014 har
Cuphead fascinert oss med sin unike grafiske stil. Intensjonen til brødrene
Moldenhauer har vært å skape et spill basert på 1930-tallets tegnefilmer fra
studio som Disney og Fleischer, noe de absolutt må sies å ha klart. Med
håndtegnede animasjoner og bakgrunner, flimrefilter på skjermen og et skurrefilter
over den herlige musikken blir vi kastet rett tilbake til enklere tider så
snart vi fyrer opp Cuphead. Så begynner vi å spille og oppdager at dette
slettes ikke er enkelt. Tvert imot er Cuphead minst like utfordrende som Dark
Souls, Shovel Knight og Contra. Dette gjør også at følelsen av triumf når man
beseirer en boss er desto større.
Noen ganger er det godt å innrømme at man tar feil. Da informasjon
om samarbeidsprosjektet mellom Nintendo og Ubisoft lekket ut i mai og vi fikk
se Swich-eksklusive Mario + Rabbids Kingdom Battle for første gang, var det
mange grunner til å bli skeptisk. Heldigvis skulle all skepsis bli gjort til
skamme. Presentasjonen av spillet på E3-messen imponerte (vi husker fortsatt
hvordan sjefsutvikler Davide Soliani ble rørt til tårer da selveste Shigeru
Miyamoto roste spillet hans fra scenen), og det skulle vise seg i august at
kombinasjonen av Mario, Rabbids, håndkanoner og strategispill-modellen til
X-COM var en utmerket kombo til Switch. Humoren sitter løst i spillet, Rabbid
Peach er fortsatt en av årets beste figurer, Peach får endelig vise litt
muskler med et haglelignende våpen, og musikken til Grant Kirkhope er leken og
festlig fra start til slutt. At spillet dessuten byr på en real utfordring
skader heller ikke. Dette er en oppskrift vi gjerne kan få mer av, men inntil
videre får vi nøye oss med å si som Rabbids: «BWAAAAH!»
En gang I fordums tid (nærmere bestemt i 1996) var Resident
Evil et spill som satte en helt ny standard for skrekkspill. Nesten ti år
senere, i 2005, skulle serien nok en gang sprenge grenser i form av Resident
Evil 4, et spill som redefinerte hvordan man tenkte rundt designet av
tredjepersons skytespill. Siden den gang har serien derimot slitt med å finne
formen igjen, og Capcom har tilsynelatende vært mer interessert i kvantitet enn
kvalitet. Det kan vi heldigvis ikke si lenger. Med Resident Evil 7: Biohazard
går serien ikke bare fra tredje- til førstepersonsperspektiv, det går også tilbake
til røttene. Et mørkt og mystisk herskapshus, fiender som trosser alle logiske
forklaringer, og en konstant mangel på våpen og ammunisjon som tvinger deg på
flukt gjør at dette spillet virkelig er nervepirrende fra start til slutt. Når
et spill med jevne mellomrom får deg til å ta av hodetelefonene for å slippe
den intense atmosfæren lyden skaper, har det gjort noe riktig.
Her har vi det andre spillet på lista hvor handlingen
foregår i et stort hus som ligger litt isolert til på landsbygda, men
atmosfæren i spillet kunne knapt vært mer annerledes fra forrige spill på
lista. Her følger vi Edith, det siste gjenværende medlemmet av Finch-familien,
som i sin unge alder reiser tilbake til familieboligen i staten Washington.
Reisen skal bli et dypdykk i familiens historie og en nærmere granskning av
familiens nesten forbannelseslignende uflaks. Med herlig lyssetting, et bredt
spekter av narrative teknikker og nydelig musikk blir What Remains of Edith
Finch en fortelling om en svært uvanlig familie du sent kommer til å glemme.
Da Ninja Theory først annonserte Hellblade for et par år
siden, forventet jeg et nytt spill tilsvarende deres tidligere titler, slik som
Heavenly Sword, Enslaved: Odyssey to the West og DmC: Devil May Cry. Jeg
forventet et spill med mye action, nydelig grafikk og en sterk kvinnelig
hovedrollefigur. Ikke hadde jeg forventet at spillet både skulle innfri og ikke
innfri forventningene mine. Fremfor en vanlig fortelling om hevn får vi i
stedet servert et spill hvor hovedpersonen lider av psykose, noe som
gjenspeiles i hvordan hele spillet er konstruert. Lydeffektene i spillet gjør
at man oppriktig føler at man selv hører stemmer i hodet, og Senuas reise til
dødsriket blir ikke bare en reise for å gjenopplive sin kjære fra de døde, men
også en kamp om hennes egen mentale helse og skjebne. Hellblade: Senua’s
Sacrifice skildrer psykose så godt at det slettes ikke er for alle, men for de
som tåler det er dette et av årets desidert viktigste spill.
Hvem i alle skulle trodd for noen år siden at vi skulle et
Wolfenstein-spill hvor historien ikke bare var i fokus, men i tillegg var bra?
Og at vi på toppen av det hele skulle få en oppfølger med minst like god
kvalitet? Det er nettopp det vi får med Wolfenstein II: The New Colossus. Det
gode grunnarbeidet fra forgjengeren blir videreutviklet i dette spillet, og den
alternative virkeligheten hvor nazistene har kontrollen over mesteparten av
verden er fortsatt både skremmende og spennende. Vi får et spill som balanserer
mesterlig mellom maktfantasi og samfunnskommentar, og på toppen av det hele får
vi en utmerket spillskurk. Vi får et enda mer polert skytespill med intens
action, høy vanskelighetsgrad og et rikt utvalg av våpen og fiender. Dessuten
tror jeg dette er første gang jeg har spilt et spill som åpner med at du som
hovedperson sitter i rullestol (ikke at det stopper deg fra å skyte nazister,
selvfølgelig). I en tid hvor nazisme har blitt stuerent i enkelte miljø og vi
endatil ser dem marsjere i våre gater her i Norge, treffer Wolfenstein II
nervepirrende godt med timingen.
Det er nesten alltid en garanti for at Super Mario-spill vil
undeholde deg, og de fleste som spiller spill kan nevne minst ett Super
Mario-spill de har gode minner fra og et godt forhold til. Med lanseringen av
Switch visste vi at et nytt Super Mario-spill snart måtte være klart til å
promotere konsollen. Ventetiden skulle heldigvis ikke bli lang, og i oktober kunne
vi nyte det som kanskje er det beste Mario-spillet på lenge. Med store, åpne
verdener, en nesten utallig mengde med gjenstander å samle og ikke minst den
nye funksjonen hvor man kaster lua på fiender for å overta kontrollen over dem
er Super Mario Odyssey en herlig fest fra start til slutt. Det hjelper
selvfølgelig også på at kameraet sitter som et skudd (endelig!), at det hele
ser nydelig ut og at musikken rett og slett er fantastisk. Selv om Super Mario
Odyssey kanskje ikke når helt opp til topp på listen over årets spill, er det
definitivt årets mest positive spill. Super Mario Odyssey får derfor prisen
Årets Digitale Lykkepille 2017.
2017 har definitivt vært et år hvor det har vært godt å være
en Playstation 4-eier, særlig i årets tre første måneder. En av de definitive
høydepunktene dette året har vært Horizon Zero Dawn. Ikke bare snakker vi om et
PS4-eksklusivt spill, vi snakker også om en helt ny IP (intellectual property,
altså merkevare). Dette har ikke hindret spillet fra å seile rett inn som et av
årets desidert beste spill, og det er heller ikke ufortjent. Grafisk og teknisk
sett er spillet kanskje det mest imponerende vi noen gang har sett,
fremtidsvisjonen om en verden hvor robotdinosaurer og primitive stammer lever i
kaotisk fellesskap er fengslende, og ikke minst er historien i spillet et
fantastisk narrativ som bare griper mer og mer fatt i deg. Likevel er det
hovedrollefiguren Aloy som gjør spillet aller mest minneverdig. Få spillfigurer
oppleves like levende og troverdige som henne, og Aloy viser at verden trenger
flere tøffe men samtidig menneskelige spillheltinner. At spillet ikke ligger på
topp skyldes utelukkende beintøff konkurranse, noen begrensninger i
utforskningsmulighetene og et litt krøkkete kamera, men om ikke annet kan jeg
melde at dette er den bedre halvdelens favoritt fra 2017.
Vi sier ofte at vi lengter tilbake til ungdomstiden, men
enten er dette blank løgn eller så er det en form for idyllisering av
ungdomstiden uten rot i virkeligheten. Persona 5 viser akkurat hvor tøft det er
å være ungdom i dag i et samfunn hvor de voksne setter spillereglene uten å
følge dem selv, og hvor kjipt og elendig livet kan bli som følger av det. Men
hva om man hadde muligheten til å forandre hjertene og sinnelagene til de
verste av de verste? Hva om man kunne infiltrere deres underbevissthet og
stjele kjernen av deres forkvaklede personlighet, akkurat som en tyv om natten?
Vel, det er nettopp denne evnen du har i Persona 5, og det er denne
balansegangen mellom skoleelev om dagen og Phantom Thief om natten du må leve
ut i spillet. Persona 5 er kulminasjonen av studioet Atlus’ tjueårige arbeid
med formelen, og resultatet er det beste japanske rollespillet i manns minne,
kanskje til og med noensinne. Med solid kampsystem, nydelig stil og brukergrensesnitt
og et levende rollefigurgalleri som virkelig fanger hva det vil si å være
tenåring er Persona 5 noe enhver Playstation-eier bør sjekke ut. Dessuten har
spillet årets desidert beste spillmusikk. Jeg elsker seriøst den herlige
blandingen av rock, funk, jazz og soul spillet har å by på, og har ikke tall på
hvor mange timer jeg har hørt på spillmusikken alene i løpet av året som har
gått. Beste 30 dollar jeg har
brukt i år.
Vi har ventet med håp og lengsel i lang tid. Det er nesten
så vi ikke lenger turte håpe på at dette kunne bli bra, eller at forhåpningene
var skrudd opp altfor høyt. Et nytt Zelda-spill er alltid noe man ser frem til,
men kunne denne storsatsningen virkelig bli det nye Nintendo-storspillet vi
lengtet etter?
Wii Us svanesang, som heldigvis også ble utgitt på Switch, maktet
ikke bare å innfri forventningene. The
Legend of Zelda: Breath of the Wild er spillet som satte alle våre
forventinger til skamme, la dem til side og presenterte for oss et spill vi
aldri kunne forestilt oss.
Aldri i mitt liv har jeg spilt et mer åpent og samtidig
fengslende spill. Aldri har jeg spilt et spill som virkelig griper hva det vil
si å lage et eventyrspill. I mitt liv er det lite jeg setter mer pris på de
store eventyrverkene, og dersom et spill gir meg følelsen av å være Bilbo som
løpet ut av Hobbittun mens han roper «I’m going on an adventure!» har det
virkelig grepet fatt i meg.
Formelen spillet serverer er like enkel som den er genial:
Etter å ha gitt deg en liten innføring i spillets våpen, mekanikker og fysikk
den første timen slipper spille tak i deg og sier: «Vær så god, her ligger
Hyrule foran deg. Når du er klar for det ligger slottet hvor Ganon herjer der
borte.» Utover det gir spillet deg ingen veiledning eller begrensning, og
hvordan du går frem i spillet er opp til deg. Hyrule er din tumleplass, en
tumleplass hvor det venter hemmeligheter, detaljer og mystiske oppdrag nærmest
overalt, men hvor du selv er avhengig av å finne dem. En slik frihet styrker
eventyrfølelsen ytterligere, og selv om formelen langt på vei er den samme som
i det aller første Zelda-spillet fra 1986 er den et herlig innslag i dagens
spillbransje.
På toppen av det hele er spillet blendende vakkert. Antallet
piksler kan riktignok ikke måle seg med hva Horizon
Zero Dawn har å by på, men stilarten i spillet er bergtakende vakker.
Landskapet man reiser gjennom er vill natur på sitt skjønneste, og selv
musikken med sine enkle og tilbakeholdende toner er utsøkt. «Less is more» er
en filosofi som preger mye av spillet fra oppdragsstrukturen til musikken, og
spillet er på ingen måter fattig eller mindre innholdsrikt av den grunn.
De siste 15-20 årene har The
Legend of Zelda: Ocarina of Time vært spillet over alle spill i min bok. I
2017 har et nytt spill kapret førsteplassen. Dette er et magisk spill som
fortjener å bli snakket om videre i mange, mange år fremover.
Andre nevneverdige spill fra året som har gått, men som ikke
nådde helt opp: Metroid: Samus Returns,
Prey, NieR: Automata, Fire Emblem Warriors, Tales of Berseria, Gravity Rush 2,
Arms, Splatoon 2, Uncharted: The Lost Legacy og Star Wars Battlefront II.
Spill jeg ikke har hatt anledning til å teste, selv om interessen
har vært der: Yakuza 0, Injustice 2,
Tekken 7, Golf Story, Please Knock on My Door, Assassin’s Creed: Origins og
Nioh.
Årets skuffelser: Mass Effect: Andromeda, Middle-earth: Shadow of War, Valkyria Revolution,
Yooka-Laylee, Danganronpa V3: Killing Harmony og Playerunknown’s Battlegrounds (sorry folkens, men PUBG blir veldig
fort kjedelig).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar