De siste årene har DLC (Downloadable Content, altså
nedlastbart tilleggsinnhold) blitt et stadig mer vanlig innslag i
spillsammenheng. Nedlastbart tilleggsmateriale blir gitt ut og tilgjengeliggjort
for spilleren etter at selve hovedspillet er lansert, og formålet med
DLC-utgivelser er både å opprettholde interessen for spillet over en lengre
periode og tjene litt ekstra penger, ettersom DLC ikke alltid er gratis.
Noen ganger vokser imidlertid DLC-materiale til å bli så
stort at det fremstår som et eget, selvstendig spill. Fjorårets
tilleggsutgivelse til The Witcher 3,
Blood and Wine, er ett eksempel på
det. Nå har også fjorårets kremtittel Uncharted 4: A Thief’s End fått et slikt selvstendig tilleggsmateriale. For der Uncharted: The Lost Legacy begynte som
DLC til Uncharted 4, er det nå
lansert som et mer eller mindre selvstendig spill. Kjøper du spillet fysisk får
du til og med en egen plate for spillet, noe som for eksempel ikke var tilfelle
med Blood and Wine.
Uncharted-serien
er for de uinnvidde et av de sterkeste eksklusive kortene PlayStation kan
stille med. Eventyrspill-serien begynte i 2007 med Uncharted: Drake’s Fortune til PlayStation 3, og har siden
den gang blitt et kroneksempel på hva PlayStation kan stille med når det gjelder
grafisk ytelse og tekniske prestasjoner. Det er også en spillserie hvor
sjarmerende rollefigurer kommer sammen i spennende skattejakter på leting etter
tapte sivilisasjoner. En fin blanding av Tomb
Raider, Indiana Jones og Tintin i spillform, med andre ord.
Uncharted: The Lost Legacy
tar oss for første gang bort fra seriens hovedperson, Nathan Drake. I stedet er
historien i spillet konsentrert rundt to av seriens birollefigurer: Chloe
Frazer, Nathans tidligere flamme vi møtte for første gang i Uncharted 2: Among Thieves, og
Nadine Ross, lederen for leiesoldatgruppen Shoreline som nå står uten selskap
og på bar bakke etter begivenhetene i Uncharted
4. Turen går til vakre India hvor Chloe, som viser seg å være halvt inder,
er på leting etter restene av det gamle hoysala-imperiet for å finne Ganeshas forgylte støttann, en skatt som symboliserer kongemakten i det gamle imperiet. Chloe er
imidlertid ikke alene om å lete etter støttannen, og hyrer derfor Nadine for å
bistå i jakten på den gamle hinduskatten.
En av grunnene til at Uncharted 4 virkelig utmerket seg som et av fjorårets beste spill, var at spillet ga oss et mer voksent, innholdsrikt og dyptgående spill i serien. En ekstremt velskrevet historie hvor vi fikk et langt mer alvorlig og sammensatt bilde av rollefigurene var noe av det som var med på å ramme inn den gode spillmekanikken, den flotte historien og det imponerende research-arbeidet som lå til grunn for spillets skattejakt. Slik sett ligger lista høyt, og Uncharted: The Lost Legacy makter som en mindre produksjon derfor ikke å nå helt opp til samme nivå. Hovedårsaken til dette er etter alt å dømme mindre tid til research, da jakten på Ganeshas støttann føles som en langt mer forutsigbar standardhistorie innenfor skattejakt-sjangeren. Det er for eksempel veldig lett å få opptil flere assosiasjoner til Don Rosa-historien De ti avatarene underveis. Dette betyr imidlertid ikke at verken settingen eller historien er dårlig. Den er bare mindre overraskende og litt mer forutsigbar enn sin forgjenger.
Hoveddrivkraften i spillet er unektelig den dynamiske duoen
Chloe og Nadine, som begge på hver sin måte representerer en kvinnelig minoritet
innenfor sine felt, henholdsvis skattejeger og leiesoldatleder. Selv om
forskjellene mellom karrierene og personlighetene er temmelig store, er det
såpass mye til felles at de finner en god, forståelig og realistisk samarbeidstone.
Det blir aldri kleint eller falskt, og dynamikken føles til enhver tid ekte. Det
hjelper selvfølgelig også på at grunnlaget er kjempesterkt. Uncharted-serien har alltid hatt mange
gode rollefigurer, og det er på høy tid at noen av dem får tre frem i
rampelyset i stedet for Nathan Drake. Det er moro å se at Uncharted faktisk
ikke er avhengig av en Drake i hovedrollen, hvilket lover godt for eventuelle
fremtidige spill i serien.
The Lost Legacy er
unektelig et Uncharted-spill med alle
de karakteristiske kjennetegnene det medfører. Her er det jakten på skatter og
tapte sivilisasjoner som står i sentrum, hvor tempoet noen ganger jazzes opp av
en gruppe skumle menn med våpen som har lumske hensikter med å nå skatten før deg.
Det skal klatres, hoppes og akrobatiseres (hvis det i det hele tatt er et ord),
tett etterfulgt av sniking, slåssing og skyting. Med jevne mellomrom skal du
også bruke tauet du har med deg til å slenge deg litt rundt, og noen ganger tar
du en liten fysisk pust i bakken for å løse en gåte eller to som åpner veien
videre frem. I bunn og grunn fungerer The
Lost Legacy som en slags Greatest Hits-samling fra Uncharted-seriens historie, med mange elementer og referanser fra
de gamle spillene uten noe særlig nytt å skimte med. Ergo er det lite her som
ligger til grunn for at du vil like The
Lost Legacy hvis du ikke har likt spillmekanikken i Uncharted-serien tidligere, skjønt spillets hovedpersoner kan jo
være god nok grunn til å gi det hele et forsøk.
Rent teknisk sett er det et imponerende skue vi er vitne til
i The Lost Legacy. Uncharted-serien har alltid ligget
fremst i løypa når det kommer til å vite hva PlayStation-maskinene kan få til grafisk
og teknisk sett, og det stemmer også denne gangen. Den indiske villmarken er
nydelig fremstilt, ruinene er praktfulle og detaljerte, og innovativt
banedesign gjør at man aldri er i det minste tvil om hvor man skal gå videre. Det
er også gledelig å melde at Henry Jackman gjør et comeback som spillets komponist
etter den gode jobben har gjorde med Uncharted
4, som trolig har seriens beste lydspor per dags dato. Heller ikke denne
gangen skuffer Jackman med sin tonale tolkning av Uncharted-universet.
De akrobatiske sekvensene i spillet er det ikke akkurat få
av. Derimot savner jeg et større fokus på gåter og tolkning av gamle symboler
og mekanikker. Den korte produksjonstiden må igjen regnes som hovedårsak på
dette punktet, men det er unektelig noe jeg savner. Kombinert med mangelen på
de store nyhetene, blir savnet desto større.
Uncharted: The Lost
Legacy kan fort fullføres på mellom seks og syv timer, og det er seks til
syv timer hvor jeg lar meg underholde hele veien. Selv uten de store nyhetene
og det manglende fokuset på gåteløsning er dette et Uncharted-spill tvers gjennom, og Uncharted inneholder mye av det jeg verdsetter ved eventyr- og
skattejaktsjangeren, som tross alt er en av mine favorittsjangre. Chloe og
Nadine skal selvsagt ha mye av æren for den høye underholdningsfaktoren, og jeg
ser gjerne at Uncharted-serien prøver
seg på noen nye spill i fremtiden med hovedrollefigurer utenom det vanlige.
Score: 7/10
Alle skjermbildene er tatt med spillets fotomodus.
Alle skjermbildene er tatt med spillets fotomodus.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar