Det er ikke lenge siden jeg fikk øynene opp for det noe
spesielle japanske spillet Danganronpa:Trigger Happy Havoc, og det gode inntrykket jeg fikk av spillet den gang
har på ingen måter lagt seg. Nå som spillet har blitt lansert til PC via Steam,
er jeg ikke sen med å anbefale det til fjern og nær som kommer til meg og spør
om gode, aktuelle spilltips.
For å ta en kjapp oppsummering: Danganronpa plasserer deg på den prestisjetunge skolen Hope’s Peak
Academy, hvor hver enkelt student er den ultimate innenfor sitt felt (det være
seg uavhengig av feltet). Du våkner opp sammen med fjorten andre studenter og
oppdager at dere er innesperret på skolen av den bisarre robot-teddybjørnen
Monokuma. Den eneste veien ut er å ta livet av en av sine medstudenter og ikke
bli avslørt når de overlevende senere samler seg for å finne den skyldige. Blir
man avslørt, dør man. Blir man ikke avslørt, slipper man ut mens alle andre
dør.
Så bisart og sprøtt som konseptet er, er det samtidig en
helt unik og gjennomført spillopplevelse som gjør meg glad for at det fortsatt
finnes noen originale sjeler i japansk spillbransje som tør å ta sjanser. At
PC-versjonen av det første spillet i serien slippes i år er også en god ting,
for Playstation Vita-spillere er et høyst begrenset marked. Det er heller ikke
tilfeldig at en PC-versjon av spillet slippes i år med tanke på at vi i løpet
av året vil få det tredje spillet i serien.
Men jeg snakker meg bort idet jeg hopper til det tredje og
hittil ulanserte spillet i serien. For det finnes naturlig nok også et andre
spill i serien, og spillet viser at det fortsatt er mange mysterier og
ubesvarte spørsmål igjen i Danganronpa-settingen.
Denne gangen våkner du opp som Hajime Hinata, en håpefull
Hope’s Peak-student. Hajime våkner opp på et tropisk sydhavsøy sammen med
femten andre studenter, men av en eller annen grunn er Hajime den eneste som
ikke husker sin ultimate evne. I ledelsen for alle studentene står en hvit
kanin-teddy med vinger som kaller seg Usami, som påstår at hun er læreren for
de unge Hope’s Peak-studentene på det hun kaller en klassetur. Det hele
begynner så bra og idyllisk, men det er helt til Monokuma dukker opp. Så snart
Monokuma dukker opp tar han kontrollen fra Usami (og bygger henne om til en ny
figur kalt Monomi), endrer reglene for klasseturen og oppfordrer til ny runde
av spillet vi har vært vitne til tidligere. Og naturlig nok tar det ikke lang
tid før det første mordet finner sted ...
Tradisjonen tro er Dangranonpa
2 et spill som først og fremst faller inn under visual novel-kategorien,
det vil si interaktive romaner med ekstremt mye tekst og forholdsvis lite aktiv
handling, selv om Danganronpa-spillene har litt mer av sistnevnte enn de fleste
visual novels. Dermed sier det seg selv at det er historien, progresjonen og
rollefigurene som driver spillet. Faller disse delene ikke i smak, er det en
håpløs prosess å spille gjennom spillet. Heldigvis er det slik at utviklerne i
Spike Chunsoft er utrolig dyktige på dette området, og også denne gangen møter
vi et komplekst, sammensatt og absurd persongalleri. Dette er en gjeng du blir
glad i, men også til tider temmelig frustrert over. Ikke minst er det et par
utvalgte rollefigurer som er utviklet for å være så ufordragelige som mulig, og
jammen fungerer det.
Den største forskjellen mellom første og andre spill i Danganronpa-serien er uten tvil
settingen. Der man i det første spillet befant seg i et hermetisert lukket skolelokale,
befinner man seg denne gangen på en relativt åpen og fri sydhavsøy. Man kan
derfor bevege seg langt mer fritt denne gangen enn tidligere, selv om man også
møter noen restriksjoner i øyparadiset. Dette gir et fint atmosfæreskifte, men
er også med på å ta bort noe av det klaustrofobiske og desperate som preget det
første spillet.
Selv om omgivelsene har endret seg, er kjernemekanikken
fortsatt den samme tredelte strukturen som gjentar seg syklisk gjennom spillets
gang.
I første del har man historiedelen hvor man utforsker
omgivelsene, bruker tid sammen med klassekameratene og gjennomfører en hel del
dialoger. Her finner en de mest sentrale delene av historien, ettersom man som
regel får servert en ytre motivasjon av Monokuma slik at noen av elevene skal
bli tvunget til å handle i det skjulte. I andre del etterforsker man mordet som
nylig har foregått og gransker åstedet for spor. I tredje del, som aktiveres
når alle ledetrådene er samlet, skal man delta i rettssaken hvor ledetrådene
skal settes sammen og gjerningsmannen avsløres.
Første og andre del har i veldig stor grad beholdt samme
struktur som tidligere. I første del går praten sin gang og man kan benytte
fritiden på å bli bedre kjent med de studentene man velger å bruke tid sammen
med, noe som igjen resulterer i belønninger man kan benytte i spillets tredje
del. Den største forskjellen her er som tidligere nevnt den åpne strukturen som
øya tilbyr. Når ferieidyllen brytes og et mord finner sted, går man inn i andre
del og leter etter ledetråder. Også denne delen fungerer så å si likt som
tidligere.
Det er derimot en del endringer å spore i tredje del av
spillet, nemlig rettssakene.
Tidligere har rettssakene i Danganronpa vært konstruert slik at studentene diskuterer seg
imellom om hva som har skjedd, og at du som spiller skyter ned løgnene,
motsigelsene eller de svake punktene til de andre ved hjelp av ledetrådene du
har funnet (det er her seriens rare navn kommer inn: Danganronpa kan løst oversatt bety motsvars-patroner). Underveis må man også komme frem til sannheten
ved hjelp av noen mini-spill. Innimellom må Selv om strukturen er mer eller
mindre den samme også her, har utviklerne foretatt noen justeringer og noen
nyvinninger.
En nyvinning er at der man tidligere har brukt
ledetråd-patronene for å skyte ned medstudentenes argumenter, kan man nå også
bruke dem for å si seg enig i utsagn og støtte det medstudentene sier. Samtidig
skal man ikke bli for komfortabel i jurysetet, for nå kan også medstudentene
føre diskusjoner mot deg. I slike situasjoner diskuterer dere to og to, og det
er om å gjøre for deg å kutte ned motstanderens argument ved hjelp av
sannhetssverd (som i praksis har samme funksjon som patroner).
Noen ganger er det et nøkkelord som man trenger å finne i et
mylder av bokstaver i et minspill kalt Hangman’s
Gambit. Selv om prinsippet er det samme, er strukturen i minispillet
radikalt forandret siden sist (til det bedre, må jeg legge til). Andre ganger
må man bryte gjennom en mur av motargumenter, og dette gjøres til beaten av
musikk. Til slutt skal man så sette sammen en tegneserie og fylle inn de
manglende rutene for å fortelle eksakt hvordan handlingsforløpet foregikk og
hvem den skyldige er.
En siste del som er lagt til og som er flunkende ny er Logic Dive, hvor man må foreta et
dypdykk i egne tanker og velge rett vei for å komme frem til løsningen. Dette
gjøres med å kjøre skateboard/snowboard i et digitalt landskap som kunne vært
snytt ut av Tron-filmene. Av alle
minispillene i Danganronpa-serien så
langt føles denne som den mest unødvendige, og det er lov å håpe at utviklerne
skroter denne i seriens tredje spill.
Gjennom spillets gang er det fortsatt slik at det er selve
rettsoppgjøret som er den mest spennende delen. Ikke bare skal man finne de
rette motargumentene, man skal også prøve å tegne seg et bilde av hva som
faktisk har skjedd. Det er her Danganronpa-spillene
virkelig briljerer med sine komplekse mordmysterier, og Danganronpa 2 er intet unntak.
Totalt sett havner Danganronpa
2 et lite stykke under sin forgjenger, noe som blant annet skyldes et litt
svakere persongalleri, svak avslutning og et par nye tilskudd som ikke fungerer
like godt som de burde. Likevel er det ingen tvil om at spillet hører hjemme i
enhver Vita-samling. For PC-eiere er det dessuten bare å holde øynene åpne, for
også dette spillet vil gjøre sitt inntog til Steam i løpet av årets gang.
Score: 8/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar