Sommeren er årstiden for ferie og reiser, og det betyr også
at de håndholdte konsollene tas frem. Denne sommeren har det gått i Playstation
Vita for min del, og nærmere bestemt har det vært en sommer i de japanske
rollespillenes tegn. Det ene rollespillet jeg har brynt meg på er Ys: Memories of Celceta. Det andre
rollespillet er Tales of Hearts R.
Mellom to stoler
Tales-serien har
sakte men sikkert økt sin popularitet og innflytelse siden lanseringen av Tales of Phantasia til SNES i 1995, og
teller per dags dato 15 spill (hvorav det nyeste, Tales of Zestiria, lanseres i Europa i oktober). Tales of Hearts ble opprinnelig lansert
til Nintendo DS i 2008, men ble den gang kun lansert i Japan, slik skjebnen til
en del andre Tales-spill ofte har vært. Men med stadig økende interesse for
serien også utenfor Japan har Bandai Namco sett sitt snitt til å utvikle en
nyversjon til Playstation Vita, og Vita-versjonen, kalt Tales of Hearts R, fikk en internasjonal lansering i løpet av
fjoråret – en lansering som havnet i kjølvannet av Playstation 3-lanseringen av
Tales of Xillia 2, oppfølgeren til et
av de mest populære spillene i serien.
For min egen del er erfaringen med Tales-serien begrenset
til to tidligere titler: Tales of GracesF og Tales of Xillia. Den første
tittelen falt ikke helt i smak, mens den andre så absolutt var godkjent. Tales of Hearts R kan sies å falle
omtrentlig midt imellom disse to.
Under to måner
På planeten Organica bor planetens innbyggere under en hvit
og en svart måne, men endringer i de kosmiske banene på de to himmellegemene
varsler oss om at vi aner begynnelsen på en historie av apokalyptiske
dimensjoner. I denne verdenen manifesterer menneskenes sjeler seg i noe som
kalles Spiria. Ubalanse i en persons Spiria skaper en tilstand som kalles
despir, og for å løse opp en persons despir må man foreta en teknikk kalt
Spiria Link. Personer som spesialiserer seg på dette kalles Somatics, oppkalt
etter det spesielle redskapet de benytter for nettopp dette formålet, en Soma. En
slik Somatic er det vi møter i form av Kor Meteor, en ung kar fra bygda ikledd
joggedress og barnebarn til den legendariske Somatic Sydan Meteor. Kors hverdag
snus på hodet da en ung kvinne og hennes bror, Kohaku og Hisui, blir skylt i
land ved landsbyen etter å ha flyktet fra den mystiske Incarose. Gjennom en noe
uheldig Spiria Link ender Kor opp med å fragmentere Kohakus Spiria, hvis
fragmenter spres ut over hele verden. For å få den nå passive og følelsesløse
Kohaku tilbake til normalen må Kor og Hisui legge ut på eventyr.
Rent historiemessig er det ingen store overraskelser i Tales of Hearts R. En ung mann legger ut
på reiser, vinner venner og fiender, får stadig flere følgesvenner og blir
etter hvert ansvarlig for å redde hele verden. Det blir dessuten plass til ikke
rent lite romantikk i luften mellom den mannlige og kvinnelige hovedrolleinnehaveren.
Det hele er med andre ord ganske standard, og historien kunne med fordel hatt
noen flere overraskelser på lur. Det skal også nevnes at hele
romanse-underplottet i spillet føles noe kunstig og lite naturlig.
Likevel klarer spillet å lande på beina rent historiemessig,
noe som hovedsakelig skyldes to faktorer. For det første er historien aldri
dårlig, selv om den ikke makter å fremstå som original og nyskapende. For det
andre er persongalleriet ikke så verst. Greit, noen plagsomme skikkelser har
man jo (noe som virker uunngåelig for Tales-serien),
og jammen meg fremstår de som jålebukker hele gjengen (klesstilen til figurene
fremstår som noe av det særeste i sjangeren siden Final Fantasy VIII). Men sakte men sikkert lærer man seg å like
gjengen, med alle deres feil og mangler. Skaperne i Bandai Namco klarer å
spille på disse personlighetsmessige svakhetene og skape humor ut ifra dette,
og etter godt over tretti timers spilletid er det ikke rent få ganger man må
flire litt. Mye av kilden til humor kommer gjennom Skit-sekvensene, som er
frivillige samtaler man kan velge å følge gjennom å trykke på Select-knappen. Noen
Skit-sekvenser forteller deg mer om hovedpersonene og Organicas historie og
kultur, men flere av dem er kun ment som ren underholdning. Skit-sekvensene har
tidligere vært noe av det beste med Tales-spillene,
og det er også tilfelle denne gangen.
Mer av det samme
Ettersom DS-originalversjonen av Tales of Hearts kun ble lansert i Japan, har jeg naturlig nok ingen
kjennskap til det originale kampsystemet. Både det grafiske uttrykket og kampsystemet
i nyversjonen legger seg tett opptil systemene man kjenner fra nyere Tales-spill til PS3. Idet en kamp mot en
fiende eller et monster innledes, går man bort fra det åpne verdenskartet eller
områdekartet til en avlukket kamparena. Innenfor denne har man relativt stor
bevegelsesfrihet, og kampsystemet kan settes til automatisk, semi-automatisk
eller manuelt. Med tanke på at man har opptil fire medlemmer i kamplaget sitt,
vil de fleste gå for en semi-automatisk løsning der man finjusterer kampstrategien
til de tre andre lagmedlemmene i Strategy-menyen. Man har knapper for angrep og
forsvar, menyvalg og hurtigkommandoer for spesialangrep som man kan tilpasse
etter eget ønske. Kampsystemet minner i stor grad om det en finner i Tales of Xillia, hvilket betyr at det
fungerer godt, men mange spillere vil likevel reagere på at spillet
gjenintroduserer tilfeldige monsterkamper, noe som mange regner som en
antikvitet fra eldre rollespilltider. En funksjon i menyen hvor man kan justere
hyppigheten av disse tilfeldige kampene, slik man finner i Bravely Default, er noe de gjerne kunne slengt inn i spillet.
Av funksjoner som mangler i menyen vil nok også noen savne
muligheten for engelsk stemmeskuespill. Selv opplever jeg ikke dette som et
problem, men så er jeg til gjengjeld bortskjemt med litt lingvistiske fordeler
på dette området ...
Selv om kampsystemet i spillet fungerer godt, og selv om det
er en stor verden å utforske i spillet, skal det legges til at spillet likevel
føles lite og lineært. Sideoppdragene er ytterst få i antall, så enhver
utforskertrang man måtte ha ender opp med å måtte gå utilfredsstilt hjem igjen.
Dette resulterer selvfølgelig i at man kan konsentrere seg mer om
hovedhistorien, hvilket ikke nødvendigvis er noe negativt, men det hadde vært
moro med flere sideoppdrag man kunne brynt seg på når hovedhistoriedelen blir
for enkel.
Slettes ikke verst
Jeg skrev innledningsvis at Tales of Hearts R havner midt mellom Tales of Graces F og Tales of
Xillia, og det på godt og vondt. Spillet unngår irritasjonsmomentene som
preget Tales of Graces F, men mangler
samtidig noe av det raffinerte særpreget ved Tales of Xillia. Som et håndholdt japansk rollespill av nyere dato
er Tales of Hearts R underholdende,
og manglende originalitet til tross har spillet mye å by på for den som er
interessert i sjangeren.
Score: 7/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar