Noen spill
oppnår klassiker-stempelet, men årsaken til stempelet kan variere. Noen spill
blir regnet som klassikere fordi er generelt anerkjente blant kritikere og
publikum, noen fordi de ble kritikerrost ved lansering uten å selge noe særlig,
andre fordi de er unike i stil og fremtoning, og noen fordi de er så vanskelige
å få tak i at de nærmest blir myteomspunnet.
For pek-og-klikk-spillet
Grim Fandango gjelder flere av
faktorene. Spillet fra 1998 blir i dag sett på som et av de siste store
pek-og-klikk-spillene til PC, og har med sin unike setting oppnådd nærmest
legendestatus blant spillere – en status som ikke har blitt mindre av at
spillet har vært vanskelig å få tak i på lovlig vis. I år skulle sistnevnte
punkt imidlertid endre seg, da en ny generasjon endelig kunne ta fatt på det
legendariske spillet i form av en remastered versjon til PS4, PSV og PC.
På vandring gjennom de dødes land
Fellesnevneren
for alle oss som lever er at vi en dag skal dø. Men frykt ikke: i det hinsidige
venter reisespesialisten Manny Calavera på deg og forteller deg hvilke
muligheter du har for å reise mest mulig komfortabelt gjennom de dødes land til
det endelige målet. At Manny selv ikke har muligheten til å reise og er bundet
til jobben av en gjeld han selv ikke kan huske, er det som blir starten på vårt
eventyr sammen med ham. Snart kastes vi ut på en reise gjennom de dødes land
hvor vi blir vitne til alt fra korrupsjon, svindel og revolusjonære
motstandsbevegelser til kattekappløp og mystiske vesener med sansen for å mekke
motorer.
Grim Fandango er et spill fra Tim Schafer, og i
likhet med senere titler fra samme hode (som Psychonauts og Brütal Legend)
er spillet en samling av absurditeter, obskur setting og mange minneverdige
øyeblikk. Spillet låner tungt fra mellomamerikansk folklore og mytologi, noe
som må sies å være relativt unikt i spillsammenheng, både før og etter. Når
settingen på toppen av det hele får en humoristisk vri og blir blandet sammen
med elementer fra filmklassikere som Casablanca,
sier det seg selv at vandringen gjennom de dødes land slettes ikke er slik
man i utgangspunktet ville tenkt seg. For de med forkjærlighet for absurde,
unike spilltitler bør Grim Fandango fortsatt
regnes som en obligatorisk tittel. Dialogene er fabelaktige, rollefigurene er
elskverdige og settingen er virkelig noe for seg selv.
Og musikken.
Nevnte jeg den fantastiske musikken med alt fra jazz til låter av mer latinamerikansk
karakter? Lydsporet er definitivt verdt noen ekstra kroner dersom man har
mulighet til å kjøpe det sammen med selve spillet.
Det skal
likevel sies at selv om spillet åpner med sjarm og originalitet, føles det hele
litt steilt og mindre friskt i siste halvdel av spillet. Av spillets fire deler
er det uten tvil de to første som vil sitte best igjen.
Svak nyversjon
Mye har
skjedd i spillbransjen siden 1998, og pek-og-klikk-spillene har mer eller
mindre forsvunnet siden den gang. Nyversjonen av Grim Fandango holder seg imidlertid trofast til sine røtter, og har
valgt å forandre så lite som mulig. Faktisk er oppussingen så enkel at man må
stusse på om de i det hele tatt har gjort noe som helst. Alt har blitt litt
rundere i kantene, man har mulighet til å veksle mellom original og oppusset
grafikk, og skjermbildet kan nå blåses opp til 16:9-format i stedet for det
originale 4:3, men utover dette har ikke Grim
Fandango Remastered gjort stort annet
enn å sørge for at spillet kjører på moderne maskinvare. Man savner enkle grep
for å gjøre spillet litt mer håndterlig etter nyere standard – en mulighet for
at Manny løper kontinuerlig uten at man må holde inne Shift ville for eksempel
vært et lite grep som gjorde det hele litt mindre gammeldags. Invetarsystemet
er også unødvendig kronglete og tungvint å manøvrere seg gjennom.
Et av de største
savnene er imidlertid en hint-funksjon. Grim
Fandango er ikke det vanskeligste pek-og-klikk-spillet av eldre dato jeg
har spilt, og spillene innenfor nevnte sjanger er notorisk kjent for å ha
vanskelige og til tider uforståelige oppgaver. Det oppstår imidlertid flere
situasjoner der man blir stående med tomme hender og lure på hvor veien nå går
videre. Med mye trasking frem og tilbake og ved å prøve alt som prøves kan vil
man til slutt få resultater, men for enkelte av dagens spillere tror jeg en
hint-funksjon (frivillig, vel å merke) ville vært kjærkomment.
At enkle
bugs fortsatt henger igjen i spillet er derimot det kjedeligste av alt. Har man
hatt over 15 år på seg, burde man være i stand til å lansere et spill som ikke
henger seg opp når du gjør visse handlinger. Men den gang ei ...
Fortsatt unikt
Som oppussingsobjekt
er Grim Fandango Remastered et objekt
som gjerne kunne fått litt mer stell. Visse mekanikker fra fordums tid kunne
gjerne blitt oppdatert uten at det hadde gått på nostalgien løs, og langt på
vei føles det som om prosjektet kun har hatt for øye å relansere spillet til
nyere maskinvare. Og samtidig kjenner jeg at det går greit. Oppussingen er
kanskje ikke den beste, men spillet i seg selv er fortsatt et unikum i
spillsammenheng. Et slikt spill er en selvskreven kandidat for moderne digital
distribusjon, og tåler derfor godt alle strukturelle svakheter, enten de er av
gammel eller nyere art.
Score: 8/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar