Det var egentlig liten tvil da det første Witcher-spillet ble
lansert i 2007 at den polske fantasyserien egner seg godt i
spillform. Bare smak på tanken: En mystisk mann, genetisk modifisert
ved hjelp av hemmelige brygg og virologiske prosesser, som helt ifra
barndommen av har blitt trent til å jakte på monstre; et politisk
landskap med konger i stadige klammeri med hverandre; maktintriger
mellom konger, hoffets magikere, rådgivere og adelige; turbulente
byer og landsbygder hvor klare skillelinjer mellom godt og vondt er
heller sjelden kost, og det meste derfor befinner seg i etiske og
moralske gråsoner; og på toppen av det hele et mektig imperium i
sør som de nordlige kongerikene bare såvidt klarte å stagge
forrige gang de kom på invasjonstokt.
Den
gode bakgrunnshistorien og settingen for spillserien kan man takke
den polske forfatteren Andrzej
Sapkowski
for, som i løpet av sitt forfatterskap har hostet opp fem romaner og
en rekke noveller om witcher-monsterjegeren Geralt fra Rivia. Serien
ble så springbrettet for det polske spillstudioet CD Projekt, og i
2007 så deres første spill The
Witcher
dagens lys. Fire år senere skulle oppfølgeren presenteres.
Forskjellene mellom de to spillene er enorme.
Les
også: The Witcher
Renvaske sitt
navn
The Witcher tok
oss med på en reise hvor Geralt våkner opp uten noen minner om sine
tidligere erfaringer og gjerninger, og det fra en tilstand hvor alle
gikk ut ifra at han var død. Reisen brakte Geralt på en turbulent
ferd for å jakte ned en organisasjon kalt Salamandra på jakt etter
sin egen historie og minner, men det hele endte med at monsterjegeren
kom i klemme mellom ledelsen i Temerias hovedstad Vizima, de
opprørske alvene i Scoia'tael-bevegelsen og den pro-menneskelige
ridderordenen Order of the Flaming Rose. Som spiller fikk man oppleve
at her er det ingen fraksjoner man klarer å heie på uten forbehold,
og hvem Geralt bør samarbeide med er dermed et åpent spørsmål.
Uansett hvilke valg man måtte ta, fikk man avslutningsvis i det
første spillet se Geralt stoppe et snikmordforsøk på Temerias kong
Foltest, og det av en snikmorder med et av de klareste fysiologiske
trekkene til en witcher: Smale, gule øyne i stand til å se i
mørket.
The Witcher 2
tar til, og det har gått en måned siden attentatforsøket. Geralt
finner snart ut at mordforsøket på Foltest bare er ett av mange
forsøk – vellykkede og mislykkede – på kongemord langs de
nordlige kongerikene. Når Geralt så blir fanget opp i ett av
snikmord-komplottene og anklaget for kongemord, har han ikke noe
annet valg enn å ta på seg oppgaven med å finne de skyldige og
renvaske sitt navn: Koste hva det koste vil, og samarbeide med dem
som tjener formålet best.
Det
er et velkjent politisk landskap man beveger seg gjennom i The
Witcher 2: Assassins of Kings.
Konger og adelige kjemper mot hverandre i et stadig turbulent
politisk landskap, magikere klager over mangelen på respekt hos
folket og innflytelse hos de kongelige, og frigjøringsbevegelsen
Scoia'tael ønsker frigjøring for enhver pris for alver, dverger og
andre ikke-menneskelige raser. At en witcher møter vantro og
mistillit uansett hvor han måtte gå er dermed bare toppen av det
hele. Med alle detaljene, nyansene, intrigene, gråsonene og
dobbelspillene som foregår kan det være fort gjort å miste
oversikten, og mot slutten av spillet må man stusse på om det
kanskje ikke kan bli for mye av det gode. Samtidig er det nettopp
denne settingen som gjør The
Witcher 2
så forfriskende. Når alt er grått, blir det å foreta valg også
en heller grumsete affære. Utvetydige gode valg finnes sjelden, og
Geralts eventyr skiller seg dermed klart fra andre rollespill hvor
godt og vondt forblir ganske klare valg på en moralsk skala. Geralt
er kanskje en witcher og en monsterjeger, men det er ikke gitt at
alle monstre er ikledd monsterham – noen av dem kan faktisk se
ganske så menneskelige ut til tider.
Imponerende
ansiktsløft
At
The
Witcher
var det første spillet til CD Projekt var ganske så tydelig.
Utgangspunktet for spillet var unektelig godt, men innpakningen kunne
se temmelig enkel ut til tider, selv til 2007 å være. Kampsystemet
kunne bli noe stivt, alkymi og våpenforbedring unødvendig kronglete
og de grafiske detaljene var ikke akkurat til å miste pusten av. Alt
dette er snudd fullstendig på hodet i oppfølgeren, så mye at man
ikke skulle tro at det er samme studio som står bak de to spillene
med bare fire års ekstra erfaring og litt større budsjett til
rådighet.
The Witcher 2
er nemlig vakkert. Imponerende vakkert. Selv i dag er det ikke alle
spill som kommer opp på samme nivå som The
Witcher 2
ligger på når man skrur alt opp på maksimale innstillinger.
Introduksjonsfilmen er det vel fortsatt lite som slår, og det er
imponerende å se hva CD Projekt er i stand til å få til. Med The
Witcher 2
markerer de seg som et selskap som definitivt bør tilhøre eliten
når det kommer til grafisk produksjon og kvalitet. Detaljnivået er
skyhøyt, de menneskelige trekkene og detaljene er imponerende
livaktige, og naturlandskapene kjennes absolutt levende ut.
Men
det er ikke bare det visuelle nivået som imponerer. Også lydsporet
pakker den gode historien inn i et vakkert omslagsark. Musikken vet
alltid å sette den rette stemningen, og stemmeskuespillerne gjør en
god jobb med å bringe liv til rollefigurene. Ja, selv den rufsete og
noe dronende stemmen til Geralt kler figuren så godt at man ikke
annet enn å tenke at dette føles naturlig.
Stor
frihet og vanskelige kamper
Hva
kampsystemet angår, er dette langt mer flytende og dynamisk enn
tidligere. Her må en virkelig holde tunga rett i munnen for å
beseire fiendene med en kombinasjon av sverdkamp, parering, dukking
og bruk av witcher-magi. Selv det minste feilgrep kan koste deg dyrt,
for The
Witcher 2
er vanskelig – til tider svært vanskelig. Situasjonene kan kreve
nøye planlegging forut, og den som kaster seg hodestups ut i kamp
uten en plan eller en strategi vil få straff for det. Et forbedret
og mer oversiktlig oppgraderingssystem sørger for at man etterhvert
takler en del av situasjonene bedre, men selv på normal
vanskelighetsgrad vil The
Witcher
2
forbli
vanskelig fra start til slutt. Som en monsterjeger får du muligheten
til å bryne deg mot både menneskelige og monstrøse motstandere,
men om et lite ankepunkt skal påpekes mot spillet må det være at
monsteroppdragene er noe få i tallet. Ikke minst savner jeg flere
oppdrag hvor normale forestillinger om monstre blir noe snudd på
hodet. Et visst oppdrag i spillet som involverer et troll og en bro
er et godt eksempel på dette, og ettersom bøkene har flere
historier av denne typen skulle jeg ønske spillet hadde flere av
disse.
At
spillet har rom for flere sideoppdrag av denne typen er helt klart.
Landskapet i The
Witcher 2
er ganske åpent, og det er mer enn nok å utforske i hvert av
spillets kapitler. Ulempen med det hele er at sideoppdrag er som
regel låst til sine respektive kapitler, og når man så beveger seg
videre har man forspilt sjansen til å fullføre oppdraget, ettersom
man ikke har mulighet til å reise tilbake. På sett og vis er dette
realistisk – Geralt kalles stadig videre på sin jakt etter den som
kan renvaske navnet hans, og det vil drive ham frem og ikke tilbake –
men når spillet først gir en illusjon av temmelig stor valgfrihet
og åpne landskaper skulle man gjerne ønske at dette ble gjennomført
fullt ut.
Storslått
Ankepunktene
mot The
Witcher 2
er til stede, men de er for småtterier å regne sammenlignet med alt
spillet gjør riktig. Stemning, historie, gråsoner, persongalleri,
musikk, lyd, grafikk, oppdrag ... det aller, aller meste sitter som
støpt, og med tanke på spranget fra det første spillet er The
Witcher 2: Assassins of Kings
intet mindre enn et imponerende stykke arbeid. For de som skyr harde
og til tider brutale verdener, moralske gråsoner og vanskelige
kamper er nok ikke dette spillet en bør satse på. For alle andre er
dette et spilleventyr man bør vurdere sterkt å få med seg.
Score:
9/10
1 kommentar:
Bra omtale! Er enig i det meste. Gjennomspillingen var stort sett utelukkende positiv.
Legg inn en kommentar