The Stanley Parable er nok et
eksempel på et spill det er umulig å si stort om. Delvis fordi det
å røpe for mye rett og slett vil ødelegge spillopplevelsen for de
som ønsker å spille spillet (dere er herved advard og bør slutte
lesningen mens leken er god), og delvis fordi spillet er såpass kort
at det er vanskelig å beskrive det i det vide og det brede.
The Stanley Parable gikk sin
seiersgang i spillbransjen i 2013, til tross for at det egentlig var
et to år gammelt spill. Dessverre rakk jeg ikke gjennom herligheten
i løpet av fjoråret, og først nå i 2014 fant jeg to ledige timer
der jeg kunne sette meg ned med spillet.
Lignelsen om Stanley
The Stanley Parable handler
ikke overraskende om en mann ved navn Stanley. Stanley jobber på
kontor 427, og jobben består av å trykke på knappene på et
tastatur som dataskjermen ber ham om å trykke. Dette trives Stanley
godt nok med, men en dag oppdager Stanley at alle de andre ansatte på
jobben er borte. Hvor har de blitt av, tenker Stanley og går videre.
Eller, det er i det minste det en fortellerstemme forteller deg.
Fortellerstemmen er nemlig sentral
for spillet. En rolig, vennlig, britisk herrestemme forteller
historien om Stanley. Da er det naturlig å tenke at Stanley følger
etter og handler i samsvar med fortellerstemmen. Men så er
spørsmålet: Hva hvis det ikke er tilfelle? Hva hvis Stanley
bestemmer seg for å handle stikk motsatt av det fortellerstemmen
sier, eller bestemmer seg for ikke å gjøre noe i det hele tatt?
Hvorvidt man skal følge
fortellerstemmen rolige – men fremdeles faste og bestemte –
instrukser eller oppføre seg som en rebelsk villmann er opptil
spilleren. Skulle man velge sistnevnte, er det imidlertid ikke snakk
om at fortelleren sitter passiv og bare ser på. Kjernen i
The Stanley Parable er nettopp
dette samhandlingen mellom spilleren (Stanley) og fortelleren, og
hvilke reaksjoner man kan lire ut av de handlingene man gjør.
Kort og godt
Denne lignelsen er slettes ikke lang
– det meste kan gjøres unna på en time eller to. Spørsmålet er
hvor eksperimentell man føler seg. Hvor mange muligheter og
varianter av historien finnes det? Hva skjer dersom jeg gjør slik i
stedet for sånn, eller går her i stedet for der? Til syvende og
sist er det bare din egen tålmodighet som setter grensene. Spillet
er på sin side laget slik at det føles moro å utforske alle kriker
og kroker for å åpenbare alle mulighetene.
Samtidig er denne grunnoppskriften
også spillets store svakhet. Pirres man ikke av nysgjerrigheten, den
humoristiske dialogen, den repeterende settingen... ja, så mister
man fort interessen. Kanskje gjør ikke dette stort, ettersom spillet
ikke er lagt opp lenger enn det er, men i retrospekt føler jeg
spillet serverer meg litt for mye av det samme. Litt av poenget, ja
visst, men samtidig finnes det rom for hakket mer variasjon.
For den som er interessert i den
slags kan spillet ses på som en parallell til dagens spillbransje og
hvordan vi forholder oss til spill som medium. Det gir meg likevel
ingen epifaniske åpenbaringer av den paradigmeskiftende sorten, sånn
samlet sett.
For meta-entusiasten
The Stanley Parable er en
snål tittel. Ikke ueffen, ikke dårlig og heller ikke noe man bør
la være å spille. Om det likevel er det helt store er jeg derimot
hakket mer skeptisk til, Portal-følelsen spillet til tider gir meg til tross. Det avgjørende spørsmålet er vel hvor
glad man er i meta-opplevelser.
Score: 7/10
En takk til Christer som ga meg spillet i julegave julen 2013.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar