onsdag, juli 02, 2008

Prince Caspian: "Troen er sikkerhet for det som håpes..."

Jeg føler at en advarsel er på sin plass i forkant av en anmeldelse: Det kan faktisk være at jeg røper ting du ikke vil vite. Det kan hende at jeg, i et svakt øyeblikk, glipper med oppmerksomheten min og forteller deg noe du kanskje helst ikke ville vite. Men til gjengjeld er dette sjansen man må ta når man leser anmeldelser. Og ingen tvinger tross alt noen til å lese dem heller. Forøvrig kommer jeg til å sløyfe oppsummering av historien; her får folk lese boka eller lese resymé andre steder.

The Chronicles of Narnia: Prince Caspian har vært ute i litt over en måned på verdensbasis. Ja, faktisk har mamma og pappa sett denne filmen en hel måned før meg i Japan. Dette var en film jeg hadde gledet meg lenge til å se, så da muligheten bød seg på premieredagen tok jeg imot muligheten med glede.

Prince Caspian er på mange måter den av Narnia-bøkene som ble neglisjert i sin tid da BBC skulle lage TV-serier av bøkene. Boka ble slått sammen med The Voyage of the Dawn Trader, og Prince Caspian fikk da bare to korte episoder. I tillegg har jeg jo mine sterke meninger om hvordan BBC-serien bærer preg av lavbudsjett, noe som ikke gir Narnia den glans og ære jeg mener den fortjener. Det var derfor ekstra spennende for meg da jeg skulle se filmen. Ville inntrykket bli bedre? Det må jeg si ja til, og det er utrolig mye positivt å ta frem i denne anledning. Og som musiserende teolog kommer jeg ikke utenom to hovedpunkt: Musikk og teolog

Det første som slår meg som positivt i Prince Caspian, er musikken. Harry Gregson-Williams er tilbake som Narnia-komponist, og det er behagelig og gjenkjennelig (for oss som har studert filmmusikken fra forgjengeren) musikk som går igjen i hele filmen. Dette er noe av det jeg liker med filmmediet: Det engasjerer andre kunstarter som musikk, arkitektur og klesdesign, bare for å nevne noe. Allerede fra Prins Caspians flukt i første scene slår det meg at Gregson-Williams er flittig elev av læremester Hans Zimmer, og jeg håper at Gregson-Williams får fortsette som Narnia-komponist, selv om regissørrollen skifter ved neste film (kommer antakelig 2010).

Dernest er skuespillerne godt valgt. Det er selvsagt moro å se hovedpersonene igjen fra første filmen, der de gjorde en særdeles god tolkning av Pevensiesøsknene. De gjør på ingen måte skam på sine navn i denne filmen heller, og jeg håper jeg etterhvert begynner å se dem i andre store filmer. Valget av prins Caspian har også fungert bra, men handlingsmessig er det noe unødvendigheter mellom Caspian og noen av Pevensiebarna. Men dette går mer på manuset enn det gjør på skuespillerne, så jeg antar at de kan ikke klandres.

Selvsagt må en også innom det teologiske perspektivet i filmen. Vårt Land påstår i sin anmeldelse at det teologiske elementet er nedtonet i denne filmen i forhold til den forrige, og særlig i forhold til boka. Det siste kan jeg ikke si så mye om, da det er altfor lenge siden jeg har lest boka. Men teologi er det nok å ta av i filmen. Barnetroen, troen på det en verken har visshet om eller ser (Hebr 11:1) er en vesentlig del av filmen. Et annet slikt element er møtet med fristelser. Skal man ta den enkle og lokkende løsningen, selv om man vet at det man gjør ytterst sett er galt? Her viser Edmund en solid viljestyrke, og sier på mange måter "takk for sist" med tanke på forrige film.

Effekter og kulisser er storslåtte i denne filmen, og også her kommer endelig Prince Caspian til sin rett. Det er rett og slett herlig å se en skikkelig fremstilling av den heltemodige musa Reepicheep, i motsetning til den utstoppede dotten som ble brukt av BBC. Aslan ser også hakket bedre ut denne gangen, og det store slaget mellom narnianerne og telmarinerne fikk meg nærmest til å hoppe i stolen av fryd (vel så mye av de taktisk brilliante finesser som av effektene). Skjønt, det skal sies at noen av effektene drar kanskje litt ut i det lange og breie, og man kunne fått like stor virkning i filmen ved å slå litt mindre på stortromma (særlig mot slutten).

Så er jo da det store spørsmålet: Er det Prince Caspian eller The Lion, the Witch and the Wardrobe som er best? Filmatisk sett vil jeg favorisere Prince Caspian, om ikke annet så for slagscener som er utrolig godt filmet med mye svingninger frem og tilbake. Men handlingsmessig er jo The Lion, the Witch and the Wardrobe min favoritt i serien. Så det blir en todeling her. Men at Prince Caspian er verd å sees, det skal det ikke såes tvil om (selv om BT prøvde på nettopp dette i dagens papirutgave ved å gi filmen en treer).

Karakter: 5/6, og absolutt en av mine favoritter så langt i år.

Oppdatering: En skrivefeil fra min side. Det var BA og ikke BT som gav filmen en treer. Egentlig litt lettet over feilen, for at BA skulle skrive en så dårlig anmeldelse overrasker vel egentlig ingen (når de tross alt prøver å stille Narnia og Ringenes Herre ved siden av hverandre, ser man at de er på villspor).

*Stavanger Aftenblads anmeldelse.
*Vårt Lands anmeldelse.
*BAs anmeldelse.

9 kommentarer:

Morghus sa...

Syns den var rett og slett fantastisk, spesielt prinsen. Dei kunne fint ha kjørt ei mørkere linje når det gjaldt han, men resultatet vart fantastisk allikevel.

Den siste kampen mellom dei to "gamle" kongene var usaklig gøy og bar så vannvittig preg av likevekt - Peter med erfaring, og han andre dassen med voksen styrke og vekt. Einaste som mangla var litt meir "hardcore" regi kor dei fekk det til å virke superraoe, men det ville vore, strengt talt, cheesy.

Fantastisk film, fortjener all den ros den kan få.

Sjølv så skipper eg det religiøse aspektet glatt ;)

Blog&notes sa...

I give it 6! and will get soon the book ;)

Ingar T. Hauge sa...

Morghus: En mørkere linje kunne gått an, men man må tross alt huske at Narnia er litt mer barnevennlig enn annen fantasy. Og det er også en viktig del av sjarmen rundt filmene. Den teologiske delen er for meg vesentlig å få med, særlig når den var såpass markert fra Lewis' side i utgangspunktet:-)

Andreas sa...

Jeg henger meg på karaktergivningen din Ingar. En stor filmopplevelse. Som den sarte sjelen (og familiefilm-fantasten) jeg er, fikk jeg gåsehud 2-3 ganger da jeg satt der på premieren.

- Musikken
- Det visuelle (Sorry om det svir, men det går ganske greit LOTR en god gang. En god gang.)
- Enkelte majestetiske scener der de fire søsknene er i fokus.
- Humoren til DLF.

Narnia!

larsk sa...

Veldig bra anmeldelse! Har akakurat sett filmen, og må tenke litt mer på hvilken jeg likte best, men den skal definitivt i bokhyllen når den kommer i butikken. Likte også utrolig godt filmmusikken. Synes det var litt kjipt at den var så langt fra boken noen steder, men kanskje var det bra? Som den forrige filmen mistet noe når de ikke var hos beverne så lenge, så mistet denne litt av handlingen før sønnen til miraz var død, og når de møtte dvergen i Cair Paravel. Det gav liksom en naturlig ramme til de som hadde skjedd før. De brukte likevel mer tid på historiene i denne boken, og det var bra.

Men veldig bra anmeldelse!
Snakkes!

Ingar T. Hauge sa...

At det visuelle overgår LOTR (Lord of the Rings for grønnskollingene) vet jeg ikke om jeg vil si meg enig i. Men vi snakker tross alt helt forskjellig stil og intensjon mellom de to verkene (som sagt), så jeg skal være forsiktig med å sammenligne. Tør likevel å påstå at dersom du tar en titt på ekstramaterialet til LOTR Extended Version noen gang og ser hva som faktisk er spesialeffekter, så tror jeg muligens du skifter mening. Muligens, ikke sikkert. Men den tid, den sorg.

silje sa...

noe unødvendigheter = romantikken?

hihi, eg likte det eg.
såg akkurat filmen. BRA BRA BRA! blei heilt matt.

LeneJ sa...

På tross av en overopphetet og svett kinosal så ble filmen en fantastisk opplevelse! Eg så ikkje på klokken en eneste gang - og det e sjeldent eg gjør på kino! Filmen fikk toppkarakter fra min side - skjønt eg ikkje visste om eg skulle le, drømme meg vekk eller bli dårlig av romantikken :P Noe mer Disney skal man lete lenge etter!
Eg fant mye kristent i filmen, ihvertfall fra mitt ståsted! Så får de andre si ka de vil ;)

Ingar, du har ikkje planer om å søke jobb som filmanmelder, vel? ;)

Ingar T. Hauge sa...

Men Lene da? Jeg er jo allerede filmanmelder. Nærmere bestemt for FISK, medlemsbladet for Norges Kristelige Student- og Skoleungdomslag (aka NKSS aka Laget). Det er for dem jeg bl.a. har skrevet anmeldelsen av Iron Man.

Om jeg skal satse på anmeldelser som en fast karriere, derimot? Tja, sannsynligvis ikke. Men ting kan jo skje. Ville nok i så fall heller blitt spillanmelder, men hvem sier at en ikke kan bli begge deler?