onsdag, august 29, 2007

Om fiksjonell underholdning.


Jeg er en mann som bruker mye tid på å lese bøker av forskjellige slag, ser gjerne filmer med en dypere fortelling og spiller gjerne episke spill med et fascinerende og fengende plott. Derfor er jeg en som lett lar meg engasjere når spørsmålet om hvorvidt dette er fornuftig - og i enkelte kretser hvor kristelig slik tidsfordriv er - blir tatt opp. Dette har også vært samtaleemne en gang og to etter at jeg har begynt på Fjellhaug, og jeg tenkte jeg skulle prøve å samle noen av tankene her.

I avisa Dagen har det i sommer vært flere ganske krasse leserinnlegg mot Harry Potter, hvor beskyldningene om okkultisme og hedenskap har stått i kø. Jeg kommer ikke til å referere nevneverdig til disse leserinnleggene, fordi det er tydelig av personene som har skrevet dem at de ikke har lest selve bøkene, og er dermed etter min mening ikke kvalifiserte til å uttale seg om temaet. Men disse leserinnleggene har ført til videre samtale hos flere av oss her på Fjellhaug, derfor nevner jeg dem.

Hvorvidt Harry Potter er okkultisme eller ikke, er et tema jeg kan ta opp en annen gang. Foreløbig holder jeg meg til å si følgende: Harry Potter er en oppfinnsom eventyrfortelling, og må derfor også leses deretter. Hadde J.K.Rowling hevded at hennes verk var grunnfestet i fakta - slik Michael Baigent, Dan Brown og Voie & Klepp gjerne gjør - hadde jeg forstått bekymringen. Fantasi er som regel ikke direkte skadelig. Mangel på fantasi derimot...

Den kristne organisasjonen Damaris (her og her) jobber med å utarbeide studiemateriell for å kunne analyse filmer og bøker etter religiøse og kristne spor. En organisasjon jeg er veldig for. Slikt kulturmateriale er tross alt noe også ikke-kristne kjenner godt til, og ved å føre en samtale gjennom dette kan man peke på viktige elementer i kristen tro på en måte som kanskje blir lettere for vedkommende å forstå. Folk flest har gjerne ikke lest Romerbrevet 7, men sammenligner man dette med Gollums splittede personlighet og lojalitet i Ringenes Herre er det flere som henger med. Luther var også kjent med tankegangen om at så lenge noe i samfunnet er tjenelig, må en gjerne bruke det i evangeliets tjeneste.

I tillegg er jeg veldig fan av det man gjerne kaller for subkreasjonsteorien, i stor grad formidlet gjennom J.R.R. Tolkien. Subkreasjon vil si at det skapte ærer sin skaper gjennom selv å bruke sin skaperevne til fortsatt med-skapelse (1). Ved sin kreativitet ærer man skaperen på best mulige måte. Igjen tror jeg vi er inne på noe her. Gud har gitt oss fantasi, en tenkende hjerne og evne til å glede oss over det skapte. Hvorfor skulle vi ikke kunne kombinere dette og glede oss over andres skapertrang og kunstuttrykk? (Merk: Når mennesket "skaper" er dette selvsagt ut ifra menneskets begrensninger. Kun Gud kan skape uten bruk av eksisterende materie eller materiale) Å fravise dette blir å fravise noe sentralt i mennesket og dets søken etter Gud. Interessant nok er det i Philip Pullmans trilogi His Dark Materials faktisk mangel på skapertrang, fantasi og kreativitet som står i fare for å ødelegge all eksistens.

Et leserinnlegg i Dagen har trukket frem følgende bibelvers som motargument: "Men vis fra deg de ugudelige mytene, som bare er tomt snakk. Øv deg heller i gudsfrykt" (1.Tim 4,7). Noen vil da bruke dette som argument for at man skal ligge unna all litteratur og underholdning som ikke har med den kristne tro å gjøre, da det leder til fall. Her ser jeg imidlertid et problem med at verset må sees i sin sammenheng. 1.Tim 4 handler i stor grad om hvordan mennesker skal falle fra den kristne tro og holde seg til diverse religioner, sekter og vranglærende kirkeretninger. Dette er blant annet læreretninger som forbyr folk å gifte seg og krever avlat fra mat (1.Tim 4,3). Paulus fraskriver seg disse retninger, og fortsetter "Alt det Gud har skapt, er godt, og ikke noe skal forkastes når det mottas med takk" (1.Tim 4,4). Dette verset føler jeg streker under det jeg skrev om i forrige avsnitt.

Det største problemet i denne sammenhengen, er spørsmålet jeg fikk under en samtale: "Er det sant at det er bl.a. mord i Harry Potter? Hvorfor skal vi da la oss underholde av slike grusomheter?" Dette er nok det jeg har mest problemer med å forsvare. Dog vil jeg si dette: Dersom det du ser eller leser forsvarer mord, sex, utroskap eller hvilken synd det måtte være, er det selvsagt grunn til omtanke og revurdering av sitt forhold til boka/filmen/serien. Men i Harry Potter blir ikke mord av uskyldige forsvart, tvert imot blir det slått ned på som en ond handling. Harry Potter er blant de serier som stiller med et klart skille mellom rett og galt, ond og godt. Også i svært mange andre serier vil man ikke forsvare det onde som skjer, selv om en beskriver at det skjer. I tillegg skal man huske på at underholdning er skapt av mennesker - troende så vel som ikke-troende - og gjenspeiler derfor holdninger som måtte ligge i enkeltpersoner og folk. Dette kan hjelpe oss å forstå hverandre som mennesker, og oss kristne til å forstå hva som opptar ikke-kristne.

Verden for Kristus!

Kilder:
*(1)Gandalf Lever! Religiøse elementer i J.R.R. Tolkiens forfatterskap og The Lord of the Rings-filmene. Harald Hauge, Ung Teologi 1.2005
*www.damaris.no
*Diverse leserinnlegg i avisa Dagen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg kan ikke annet enn å si meg enig i det du skriver her. Særlig interessant å lese det du skriver om 1 Tim 4:7. En kan jo spørre seg hva de ser for seg, de som mener at en kristen skal holde seg unna alt som ikke er eksplisitt "kristent": Må alle bøker (og andre kulturuttrykk) utstyres med en slags "kristelighetsdeklarasjon" ("Forfatteren er personlig kristen, altså, har bøyd kne på sitt lokale bedehus og greier!") for at man skal tørre å lese dem?

Det er nok bedre å gjøre som du (implisitt) gjør, nemlig å holde diskusjoner om spørsmål om god og dårlig kultur på skapelsesplanet. Alt Gud har skapt er jo i utgangspunktet godt, syndefall eller ei (her er jeg på linje med Paulus, jf. steder som 1 Kor 8:6; 10:25f; Kol 2:20ff; 1 Tess 5:21 - her tolker jeg kanskje "profetord" (jf. v.20 litt vidt, men kan man ikke finne visdom på de mest uventede steder?), og alt Gud har gitt oss i skaperverket kan brukes i både det gode og det ondes tjeneste; det kan foredles eller fordreies, alt ettersom. En ateist eller hindu kan foredle skaperverkets gode gaver minst like godt som en bekjennende kristen, tror jeg. Philip Pullman er vel ett nærliggende eksempel.

Nå er jo det lavkirkelige segmentet av norsk kristenhet kjent for å være svake på skapelsesteologi, så jeg er ikke så veldig overrasket over at den slags debatter som du skisserer finner sted akkurat på Fjellhaug. :-)

Dagen leser jeg ikke fast lenger, men Odd Sverre Hove er jo en av verdens(!) fremste kjennere og forsvarere av Harry Potter, så jeg er ikke bekymret på den avisens vegne.

PS: Du mener vel "avholdenhet" fra mat, ikke "avlat" fra mat, ikke sant? Er ikke sikker på hva det siste betyr... ;-)

Ingar T. Hauge sa...

Dagens Odd Sverre Hove er en veldig innbarka Harry Potter-fan. Noe han har fått ufortjent krass kritikk for av flere sunnhordalandske kristne som ikke har tatt steget og åpnet en Harry Potter-bok engang. En av de går til og med så langt som å innrømme dette, at hans kunnskap om bøkene "begrenser seg til hva andre har skrevet om serien samt reklame i posten". I det siste har vedkommende dog kommet så langt at han har lest om serien på nettet, og da har han ihvertfall fått all tvil fjernet: Dette var styggedom, fysh og fy.

1.Tim 4,3-utdraget var limt inn fra www.bibelen.no, men i min bibel står det slik:
Disse forbyr å gifte seg og påbyr å avholde seg fra visse slag mat.
Håper det var noe klarere.

PS: Jeg tok meg faktisk en frihet og skrev et lite leserinnlegg til Dagen der jeg forsvarte Odd og Harry (da ingen andre så ut til å gjøre det), men dette har visst ikke kommet på trykk. Kanskje like greit...

Mariblom sa...

"[Ingar]En av de går til og med så langt som å innrømme dette, at hans kunnskap om bøkene "begrenser seg til hva andre har skrevet om serien samt reklame i posten". I det siste har vedkommende dog kommet så langt at han har lest om serien på nettet, og da har han ihvertfall fått all tvil fjernet: Dette var styggedom, fysh og fy."

Jeg ler. Jeg ler av at den mannen/kvinnen mest sannsynlig tar seg selv for å være Meget seriøs. Jeg ler litt til, og humrer for meg selv. Det er trist. jeg ler enda mer. Men jeg husker jo, at før jeg leste HP bøkene tenke jeg akkurat slik, jeg ler så av at folk fortsatt er like utvitende.