tirsdag, april 14, 2009

Takanobu's Tokyo Tales: Tilbake i Norge.

Det er stusselig å si det, men nå er jeg tilbake igjen i Norges land. Møtet med Norge har så langt vært heller dystert: Grå og trist flyplass, tåkete og overskyet vær, møte med norsk servicekultur på posten og gresklesing frem til eksamen på fredag. Hadde det ikke vært for flotte mennesker og gode minner hadde jeg nok sunket inn i en manisk depresjon.

Dag 17: Last Day in Kobe: Det var ikke mye om å gjøre at vi rakk shinkansen til Kobe, men vi rakk den i det minste. Alternativt måtte vi ha ventet en time på Tokyo Station, noe ingen av oss var noe særlig keen på. Bråkete amerikanere på toget kan man lett stenge ute takket være mp3 og hardrock (noe jeg er svært takknemlig for i slike situasjoner, og takker Herren for begge deler). Tre timer senere var vi fremme i Kobe, hentet koffertene våre hos NLM og dro ned igjen til Hotel 1-2-3. Ved endt innsjekking og matspising gikk vi hver for oss for de siste ærend og opplevelser. For min del bestod det for det meste av å bare traske litt i Kobe sentrum og se det jeg ville se (samt handle diverse nødvendigheter som snop o.l.). Mens jeg vandret der i Kobes gater var det også en parade av noe slag hvor de bar på et gullalter. For en misjonshøgskolestudent blir slike møter med den tradisjonelle kulturen alltid litt spesiell, og særlig når man tenker på at for japanere flest er dette mest tradisjon. Dagen ble avsluttet med bad og middag.

Dag 18: Farvel Japan...for denne gang: Opp kl. 7, avreise fra Kobe by kl 8:10, flyavgang kl 11. Var på reise i et tosifret antall timer tilsammen, hvorpå det hendte lite. Flyfilmene til Finnair er et kapittel i seg selv i dårlig utvalg, men Disneys Bolt overrasket til det positive. Både Martin og Rolf lo til tider høyt sammen med meg. Enkel og god underholdning. Ankom Fjellhaug rundt 20, sovnet 22 og våknet i dag uten antydninger til jet lag (med unntak av en voldsom apetitt, noe som ikke akkurat er uvanlig til vanlig heller).

Takanobu's Tokyo Tales er fysisk sett avsluttet, men det er enda flere historier igjen å fortelle og bilder å vise. Følg med, følg med.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Merk nå at jeg unnlater å kommentere at

* det ville være bedre å takke Herren for et åpent og fritt format, som ogg
* solen skinner i Bergen, som i løpet av dagen var en av de varmeste byene i Europa

Ingar T. Hauge sa...

*Det viser bare at det er mye å takke for. Altså må vi heller ikke glemme å gjøre det.

*At solen skinner i Bergen og at det er varmt, får så være. Vi har opplevd et rekordvarmt april-Tokyo, så det får duge (26,8 grader på lørdag).