tirsdag, april 07, 2009

Takanobu's Tokyo Tales: Snaut med oppdateringer.

Om noen synes det har vært få oppdateringer så langt på Japanturen, må jeg bare skuffe: I morgen reiser vi til Tokyo, og siden ingen av oss tar med oss laptop kan det bli snaut med oppdateringer frem til søndag, som er returneringsdagen til Kobe før tilbakereise mandag. Så vi får se.

I Tokyo blir det sightseeing, pilegrimsferd til Akihabara og baseballkamp mellom Tigers og Giants på Tokyo Dome. Hvor jeg gleder meg til sistnevnte kan knapt beskrives, så jeg gidder ikke prøve engang.

Dag 12: Kultur og krisestemning: I dag gikk turen til Kyoto, byen som kan regnes som Japans kulturhovedstad. Byen var hovedstad i landet frem til Tokugawas regime tok til på begynnelsen av 1600-tallet, og ble også spart for bombardement under krigen. Dermed er det flust av templer og kulturskatter i denne byen, som også er en av de største byene i Japan. Når vi skulle ta shinkansen til Kyoto dukket det derimot opp et problem: Einar hadde mistet togpasset sitt. Dette var kritisk, ettersom passet også skal brukes når vi reiser til Tokyo i morgen. Heldigvis var passet blitt funnet av en på hotellet vårt og levert til politiet, men Einar fikk ikke med seg Kyoto.

I Kyoto fikk vi med oss noen av de typiske stedene, som Kiomizudera og Heian Shrine. Etterhvert skilte vi lag, så Martin og jeg tok en tidlig tilbakereise til Kobe. For min egen del har jeg sett mye av Kyoto allerede, og da det led mot ettermiddag kjente jeg trøttheten melde seg, så jeg gadd ikke presse meg. Dvs at jeg ikke fikk med meg gullpagoden eller Nintendos hovedkontor. Men noe må jeg jo spare til neste gang.

Det å besøke templer i Kyoto under sakurasesongen er ubeskrivelig nydelig. Håper på bilder når jeg har kommet meg tilbake til Norge.

Ingen kommentarer: