Musikkspill er kanskje
ikke det som står høyest på prioriteringslisten til spillere flest, med
mindre vi snakker om kassasuksesser som Guitar
Hero, Singstar og Rock Band. Likevel slippes det til
stadighet små og mellomstore titler med nettopp musikken i sentrum. Jeg minnes
spesielt PC-tittelen Audiosurf fra
2008, som jeg mistenker var det første indiespillet jeg viet min oppmerksomhet.
Langt mer tvilsomme i
sitt rykte er bevegelsesorienterte spill til Playstation 3 og Xbox 360. Etter
at Nintendo håvet inn penger med sin Wii-konsoll forsøkte både Sony og
Microsoft å få sin del av kaken. De henholdsvise resultatene ble Playstation
Move og Kinect. Ingen av delene kan sies å ha oppnådd den helt store suksessen
eller et godt rykte, noe titler som Star
Wars Kinect eller den tilsynelatende uendelige rekken av danse- og
fitnesspill må ta sin del av skylden for.
Likevel hender det at
en får titler i kryssfeltet av disse to sjangrene som tør å skille seg ut. Child of Eden er ett av dem.
Redd
internett
Child
of Eden forsøker seg på noe så usedvanlig som å være et
musikkspill med historie. Spillet tar oss med til en fremtid og introduserer
oss for Lumi, det første mennesket født i verdensrommet. I denne tilværelsen
formulerer hun sine tanker og ønsker om å besøke jorden i form av sang. Etter
sin død blir hun foreviget på internett, personlighet og det hele. All data om
Lumi blir grunnlaget for et eksperiment i det 23. århundre, når forskere
forsøker å skape en levende personlighet i selve internett, som etter
menneskehetens ekspansjon ut i verdensrommet har fått navnet Eden. Project Lumi
blir imidlertid umiddelbart angrepet av virus, og reisen begynner for å redde
både Lumi og Eden fra virusinfeksjonen.
En forholdsvis enkel og
grei historie, som samtidig gir Child of
Eden det lille bakteppet man behøver for spillets tema (mer om det senere).
Her er det ikke bare damen i nød som skal reddes, men hele det futuristiske
internetts eksistens står på spill.
Det er ikke første gang
Lumi dukker opp i spillsammenheng: Musikken i Child of Eden er hentet fra gruppen Genki Rockets, som blant annet
har en gjesteopptreden i kultklassikeren No More
Heroes. Det er denne elektroniske dansepop-musikken som får sette sitt
preg på mesteparten av spillet.
Spill
på lag med musikken
I dette rytmespillet
skal man forsere seg gjennom fem lokasjoner på internett, som har de
velklingende navnene Matrix, Evolution,
Beauty, Passion og Journey. Hver
av lokasjonene har som siktemål å gjenspeile tittelen. Som kilden til all
informasjon om jorden for de menneskene som aldri har vært der, er Eden stappet
full av fargerike og vakre tema som gjenspeiler informasjon om jorden som var.
Resultatet kommer til syne ved at man manøvrerer seg gjennom fargerike og
spektakulære omgivelser. Detaljarbeidet som ligger i omgivelsene er spillets
største trekkplaster, og det kan til tider være avslappende og beroligende å
spille Child of Light. Særlig
fascinerende er det å skulle reise gjennom brettet Evolution, som har et
tydelig marinebiologisk preg som går helt ned på mikronivå.
Selve reisen gjennom de
fem lokasjonene går på skinner, det vil si at man automatisk beveger seg
fremover. Det man skal konsentrere seg om her, er å ta seg av alt det som
infiserer omgivelsene. Man har to primærvåpen og ett spesialvåpen, og hvilket
våpen man bruker avhenger av fienden. Spillet er nådeløst i den forstand at du
må begynne fra begynnelsen av om du går tom for liv, men med litt planlegging
(og så lenge man plukker med seg det man finner av liv underveis) er ikke
spillet altfor vanskelig på normalnivå.
Det fascinerende med Child of Light er hvordan omgivelsene og
musikken spiller på lag med hverandre. Hver gang man treffer et mål lager det
en lyd eller beat, og man opplever alltid at lyden eller beaten spiller sammen
med og påvirker den generelle musikken som spilles. I seg selv er dette
mesterlig utført, og Child of Light
oppleves med dette som unikt.
Mindre unikt er det at
spillet sliter med å optimalisere kontrollsystemet. Child of Light var opprinnelig et Kinect-spill. Senere har spillet
også blitt lansert til PS3 med Move-funksjonalitet. At spillet er utviklet med
bevegelseskontroller i tankene er tydelig, for kontrolloppsettet sitter ikke
helt spikret for den som ønsker å spille med en tradisjonell håndkontroller i
stedet. Og selv bevegelseskontrollene skaper utfordringer, spesielt med tanke
på tempo og sikte.
Kort
og spesielt
Child
of Eden er en kort og spesiell opplevelse. For kort
og/eller for spesiell, vil noen si. For den som ikke blir skremt av dette, er Child of Eden derimot et vakkert spill
som trekkes noe ned av kontrolloppsettet. For musikkelskere som behøver en
pause eller to fra generiske, forutsigbare spill, kan Child of Eden være det pauseinnslaget du behøver.
Score:
7/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar