fredag, mars 26, 2010

Live from Africa: I seek to cure what's deep inside.

Nesten to uker siden forrige bloggoppdatering. Det tror jeg må være ny personlig rekord for denne bloggeren i det minste. Men som Monty Python sier det så fint: I'm not quite dead.

Vi har så langt holdt oss stort sett friske og raske. Helt krirkefritt har det likevel ikke gått. Kristoffer led den første uken av en ekstrem snue. Antakeligvis var det en bivirkning av malariamedisinen, for den gav seg temmelig raskt etter at han sluttet å ta den. Så hvis Kristoffer får malaria har han egentlig bare seg selv å takke. Men i ekte Afrika-stil tenker: Hvorfor bekymre seg for det som kanskje kommer i morgen? Hakuna matata, eller hakuna shida om du vil.

Selv slet jeg i begynnelsen av denne uka med magesmerter. Det var verken snakk om forstoppelse eller diaré, men vondt gjorde det likevel. Det har derimot gradvis gitt seg utover dagene, og i dag kjennes kroppen helt normal ut. Med tanke på at det har vært utbrudd av kolera ikke langt ifra der vi har oppholdt oss, skal vi være glad for at vi holder oss friske og raske.

Så, hvorfor har ikke Ingar oppdatert noe på over ti dager? Saken er at vi har vært i kystområdet, hovedsaklig i Mombasa. Her har internettilgangen vært lik null, så sånn er det med den saken.

På kysten er det varmt. Veldig varmt. Gradestokken har knapt nok krøpet under 30 grader på noe tidspunkt på døgnet. Topper du det hele med minimum 80% luftfuktighet, så får du en svett opplevelse. Korte, kalde dusjer ved morgengry og leggetid er viktige stikkord for å klare seg, i tillegg til å sove med vifte på. Likevel har det vært deilig til tider, selv om vi stort sett har holdt oss i skyggen. Eventuell soling tar vi nå mens vi er tilbake i Nairobi, hvor vi skal være i en ti dagers tid (inkludert en safari).

Eksakt hva vi har gjort på i Mombasa vil jeg ikke gå så veldig mye inn på i detalj, men i korte trekk har vi samlet inn oppgave-materiale (jeg skriver om musikkbruk i forskjellige kirker i Kenya), sett steder hvor NLM har jobbet tidligere og vært turister. Mombasa er en gammel by som oser av historie, og en tur til gamlebyen og Fort Jesus anbefales til alle som en gang måtte besøke byen. Mye lesing har det også blitt - faktisk måtte jeg kjøpe meg en ekstra bok i Mombasa for å ha noe i reserve, og det til tross for at jeg har med meg to fantasy-lefser på 1000 sider hver (Michael Crichton har blitt min hjelper i nøden).

Nå skal vi som sagt være i Nairobi i litt over ei uke. Her søker vi til mildere klima og et rolig arbeidstempo (ikke at det på noe tidspunkt har vært direkte høyt for oss på denne turen, men dere skjønner hva jeg mener). Internettilgang har vi også.

Til slutt, noen bilder:

Vi så elefanter på vei til Mombasa (ja, jeg vet det er et dårlig bilde).

Og sebra (heter det sebraer i flertall, forresten?).

Noen aper var det også. Jeg tror det er bavianer, men er det noen som ønsker å korrigere meg?

Etter min mening er dette typisk eksempel på afrikansk og kenyansk natur.

Et typisk eksempel på småmarked man kan finne overalt langs veiene i Kenya. All mat som kjøpes spises på eget ansvar.


Utsikt over det indiske hav fra Fort Jesus, Mombasa.

Bygninger i gamlebyen i Mombasa. Minner nesten litt om Bryggen i Bergen.

Ja, også i Mombasa er man lidenskaplig opptatt av fotball.

This is Ingar Takanobu Hauge, reporting live from Nairobi, Kenya.

5 kommentarer:

Johanne sa...

va det chicken soup for the soul du kjøpte som ekstra lesestoff, I wonder? ;)
..og ja, det hette sebraer i flertall..

Kathrine Løsnesløkken sa...

Bli friske, ikke få malaria, og kos dere i varmen. Det gjør hvertfall vi ;-).

Hallvard sa...

Thank you so much, Hauge. Fin reportasje.

Aina sa...

Fine bilder =) kos deg videre!

Reidun sa...

Kjekt å lese! Kose deg.