fredag, mai 15, 2009

Takanobu's Tokyo Tales: Sakura.

Sakura er det japanske navnet på kirsebærsblomstene som springer ut tidlig i april. For mange japanere er dette et høydepunkt på året. En ting er at sakuratiden indikerer tiden mellom to skoleår (det japanske skoleåret begynner i april og slutter i mars), og ferien imellom er den eneste ferien japanske skoleelever har leksefri. Men så godt som alle japanere vet å sette pris på den særegne blomsten som i sin blomstringstid popper opp overalt. Japan blir kledt i en purpurfarget blomsterteppe, og sakuratiden blir regnet for å være en av de beste årstider i Japan.









7 kommentarer:

Jorid sa...

Men de har sommerferie i Japan, sant? Gjennom Ghibli-filmene har jeg i alle fall fått inntrykk av at sommerferien er fri, men at mange går på sommer-skoler/forbereder seg til prøver. ('Whisper of the heart' er veldig fin der)

Jorid sa...

Det heter forresten ikke purpur men pudder-/blomster-/lyserosa. Purpur er mørk lilla. (Ja, jeg bare måtte kommentere på det).
Helge (som den fargesvake gutten han er) ville kalt den ukoagulert, 1:10 blanding av blod på hvitt tøy.

Lirita sa...

Nydelige trær, blomster og farger. Jeg så litt av det samme nede på Tøyen her for noen uker siden da jeg sykla til pikniken vi var på med menigheten. DET var ubeskrivelig vakkert, noen sikkert detta også er i levende live. Bildet av deg er kjempefint, type-matrix møter en romantisk komedie. NICE!

Ingar T. Hauge sa...

Jorid: Farger og estetikkk er ikke min sterke side. Svarte er blomstene ihvertfall ikke.

De har sommerferie i Japan, ja, men den er ikke leksefri. Som regel er det ganske mye lekser som skal gjøres også. Derfor er sakuraferien/vårferien spesiell i det at den ikke inneholder lekser.

Lirita: Matrix møter romantikk? Jeg vet ikke helt om jeg er så trygg på den siste der. Legg forresten til hva det er jeg leser: Novum Testamentum Graece, mao gresk nytestamente.

Lirita sa...

Så du sitter faktisk å leser om livet med en dødningskalle på brystet! Paradoksene, ironien og selvmotsigelsene flyr i dette bildet!!!

Ingar T. Hauge sa...

Hva er motstridende med det? Kjenner du ikke din bibelhistorie: Golgata betyr jo Hodeskallen. Ergo burde hodeskaller være ganske så bibelsk.

Motivet er forøvrig fra One Piece.

Lirita sa...

Hodeskallen (Golgata) representerer jo død, det Jesus overvant da han ble reist opp fra de døde, så å bære et symbol på døden når egentlig lever (som i å være frelst), jo det er motsigende vil jeg si.